792L Öppet kar - Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karhunen
    • July 2007
    • 177

    792L Öppet kar - Projekt

    Hej,

    Nu vill jag få in lite olika tips på allt jag kan använda/bör tänka på...
    Jag har nu ett nytt kar, 792L den är på 120B*100D*66H

    Jag hade iallafall tänkt något liknande;

    Bottenfilter, C02 anläggning

    Sen har jag inte kommit så mycket längre, därför vill jag ha tips på olika möjligheter för detta projekt!
    Hade tänkt att ha ett öppet kar, det är planen nu iallafall...

    Så hjälp till att skapa ett dröm kar nu med mig! Finns ju oändligt många möjligheter.
    Karet kommer tyvärr så i min källare nu, men det är ju tomt nu, så det kanske kommer upp till vardagsrummet ändå..! =)
    Vill ha tips på fiskar m.m. också..!

    Alla som hjälper till kommer få cred i min lilla äventyr om detta bygge!

    Tack på förhand!

    Mvh Markus
    Med vänlig hälsning, Markus
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Bottenfilter i ett växtkar?

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Verkar som ett jäkla häftigt projekt. Ett sånt kar ska stå UPPE! om du inte har nått värre där förståss
      Jag skulle nog kört ett ytterfilter till ett sånt kar. Antar att du kommer köra soil typ. det blir ju som ett filter i sig

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! det skulle nog vara väldigt lämpligt som ett sydamerikanskt akvarium. har själv haft mycket svårt att bestämma mig med mit 180 liters akvarium. och då ville jag etra ha det som en sydamerikansk biotops akvarium eller ett kampfiskhone akvarium. fast jag tror jag ändå jag vill ha kampfiskar i det

        Kommentar

        • Karhunen
          • July 2007
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Bottenfilter i ett växtkar?

          Jadu Sleaper, tänkte nog inte så längt där...! du har en poäng där..! =)
          Jag tänkte bara, bra filtrering genom sanden... =)
          Med vänlig hälsning, Markus

          Kommentar

          • Karhunen
            • July 2007
            • 177

            #6
            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Verkar som ett jäkla häftigt projekt. Ett sånt kar ska stå UPPE! om du inte har nått värre där förståss
            Jag skulle nog kört ett ytterfilter till ett sånt kar. Antar att du kommer köra soil typ. det blir ju som ett filter i sig

            Ja det är det verkligen! Jo, men det är bara plats som behövs + godkännande av chefen... Har ett 720L som står i vardagsrummet nu, ett 240L i sovrummet och vi bor bara i en 2:a, hade innan ett 35L i köket också..! =)
            Ytterfiler säger du, tänkte försöka slippa slangarna, men kanske inte kommer kunna det... Vilket isåfall rekomenderar du?
            Soil, har jag inte bestämt mig för ännu, men det är ett alternativ iaf...
            Med vänlig hälsning, Markus

            Kommentar

            • Karhunen
              • July 2007
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              Hej! det skulle nog vara väldigt lämpligt som ett sydamerikanskt akvarium. har själv haft mycket svårt att bestämma mig med mit 180 liters akvarium. och då ville jag etra ha det som en sydamerikansk biotops akvarium eller ett kampfiskhone akvarium. fast jag tror jag ändå jag vill ha kampfiskar i det
              Okej, det passar ju bra, för jag tycker väldigt mycket om just sydamerikanskt, även mellan amerika.
              Jo det är lite svårt ibland, vet det själv också.. Frugan vill kanske ha koi fiskar i, men då blir det inte så mycke att titta på i akvarie väg..
              Med vänlig hälsning, Markus

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Ursprungligen postat av Ekerö
                Ja det är det verkligen! Jo, men det är bara plats som behövs + godkännande av chefen... Har ett 720L som står i vardagsrummet nu, ett 240L i sovrummet och vi bor bara i en 2:a, hade innan ett 35L i köket också..! =)
                Ytterfiler säger du, tänkte försöka slippa slangarna, men kanske inte kommer kunna det... Vilket isåfall rekomenderar du?
                Soil, har jag inte bestämt mig för ännu, men det är ett alternativ iaf...

                Okay, de där med godkännande av chefen brukar va lite trixxigt, iallafall i mitt fall haha.

                Ytterfilter har jag skit dålig koll på, men det känns helt rätt till ett kar i den storleken, då kopplar du co2 på utblåsslangen till karet också.

                Jag tycker absolut att du ska köra soil om du inte har tajt med deg, finns skitmånga som får sina växtkar att funka med sand, men jag upplevde att växterna tog rejält med fart när jag bytte till soil från sand

                Bilder på spektaklet vill vi se! verkar va asaballa mått

                Kommentar

                • Karhunen
                  • July 2007
                  • 177

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Okay, de där med godkännande av chefen brukar va lite trixxigt, iallafall i mitt fall haha.

                  Ytterfilter har jag skit dålig koll på, men det känns helt rätt till ett kar i den storleken, då kopplar du co2 på utblåsslangen till karet också.

                  Jag tycker absolut att du ska köra soil om du inte har tajt med deg, finns skitmånga som får sina växtkar att funka med sand, men jag upplevde att växterna tog rejält med fart när jag bytte till soil från sand

                  Bilder på spektaklet vill vi se! verkar va asaballa mått


                  Ja det brukar ju vara det..! =)

                  Jag vet ju några som jag kan tänka mig att köra på, du har ju gamla hedliga, 2260 sen nya FX6, har en ny ifrån JBL som är väldigt energisnål, det är ju bra när man har fler kar igång! =)
                  Eller om man kör 2 st engeim 2252 XL, då blir det väldigt bra snurr på allt! =)

                  Jo soil blir det nog! ska ju dra igång några räk kar också, så det blir bra! =) plus att det funkar bra till växterna! Jo sand har jag märkt att det är svårt att ha kvar växter i, även om jag har haft olika växtnärings kulor/jord i botten.

                  Är ju inte gold här, men ska ta ett kort, måste fixa en bänk till den innan jag kan ställa upp det på plats, men det kommer ett kort på den under dagen, en länk till ett kort iaf! Det är riktgt asballt kar! =)
                  Med vänlig hälsning, Markus

                  Kommentar

                  • Karhunen
                    • July 2007
                    • 177

                    #10
                    Här kommer en länk till karet, det är som sagt inte alls i ordning ännu. Ska bygga en bänk till den först när jag har tid...







                    Hoppas det syns någolunda, det kommer fler bilder sen när jag har fått dit bänken... =)
                    Med vänlig hälsning, Markus

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Oj vet inte om jag skulle våga fylla det där och sen känna mig lugn... Glaset ser ganska tunt ut och jag ser inga mittstag och lister?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Håller med åheim. Skulle nog limma dit ett par lister. En sarg runt om. Annars kan det nog gå åt fanders

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Karhunen
                          • July 2007
                          • 177

                          #13
                          Jo, jag var osäker på det med. Men jag ska trycka dit lite silikon nu i veckan också, runt om hela allt ihop.
                          Den förra ägaren som den halv full med sköldpaddor och han sa att det var en kille som bygger akvarium här i värmland, som har limmat det. Men som ni är lite orolig för storleken och det tunna glaset och att det ska hålla. Men ett mittstag ska jag fixa dit samtidigt som jag kör runt med silikonet. Men han har kunnat kört det halvfullt iaf.
                          Vart hittar jag bäst och billigast en ram som jag kan limma dit?
                          Tacksam för alla tips å råd!
                          Med vänlig hälsning, Markus

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            skit i mittstag. tråkigt att pajja intrycket med ett stag. bättre limma en sarg runt om.

                            såhär
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av hannesc; 04 June 2013, 11:00.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              ska du ha en ram?!?! neeeeej ingen ram. helglas är skitsnyggt ju!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...