Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #16
    Tack

    Har flyttat ner roten i vattnet för att jag tyckte att den skymde vattenfallet för mycket. Har fortfarande mossa så att jag slipper skvalandet. Men har beställt en större cirk.pump så att jag ska få mer jämnt flöde på vattnet och förhoppningsvis mindre skvalande från vattnet.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #17
      Tycker det är roligt med en tråd om inomhus damm . Skulle vilja ha en men har en liten lägenhet + nyfiken katt :P.

      Du skulle inte vilja berätta om den, hur du byggt, filterlösning osv ?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #18
        Det började med att jag fick en dammduk eller vad det heter av min far som inte han behövde. Första tanken var att gräva en damm men den idén gillade inte min hyresvärd så det var bara att tänka om.
        Då jag hade en Expedithylla från Ikea som jag inte hade någon användning för så tog jag ramen till den. La den på golvet och i med frigolit som isolering mot golvet. I med dammduken och satte fast den med några lister överst. Satte även lister nertill vid golvet runt om. I med en doppvärmare och innerfilter, några spotlights på väggen och sen var det klart. Tog bara ett par timmar att bygga
        Nu har jag även en Aquael cirkulationspump som pumpar 500l/h till vattenfallet men den ska bytas ut mot en större.

        Och just nu bor det ett 100-tal körsbärsräkor och ett 50-tal Platy-yngel i dammen

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #19
          Aha. Det var kreativit. Då har man fått lite tips inför framtiden .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #20
            Det behöver inte bli krångligare än man gör det

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #21
              Förhoppningsvis så ligger den nya cirkulationspumpen på posten och väntar efter jobbet imorn, + lite till

              Får försöka uppdatera med nån bild senare i veckan om det blir en positiv förbättring.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                Så sant så .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #23
                  Det blev ett mer jämnt flöde med större pump. Men även mer skvalande, så jag har bytt tillbaka till den jag hade innan som pumpar 500l/h. Den nya fick åka i mitt 660l kar istället Har löst problemet med att vattenfallet går på timer och är avstängt på natten

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #24
                    Sv: Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

                    Tänkte lägga upp lite bilder på hur dammen ser ut nu.
                    Gullrankorna växer lite dåligt men dom börjar vakna till liv

                    Sista bilden är på en fruktansvärt fet platy som simmar i dammen
                    Kan ju tillägga att den har kalasat på ancistrusens algtablett
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #25
                      Roligt att se bilder på dammen igen .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #26
                        Det där blev riktigt snyggt! Vad tycker du om att spackla med kakelfix? Själv gillar jag den inte riktigt. Det blir så klent och gåt lät isönder. Visst man kan få tunna lager som inte förvanskar underlaget, men hållbarheten är skral. Jag körde med Sika betongspackel som är fiberförstärkt. Den var betydligt starkare redan vid tunna skikt. Enda nackdelen är att den innehåller ballast (småsten) som kan störa ibland om man vill ha en väldigt slät yta.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #27
                          Sv: Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

                          Tack båda två

                          Husfixen fungerade bra om man målade på många lager och inte blandade ut den för tunnt.
                          Så ditt alternativ låter klart bättre.
                          Det sura var tidsåtgången till att måla många lager
                          Tanken är att växterna ska täcka det mesta av bakgrunden till slut för nästan direkt när bygget var klart så kom jag på hur jag hade kunnat göra det mycket snyggare
                          Sen började man läsa Triumphs tråd och då fick man ännu mer ideer. Men med tanke på hur lång tid det tog att tillverka den så får den va som den är
                          Blir nog riktigt snyggt när växterna sprider sig mer

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #28
                            Sv: Uppgradering av inomhusdamm (bakgrundsbygge)

                            Finns det någon som vet hur länge man kan räkna med att en dammduk håller tätt.
                            Jag har haft inomhusdammen igång lite mer än två år nu och jag börjar bli lite smått nervös då den rymmer nästan 200L.

                            Jag har ingen aning om vilket fabrikat det är och den var ett par år gammal när jag fick den. Dock tidigare oanvänd.

                            Tacksam för svar

                            Kommentar

                            Arbetssätt...