250-300 liter SA Akvarieintresset är tillbaka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankan94
    • February 2009
    • 199

    250-300 liter SA Akvarieintresset är tillbaka!

    Halloj där!

    Det var ett tag sen man var här inne och kikade nu men akvariesuget har kommit tillbaka. Har startat upp mitt gamla mollyhotell på 80 liter nyligen där det nu simmar ett gäng colombiatetror, otocinclus och inom en snar framtid någon mindre apistograma. Jag göder med PMDD och det går fin fint!

    Men det nya akvariesuget har ju självklart gjort att man längtar efter något större, ett 250 - 300 liters helglas akvarium är jag sugen på. Var och kikade lite på akvarielagret för någon dag sedan och visst tusan kliade det lite i fingrarna då!

    Så min plan är som sagt att inhandla och starta upp ett akvarium av denna storlek inom några veckor, men det finns ett problem, jag har läst på ganska mycket (framförallt för några år sedan) men skulle behöva hjälp av er kunskap.

    Vad ska jag ha för lysramp? Om jag använder mig av back to nature och bakom denna bakgrund bygger ett filter, hur stark måste pumpen vara? Hur många watt måste doppvärmaren vara på? hur många kilo sand kommer jag att behöva? och hur mycket fisk kan jag ha? och självklart kommer det finnas fler frågor ju längre projektet går

    När det gäller inriktning på akvariet så tänker jag mig SA, ett rejält stim av någon tetra, någon större mal, corydoras, samt någon sorts ciklid.

    Så nu är det bara för er att säga vad ni tycker, kom med alla tips, idéer och knep ni har!
Arbetssätt...