350 liter fisk och grönsakssoppa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    350 liter fisk och grönsakssoppa.

    Nu har det brunnit i huvudet på allvar. På alla fronter dessutom.
    Har haft burkar som stått till och från genom åren men har av någon anledning aldrig engagerat mig i dem tidigare. Såg dom, om jag ska vara ärlig, som en snygg inredningsdetalj som fick åka ut när alger tog över och fiskar dog ut. För knappt ett år sedan fick jag ett ryck och skaffade mig ett 350liters kar. I och med det så var det kört.. Stora delar av min lediga tid går åt till akvaristik på ett eller annat sätt. Plaskar jag inte i mina egna pölar så läser jag om fiskar, kemi, teknik, växter eller något annat akvarierelaterat. Kan tillägga att mitt beteende har idiotförklarats av sambon :P
    Det slutade givetvis med att 100 litraren och 20 litraren fick komma upp ur källaren också...
    Ska försöka peta upp någon bild så småningom. Men en liten presentation kanske skulle vara på sin plats?
    20 liters karet fick husera några överlevande gyppysar som började dö av redan i 100 liters karet. Misstänker att det var pricksjuka som tog dom. När sista gyppysen lagt magen i vädret gjordes det om till växtsjukhus. Mer om det och varför senare. 100 litraren huserar sedan några dagar tillbaka endast två Scalarer som sitter i husarrest för att lära sig att inte äta sin egen rom. I den stora burken bor ca. 20 neon tetror, 7 praktbotior, 4 Scalarer samt en räka och en algätare, modell sugpropp. När bilder dyker upp tar jag gärna emot hjälp att artbestämma dom sistnämnda. Tekniken runt baljorna är knappt värd att nämna. Inget speciellt. Ett litet AquaEl filter i 20 litraren och vanlig glödlamps-ramp. En 480l/min AquaEl snurrar i 100 litraren eller ett luftdrivet filter när det är rom. En AquaGlo och ett vanligt lysrör :/ för tillfället i en plastkåpa. Det stora karet investerade jag i ett ytterfiltet till. Blev, efter flera timmar på forum, ett Eheim professional 3. Något överdimentionerat då det sägs räcka till 600liters akvarium. Men hellre för stort än för litet tänkte jag. I rampen sitter två t8:or. Ett SunGlo (vilket jag avskyr) och ett powerGlo. Nya rör är beställda.

    Problem då? Finns det sånna? Joodå! Med råge! Läser och funderar så ögonen går i kors men det finns oftast lika många "rätta" sätt som det finns akvarister. Det mest akuta problemet jag har just nu är väl ändå en fullständig explosion av Cyano i det stora karet. Eftersom det flyter lite grönavågenblod i mina ådror så försöker jag lösa det den naturliga vägen. Dvs. utan kemikalier. Har läst att acitylcyra annars ska vara effektivt. Jag har nu, dagligen i 3-4 veckors tid, vänt ner gegget i gruset. Måttligt effektivt men jag slipper i varje fall se eländet några timmar.
    Nästa problem är växterna. Dom tar sig inte alls... Bruna blad, dålig tillväxt och blad som vrider sig som korkskruvar. Här är jag också dåligt informerad om just vilka växter jag har... Mestadels rör det sig i varje fall om Valisneria. Till sig i trasorna, som man gärna blir, var jag snabb med att sätta mäsk och börja tillföra co2 i karet. Osäker på om jag märkte någon skillnad. Hade hur som helst ingen växtnäring då vilket kanske borde ha varit första steget att ta. Nu har jag inte kört co2 på länge i det karet. Tillsätter i stället HappyLife Plant och HappyLife Ferro. Har använt ferro (på inrådan av den lokala handlaren) i ca. en månad. Plant har jag kört bara senaste veckan. Hoppas också att jag kommer märka någon skillnad när dom nya rören kommer. Dom som sitter i nu tror jag har gjort sitt. Eftersom jag råkade ha ett 20 liters akvarium som stod obefolkat så gallrade jag ur dom växter som jag tyckte växt sämst och planterade om dom i det. Nu experimenterar jag med Co2, mängder av ljus och riklig näring där i. Vi får väl se om det bär frukt.
    Hur går det med Praktbotior och Scalarer ihop då?
    Anledningen till att det vart så ö.h.t. var lite av en klassiker. Bestämde mig för att jag ville ha Scalarer. Men så hade vi ju problem med sniglar också. Sambon hade läst sig till att en fisk som hette praktbotia var bra mot det. Fiskade upp 6 st scalarer i en påse och frågade lite om Praktbotian.
    Går den att ha tillsammans med Scalarer?
    Oja! Inga problem!
    Behöver man ha flera stycken eller trivs dom ensam?
    Två är bra så dom har lite sällskap!
    Väl hemma (som först) med 2 botior och 6 scalarer började jag läsa på om den lilla clownen. Visade sig vara en usel kombination. Botian vill ha mkt rörelse i vattnet. Scalaren lite. Botian kan gärna nagga på slöa fiskar med stora fenor eller "häng". Scalaren är slö med lååååånga hängande "fenor". Det visade sig dessutom att Botian tycks vara direkt olämplig att ha i mindre grupper än 6-8st.
    Jag bytte kvickt handlare och skaffade mig en handfull praktisar till.
    Än så länge går dom oförskämt bra tillsammans. Dom äter sida vid sida och tycks inte bry sig i varandra alls. Planen är ändå att skaffa ett till 300+ litrare och dela på dom innan dom blir för stora.
    För er som är hemma på botior får ni gärna komma med all info och trix ni kan! T.ex funderar jag på deras tillväxt. Jag vet att dom växer mycket långsamt men jag vill så klart ge dom bästa möjliga förutsättningar till att bli stora. Plats har dom gott om men frågan är hur mkt jag ska mata? Hela karet har en tid nu gått på svältdiet. En kub frusna larver/räkor varannan dag. Botiorna äter glatt vid ytan som alla andra invånare i karet. I bland får jag för mig att bjuda på kalas i form av lite gurka, majs, potatis eller något annat vegetariskt. Frågan är om jag ska utfodra just botiorna lite mer generöst än dom andra? Både Scalarer och Tetror petar i sig lite från botten också, men 90% gnager botiorna i sig. Ett annat frågetecken kring botierna är deras färg. Ibland blir dom väldigt bleka! Gråa där dom varit svarta och urvattnat orange. Är i regel återställt till nästa dag, så det är kanske inget att bry sig om?

    När det kommer till Scalarerna cirkulerar dom flesta frågorna kring ynglingen. Har som sagt 6st ur vilka två par verkar ha bildats. Rom läggs nu och då men den blir sällan gammal. Eftersom jag inte varit säker på vem rompiraten varit så satte jag över två i ett eget kar när det var dags för lek sist. Vi slog ledigt rekord på hur länge rommen fick vara kvar (tidigare max. Ca 18h). På dagen då jag förväntat mig kläckning var rommen ändå borta. Här går också åsikterna isär. Någon hävdade att vissa individer helt enkelt inte kan lära sig att driva upp sin egen avkomma. Andra menar att låter man dom bara försöka så lyckas dom förr eller senare. Det vore onekligen kul att få smått!
    Kan Ph-värdet påverka utfallet av leken? Jag ligger rätt högt. Ph ligger på ca 8. Kikar på olika sätt att få ner det men har inte satt något i kraft ännu. Har dessutom rätt gult vatten nu. Många Ph sänkare färgar ju vattnet ytterliggare. Tyvärr är jag inte av den sorten som tycker att sådant vatten ser snyggt ut.

    Räkan som jag införskaffade lämnar också många frågetecken men dom spar vi tills att den är identifierad.

    Det vart en lång text det här. Ni som fortfarande läser: Hatten av till er!
    Hoppas ni orkar engagera er lite i min soppa och dela med er av era erfarenheter och kunskaper. Jag är lika grön som cyanot i mitt kar och har allt att lära!

    Jag önskar er alla en kall sup!
    Sent from my iPad using Tapatalk HD
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Ögonen går i kors, men spännande att följa din soppa.

    Om praktbotiorna går bra ihop så går de väl bra ihop. De behöver väl inte göra ett problem av det om det inte är ett problem. Du kan ju ha områden i akvariet med mer strömt vatten och andra med mer stilla vatten om du riktar om utbåset från filtret lite.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Plurr
      • August 2012
      • 37

      #3
      350 liter fisk och grönsakssoppa.

      Ursprungligen postat av HWH
      Ögonen går i kors, men spännande att följa din soppa.

      Om praktbotiorna går bra ihop så går de väl bra ihop. De behöver väl inte göra ett problem av det om det inte är ett problem. Du kan ju ha områden i akvariet med mer strömt vatten och andra med mer stilla vatten om du riktar om utbåset från filtret lite.
      Nej, tänker absolut inte uppfinna problem, jag har nog med dom så att det räcker ändå! Är mest besviken på att jag fick så usla råd av personalen i butiken.
      Riktningen på utblåset har jag labbat fram å tillbaka med.. Riktar jag neråt blåser jag bort skräp från botten bättre men brukar få en film på ytan. Rör jag runt ytan slipper jag filmen men får göra rent botten mera på egen hand. Antar att det även påverkar syresättningen..
      Funderar på att skaffa installationskittet så jag kan rikta åt lite olika håll.
      Vi får väl se hur det går med den här soppan. Om jag inte Får en hjärnblödning först...


      Sent from my iPad using Tapatalk HD

      Kommentar

      • Plurr
        • August 2012
        • 37

        #4
        350 liter fisk och grönsakssoppa.

        En liten snabb uppdatering bara.
        Redan efter bara några dagar sedan förra försöket är Scalarparet i 100liters karet på g igen. Den här gången putsar dom tom. krukan jag stoppat ner åt dom! Hoppas dom lyckas bättre den här gången!


        Sent from my iPad using Tapatalk HD

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Ja råd i butik ger jag inte mycket för. Men det är ju svårt när man inte vet och det man läser på nätet är ju inte alltid helt konsekvent. Man vill ju lite på någon.

          Som när jag köpte vita platy, frågade flera gånger om det verkligen var platy. Ja då. Men nej då det är molly. Man kan bara läsa på bäst man kan och försöka ta beslut utefter det.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            #6
            Känns nästan som att du beskrivit vårt kaos. Efter ett år med akvarium står man där med en soppa utan dess like. Den fisken var fin, den köper vi. Det går så bra säger personalen i butiken. Jo, tjena. Som tur är hittar man detta superforum när man insett att man behöver hjälp och har gjort varenda nybörjar misstag som finns.
            Vi börjar få ordning på fiskkaoset i alla fall, men det har tagit tid. Och har lärt oss att läsa på först och köpa sen.
            Nu är det växter och alger vi jobbar med. Har som tur är sluppit just cyano. Annars har vi nog haft dem alla.

            Vi kommer nog att ha scalarer tillsammans med praktbotiorna i 540 karet och jag tror att det kommer att gå bra.
            Våra botior har oxå blivit bleka ibland men ganska snabbt fått tillbaka färgen. Har ingen aning om varför.

            Gå systematiskt till väga med mycket tålamod så kommer det att bli bra.
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Praktbotians bleka färg har med dominans att göra. Den eller de som står högst i rang anlägger en blekare färg vid inbördes mätningar, och visar således rent generellt att det är den som är den dominerande.
              Så, tvärtom vad vi är vana att se hos de flesta fiskar, släpper Praktbotian färgerna och kan bli nästan grå i färgtonen vid visad dominans!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Praktbotians bleka färg har med dominans att göra. Den eller de som står högst i rang anlägger en blekare färg vid inbördes mätningar, och visar således rent generellt att det är den som är den dominerande.
                Så, tvärtom vad vi är vana att se hos de flesta fiskar, släpper Praktbotian färgerna och kan bli nästan grå i färgtonen vid visad dominans!
                De äldre behöver inte flasha sig, de har pondus i alla fall. Typ gammal och grå.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Oavsett pondus vid hög ålder eller behov av att flasha sig så är Praktbotians ibland bleka färg ett tecken på dominans!

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Oavsett pondus vid hög ålder eller behov av att flasha sig så är Praktbotians ibland bleka färg ett tecken på dominans!
                    Jag glömde skriva att det handlade om människor...ibland fungerar inte kommunikationen mellan hjärnan och händerna.

                    Vet du om det gäller många fiskarter?
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av HWH
                      Jag glömde skriva att det handlade om människor...ibland fungerar inte kommunikationen mellan hjärnan och händerna.

                      Vet du om det gäller många fiskarter?
                      Aha!
                      Nja, det är väl ett ständigt mätande fiskar emellan och man kan väl tänka sig att "up and coming" hanar och honor har ett jädra sjå att etablera starka revir och bondningar. Äldre, större fiskar med etablerade revir och "familjeband" kanske inte behöbver arbeta riktigt lika hårt - åtminstone inte i akvarium.



                      Edit; Eller tänkte du på att just färgen bleknar vid dominans på andra arter? Jag vet åtminstone en liten fin ciklid som uppvisar detta beteende; Ivanacara adoketa - där blir hanen alldeles ljus vid upphetsning och kraftmätningar.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2013, 14:53.

                      Kommentar

                      • Plurr
                        • August 2012
                        • 37

                        #12
                        350 liter fisk och grönsakssoppa.

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Ja råd i butik ger jag inte mycket för. Men det är ju svårt när man inte vet och det man läser på nätet är ju inte alltid helt konsekvent. Man vill ju lite på någon.

                        Som när jag köpte vita platy, frågade flera gånger om det verkligen var platy. Ja då. Men nej då det är molly. Man kan bara läsa på bäst man kan och försöka ta beslut utefter det.
                        Ja, som villrådig nybörjare tar man gärna alla råd man kan få. Är väldigt nära till hands att lyssna på personalen där man handlar. Har lärt mig den hårda vägen att man ska vara försiktig med det. Man får väl sortera ut sina kontakter och lyssna på dom som bevisligen vet vad dom pratar om!


                        Sent from my iPad using Tapatalk HD

                        Kommentar

                        • Plurr
                          • August 2012
                          • 37

                          #13
                          350 liter fisk och grönsakssoppa.

                          Ursprungligen postat av HelenLind
                          Känns nästan som att du beskrivit vårt kaos. Efter ett år med akvarium står man där med en soppa utan dess like. Den fisken var fin, den köper vi. Det går så bra säger personalen i butiken. Jo, tjena. Som tur är hittar man detta superforum när man insett att man behöver hjälp och har gjort varenda nybörjar misstag som finns.
                          Vi börjar få ordning på fiskkaoset i alla fall, men det har tagit tid. Och har lärt oss att läsa på först och köpa sen.
                          Nu är det växter och alger vi jobbar med. Har som tur är sluppit just cyano. Annars har vi nog haft dem alla.

                          Vi kommer nog att ha scalarer tillsammans med praktbotiorna i 540 karet och jag tror att det kommer att gå bra.
                          Våra botior har oxå blivit bleka ibland men ganska snabbt fått tillbaka färgen. Har ingen aning om varför.

                          Gå systematiskt till väga med mycket tålamod så kommer det att bli bra.
                          Kul att höra att man inte är ensam! Ser fram emot när min soppa börjar rätta till sig!
                          I slutändan överväger ju det roliga vida problemen. Och det är ju tur det!
                          Min erfarenhet av botia i kombination med Scalar är som sagt att det går oförskämt bra. Men har ju läst om dom som fått väldiga problem.. I mitt kar ignorerar dom varandra. Kivas lite om maten ibland, men där är banne mig inte scalarerna ett spår bättre!

                          Mycket tålamod är ju alltid svårt... Man vill ha och göra allt, NU! Men akvaristik är onekligen en hobby där man får öva upp den färdigheten. Impulsbeslut har en förmåga att straffa sig!


                          Sent from my iPad using Tapatalk HD

                          Kommentar

                          • Plurr
                            • August 2012
                            • 37

                            #14
                            350 liter fisk och grönsakssoppa.

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Praktbotians bleka färg har med dominans att göra. Den eller de som står högst i rang anlägger en blekare färg vid inbördes mätningar, och visar således rent generellt att det är den som är den dominerande.
                            Så, tvärtom vad vi är vana att se hos de flesta fiskar, släpper Praktbotian färgerna och kan bli nästan grå i färgtonen vid visad dominans!
                            Har läst om det där men reagerar spontant med att något är fel så fort jag ser det ändå. Efter det misslyckade gyppy-karet har man "vant" sig med att hitta döda fiskar i tid och otid.
                            Man får kanske helt enkelt se bleknande botior som ett friskhetstecken.


                            Sent from my iPad using Tapatalk HD

                            Kommentar

                            • HelenLind
                              • September 2012
                              • 405

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Praktbotians bleka färg har med dominans att göra. Den eller de som står högst i rang anlägger en blekare färg vid inbördes mätningar, och visar således rent generellt att det är den som är den dominerande.
                              Så, tvärtom vad vi är vana att se hos de flesta fiskar, släpper Praktbotian färgerna och kan bli nästan grå i färgtonen vid visad dominans!
                              Tack Mats. Det kunde man ju inte gissa på. Sjukdom eller stress är ju det första man tänker på när en fisk blir så blek.
                              Familjen fisksoppa
                              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                              Mina: 120l, 312l, 500l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...