350 liter fisk och grönsakssoppa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    #16
    Ursprungligen postat av Plurr
    Kul att höra att man inte är ensam! Ser fram emot när min soppa börjar rätta till sig!
    I slutändan överväger ju det roliga vida problemen. Och det är ju tur det!
    Min erfarenhet av botia i kombination med Scalar är som sagt att det går oförskämt bra. Men har ju läst om dom som fått väldiga problem.. I mitt kar ignorerar dom varandra. Kivas lite om maten ibland, men där är banne mig inte scalarerna ett spår bättre!

    Mycket tålamod är ju alltid svårt... Man vill ha och göra allt, NU! Men akvaristik är onekligen en hobby där man får öva upp den färdigheten. Impulsbeslut har en förmåga att straffa sig!


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Gissar att det är av denna anledning som det finns så hiskeligt många "nybörjarkar" på blocket. När man som nybörjare kommer till det läget att man har en total soppa med fiskar som kanske inte mår så bra, så står man ju i ett vägskäl. Antingen ledsnar man, det var inte så kul och enkelt som man trodde och säljer allt. Eller så tar man nya tag och reder ut soppan och lärde sig massor på vägen.

    Våra botior har aldrig bråkat med någon annan fisk. Blev de för störiga när de fick sina busryck kom ancistrus honan fram och de flydde fältet direkt. Nu har de flyttat till det stora karet och har för tillfället bara sällskap av ett gäng pansarmalar. Om det blir scalarer i det karet och de är lika kaxiga som de vi har i ett annat kar så är det nog botiorna det blir synd om.

    Jag hoppas att den dan kommer när man har tillräcklig erfarenhet och kunnskap för att kunna ta impulsbeslut ibland utan att det blir en katastrof. Tills dess övar vi vidare på det där med tålamod och tänk först-gör sen.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • Plurr
      • August 2012
      • 37

      #17
      350 liter fisk och grönsakssoppa.

      Ursprungligen postat av HelenLind
      Gissar att det är av denna anledning som det finns så hiskeligt många "nybörjarkar" på blocket. När man som nybörjare kommer till det läget att man har en total soppa med fiskar som kanske inte mår så bra, så står man ju i ett vägskäl. Antingen ledsnar man, det var inte så kul och enkelt som man trodde och säljer allt. Eller så tar man nya tag och reder ut soppan och lärde sig massor på vägen.

      Våra botior har aldrig bråkat med någon annan fisk. Blev de för störiga när de fick sina busryck kom ancistrus honan fram och de flydde fältet direkt. Nu har de flyttat till det stora karet och har för tillfället bara sällskap av ett gäng pansarmalar. Om det blir scalarer i det karet och de är lika kaxiga som de vi har i ett annat kar så är det nog botiorna det blir synd om.

      Jag hoppas att den dan kommer när man har tillräcklig erfarenhet och kunnskap för att kunna ta impulsbeslut ibland utan att det blir en katastrof. Tills dess övar vi vidare på det där med tålamod och tänk först-gör sen.
      Det är nog många som gjort som jag gjorde under en längre tid. Sett akvariet som en snygg del i inredningen men inget man engagerar sig i mer än att skrapa rutan och mata fisk. Precis som du säger så tröttnar dom flesta nog och ger upp. Det är en fantastisk skillnad på nypriset och begg priserna på blocket. Är nog en rätt mättad marknad. Det är ju bra när man är i shoppingtagen, men lite tråkigt om man skulle få för sig att avyttra lite delar.
      Pansarmal? Vad är det för gynnare?

      Sent from my iPad using Tapatalk HD

      Kommentar

      • Plurr
        • August 2012
        • 37

        #18
        350 liter fisk och grönsakssoppa.

        Ska försöka mig på en liten uppdatering.
        Kar plåtat växter och räkor men inte fört över bilderna ännu. Tippade ett glas vatten i laptopen och att starta upp den stationära har jag inte samlat ork till ännu.
        Scalarerna la rom i förrgår. Igår när vi gick och la oss var den fortfarande kvar men borta i morse. Ser ut som att det sitter kvar några tomma äggskal på substratet men kan inte hitta några yngel. Hur som helst så ökar dom på tiden rommen får vara i fred med några timmar varje gång... Så länge det går framåt får dom väl hållas.
        Cyanoexplsionen kvarstår. Tillverkade mig ett kolfilter igår. Har snurrat med det i ca. 20 timmar nu. Knappast någon effekt på cyanot men jävlar i min låda vilket kristallklart vatten jag fick! Det är så ofattbart klart vatten att det ser ut som om jag inte har vatten i karet, bara fiskar som flyger sakta där i.
        Av allt jag lyckats läsa om kolfilter så verkar det vara den allmänna åsikten att man inte ska filtrera genom kol. Riktigt varför har jag däremot inte fått kläm på. Någon som har lite info att komma med? Jag skulle väldigt, väldigt gärna fortsätta, då jag fullständigt älskar hur klart vattnet är. Men är det ofördelaktigt för invånarna så får jag givetvis helt enkelt offra det.
        I övrigt har inte så mkt. hänt. Snickrar (till firrarnas förtret) på bänken lite. Fick gammal panel över efter lite rivning här hemma. Slet bort beklädnaden på bänken, kapade upp ett par "skåp" och klär om bänken med panelen. Knappast ultimat att hamra i en bänk som redan har hyresgäster. Men alternativet hade varit att tömma, flytta, snickra och starta om...
        Kan försöka få upp någon bild på byggarbetsplatsen också kanske. Om det vore av intresse.


        Sent from my iPad using Tapatalk HD

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #19
          Det är metallpansarmalar, corydoras aeneus.
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • Plurr
            • August 2012
            • 37

            #20
            350 liter fisk och grönsakssoppa.

            Vet inte om intresset för projektet är så stort men satsar på en liten uppdatering ändå.
            Hade varit kul att dela med sig av lite bilder men det får vänta tills datorn har hittat hem igen.
            Sedan sist så har jag börjat med PMDD och snickrat ihop en till lysramp. Nu har jag 4 40W rör, två Power Glo och två Aqua Glo. Har laborerat med olika mäskrecept och verkar ha kommit fram till ett någorlunda funderande nu. Både 350 liters karet och 100 liters karet har stundom bubblande växter. Däremot verkar det vara när solen letar sig in som dom driver på så pass. Antar att jag behöver ännu mera belysning.

            Cyanoproblemet verkar jag, peppar peppar, börja få bukt med. Tyvärr fick jag krypa till korset och döda den med kemi. Använder mig av Easy Life Algin Extra. Verkar fungera riktigt bra och tycks inte påverka resten av karet nämnvärt. Möjligtvis har jag märkt att dom andra växterna i karet också har fått sig en liten känga. Dom lever och frodas men tycker dom ser en aning bleka ut. Tillväxten har heller inte varit på samma nivå som det andra karet. Det kan å andra sidan också ha att göra med att det andra karet får lite mera solljus än det stora.
            Osäker på om jag nämnde det redan i förra posten? Men akvariet har fått fyra nys invånare också. Renhållningsarbetare i form av äppelsnäckor. Fick dom gratis i butiken då dom inte får säljas längre. Rätt roliga rackare att titta på faktiskt. Dom är nog tämligen leds på mig och min algskrapa däremot. Ovan snäckor som man är finner jag det nödvändigt att kontrollera huruvida dom lever eller inte med jämna mellanrum.
            Dom två scalarerna som jag satt i uppfostringsanstalt är nu tillbaka i det stora karet igen. Efter tre, fyra försök med rom tröttnade husse. Inbillar mig också att stora scalarer inte trivs överdrivet bra i ett 100 liters kar.

            Växtsjukhuset på 20 liter (som visade sig vara på 40 liter) är avpoliterat. Efter att scalarerna flyttat hem igen planterades växterna om i det lite större karet i stället. Nu har dom lite mer plats att vicka på tårna och det ser också väldigt mycket trevligare ut. Fortsätter att göda dom lite över normaldos. Verkar fungera bra så här långt bortsett från att jag fått två sorters alger i karet. Dels en brun, som också gärna sätter sig på bladen. Antar att det är kiselalg det rör sig om. Den andra är grön, men INTE blågrön! Någon form av trådalg? Sitter till viss del på växterna men framförallt på det bakre glaset. Väldigt långa och täta trådar. Ser rätt läcker ut om jag ska vara ärlig men slipper den ändå gärna om det går.

            Akvariebänken är f.ö färdig sen ett par veckor tillbaka.

            Det var väl det mesta som hänt sedan sist tror jag. Känns som att det som fattas nu är bilder. Framför allt så att jag kan få hjälp med lite artbestämmning :P

            Snipp, snapp, snup. Kallsup!
            Sent from my iPad using Tapatalk HD

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #21
              Kul att det går framåt och att du börjar få ordning på "soppan"
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • Plurr
                • August 2012
                • 37

                #22
                350 liter fisk och grönsakssoppa.

                Ursprungligen postat av HelenLind
                Kul att det går framåt och att du börjar få ordning på "soppan"
                Tack!
                Dom akuta problemen minskar i varje fall. Ser fram emot lite angenämare problem än Cyano...


                Sent from my iPad using Tapatalk HD

                Kommentar

                Arbetssätt...