Om start på 125L akvarium :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Om start på 125L akvarium :)

    Kände att jag var tvungen att rätta till alla nybörja fel som jag gjorde och bestämde mig att göra om hela akvariumet. Denna gången blir det tanganyika team förmodligen kommer det bli någon prinsessa. Är ganska sugen på att skaffa ca 5 "Neolamprologus sp. daffodil"
    förmodligen någon snäcklekare med men känns som det kommer bli för trångt då vad tror ni?

    Här är karet som det ser ut nu med bara några malar och en kampfisk
    Senast redigerad av deltaco_56; 05 May 2013, 17:07.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Spännande.

    Vad gjorde du för "fel"?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      karets inredning är ju perfekt redan byt fisken bara
      o bort med den fula luftpumpen

      annars är det skitsnyggt inrett för tanga

      Kommentar

      • deltaco_56
        • February 2013
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av HWH
        Spännande.

        Vad gjorde du för "fel"?
        Förmodligen det som alla gör fel första gången, Skynda sig igenom allt. När jag släppte i fjärilarna så var ju inte karet inkört, litade på säljarna och köpte fel fiskar, La ner för lite tid så det slutade olyckligt då 3 av 4 fjärilar dog :/

        Men denna gången ska jag göra allt lugnt och rätt (försöka)

        Kommentar

        • deltaco_56
          • February 2013
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          karets inredning är ju perfekt redan byt fisken bara
          o bort med den fula luftpumpen

          annars är det skitsnyggt inrett för tanga
          Tackar
          Ja men utan luftpump blir min yta väldigt oljig :/

          Funderar på att sätta in en sån där "hydro cirk.pump" är det något att ha eller räcker det med pumpen? tycker vattnet bara går runt i karet med en vanlig filterpump

          Kommentar

          • deltaco_56
            • February 2013
            • 205

            #6
            Så nu har jag varit och införskaffat mig ett "Eheim Biopower 160" och akvariumet är kristallklart

            Nu väntas bara fiskarna då alla värden är perfekta.

            Kommer förmodligen bli en grupp på ca 5 "Neolamprologus pulcher, Kalambo". och kanske ett gäng "Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay". Är det någon som vet hur pass aggressiva "Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay" är? Skulle dem funka i mitt kar tillsammans med Daffodil?

            Kommentar

            • deltaco_56
              • February 2013
              • 205

              #7
              Tänkte lägga upp en bild på hur hela karet ser ut nu (dock inga ciklider i än)


              Har fått en konstig förkärlek till malar så var tvungen att visa er en bild på min mal

              Kommentar

              • deltaco_56
                • February 2013
                • 205

                #8
                ÄNTLIGEN FISKAR!!! I dag har jag varit och hämtat 5 Daffodil och några Posthornsnäckor

                Denna gången tog jag tid på mig och förberedde allt så det bara vara att släppa i fiskarna och njuta
                Hoppas på att få se lite lek den kommande veckan dem har redan visat lite lekbetende!

                Lite bilder på dem nya individerna!



                Kommentar

                • deltaco_56
                  • February 2013
                  • 205

                  #9
                  Någon som vet om 500l h är för starkt? vad ska utblåset ligga på?

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Hej! 500h är inte för stark flöde men kom ihåg att du måste ta bort växten den kommer inte att trivas med ett system med hårt vatten
                    och alkaliskt och då kanske dö och mögla så ta bort den nu ett foder jag vill rekommendera dig är dr bassleer biofish fodd och aquatic nature det är mycket höga kvalitets foder

                    Kommentar

                    • Rebah
                      • January 2012
                      • 410

                      #11
                      Javaormbunken brukar nog klara rätt hårt vatten, den andra växten ser jag inte vad det är dock men det kanske var den du menade?
                      Kampfisken kan ju få svårt att simma ordentligt om det blir för mycket fart, så håll lite koll på honom. De andra vet jag dock inte tillräckligt om för att uttrycka mig om Men riktigt vackra fiskar
                      "The trees move... do you not see it?"

                      Kommentar

                      • deltaco_56
                        • February 2013
                        • 205

                        #12
                        Tack!
                        Cikliderna verkar klarar sig bra då dem redan leker lite så jag tror inte det är för starkt utblås för dem iaf
                        Ser ibland hur kampfisken ligger och vila mot en sten, betyder det att det är för strömt för den? Kanske bäst att flytta över den till 40L karet?

                        Tror dock att jag har fått 1 hane och 4 honor :P

                        Kommentar

                        • deltaco_56
                          • February 2013
                          • 205

                          #13
                          En liten uppdatering för dem som vill läsa

                          Har haft prinsessorna ett tag nu och dem blir bara skyggare och skyggare lite tråkigt men om man sätter sig ner och vänta några sekunder så kommer dom fram igen.

                          Tänkte visa en bild på min hane:

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Ge gärna bort kampfisken eller ge han ett eget litet akvarium, han kommer få pisk när väl dina fiskar sätter igång och leka. Håll koll på dina pansarmalar med så inte de får pisk med. Om du ska köra på tangayika så tycker jag fiskar därifrån då. Ancistrusen kan du ha kvar eftersom den är en tyff fisk.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • deltaco_56
                              • February 2013
                              • 205

                              #15
                              Ursprungligen postat av macke_fisk
                              Ge gärna bort kampfisken eller ge han ett eget litet akvarium, han kommer få pisk när väl dina fiskar sätter igång och leka. Håll koll på dina pansarmalar med så inte de får pisk med. Om du ska köra på tangayika så tycker jag fiskar därifrån då. Ancistrusen kan du ha kvar eftersom den är en tyff fisk.
                              Kampfisken har redan fått ett nytt akvarium och pansarmalen verkar ha det lugnt och fint hittills

                              Kommentar

                              Arbetssätt...