Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Tänkte på er alla här. Misstänker utan att ha undersökt saken närmre att aktiviteten närmar sig sommarmodus. Hos oss går det på sparlåga. Vi har våra 3 kar igång och de lunkar i stilla gång. Men nu har husrenoveringen kommit så långt att vi börjat sätta upp nya innerväggar. Så nu börjar även akvarieplanerna komma i startfasen. Än så länge på nivån om var vi ska förstärka bjälklaget och sätta eluttag. Men velar lite vilket kar vi ska ha i vardagsrummet. 720 är för stort och 540 har vi inget. Så det blir nog 360 som Hantelcikliderna gick i. De har vi hört från nytt hem att de äntligen parat ut och leker och är jätte jättestora. Kul. Men åter till våra planer. Ett 360 kan man göra mycket kul med. Och jag har ju drömt om ett stim otocinclus, det kansje är dags för det nu.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Så roligt att höra från dig Helena. Saknat din "röst". Låter som spännande planer. Kul att höra att du planerar för kar i måttlig XL storlek som ju rymmer rejält många arter. Otocinclus-stimmet, hur stort vill du ha det?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Ja du. Stim bör ju vara just stim. Runt 100 kanske. Men de är ju rätt dyra så vi får väl se. Och rejält med Amano. Så uppstart är beräknat till hösten om allt vill sig väl.

        Det som sätter käppar i hjulet är väl att vi när övervåningen är färdig och vi inflyttade så är det dags för undervåningen. Och i stora rummet där (vårt nuvarande vardagsrum/kök) står ju 720. Och det måste ju ut när vi ska riva upp golvet där. Så det smarta vore ju att helt enkelt avvänta nya planer innan allt är färdigt i huset. Men det tar ju sin tid att totalrenovera ett stort hus. Det är i alla fall skönt att både jag och Andreas saknar mycket av fiskarna. De 3 kar vi har nu är för lite på sikt även om det är vad vi mäktar med just nu. Man har ju inte då mycket ork kvar när vardagen tar sitt och både hus och trädgård är ett slagfält. Det blir bra.... Är vårt mantra just nu.

        Nya projekt är ju så kul. Samtidigt som det är så skönt och harmoniskt med kar som bara är.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Så roligt att höra från dig
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Instämmer jag med, kul att höra av dig .
            Vet hur det är med pågående renovering och att sakna sina firrar, men snart så flyttar vi. Karen, fast tomma är på plats, men framöver så ska dom fyllas på nytt .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Idag har jag insett något jag bara måste dela med mig av. Ni vet ju att jag gillar sten. Fyller gärna halva karen med sten. Vi flyttade 100 mil och fyllde ett helt släp bara med akvariesten, så mycket gillar jag sten. Så akvarist-helena sörjde fram till idag att jag flyttade från stenparadiset på jorden. Dvs ändlösa stenstränder fyllda med de mest fantastiska stenar formade av hav och väder. Men nu ni kommer det fina i kråksången. Huset vi har köpt står på en gammal tomt. Och nu när vi gräver upp den gamla dräneringen inser vi att de har fyllt ut hela tomten med blandade massor från en sandås. Dvs miljontals runda sjukt fina sandås-stenar i alla storlekar rätt utanför dörren. Så huset står på en akvarist steniga dröm. Det ni.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Det kanske finns en mening med saker och ting. Ibland kan man undra
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Håller på att starta upp en ny omgång Smanoräkor. Har ju lärt att det gör man bäst på sommaren. Så jah tänkte smart som jag är att jag ställde flaskor med saltvatten i ett söderfönster för att verkligen boosta algtillväxten. Men neppe, konstigt det där att när man verkligen vill ha alger trivs de inte.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...