Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Peter79
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Ser ju toppen ut, ni får väll få in rutinen att dra ner precis som du säger
    Ja, Juwel kommer alltid med monterat innefilter, lycka till med fiskelinan!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Efter att vi lagt barnen och jag monterat ihop bänken så fick Fru Erikderek hjälpte till med att flytta runt bänken i vardagsrummet, det vi kom fram till är att under trappan passar mest estetiskt, men Peter du har en poäng med solljus, en del av den väggen får direkt solljus under seneftermiddagen, men det hoppas jag lösa med markisen och persienner (riskerar att bli omständligt dock).

    Herkules är alltid värt ett besök.

    Jag var och är helt inne på SA tema, men Tanganyika gnager där bak i huvudet också... det börjar bli dags att bestämma mig nu. I botten blir det sand, antingen Jula blästersand eller lite grövre sand, det passar ju både till SA och Tanganyika.

    En allmän fråga, kommer Juwel akvarium alltid levererade med innerfiltret monterat? Det är det i mitt i alla fall, då jag skall köra ytterfilter så blir det till att ta fram fiskelinan och fila bort silikonet.

    EK
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Peter79
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Hej EK, utan att alls veta känns d som du båda kan ha karet bredvid TVn, under trappan (mkt solljus?) och nedanför trappan
    Kul att du skaffat karet, har själv ett rio 180 hemma och ett 450 på jobbet.
    Är också på Hercules med jämna mellanrum

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    En tur till Herkules i kväll med ankomst tio minuter före stängningstid resulterade i ytterligare ett inköp. Nu är projektet igång igen.

    EK
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Möblering av vardagsrummet, dvs. vad akvariet skall placeras. När det gäller inredning, möbler och placering så är det mitt "ansvarsområde" i fam. Erikderek, så Mrs. Erikderek är ingen stopper i projektet. Vi (jag) har svårt att hitta en optimal placering där akvariet "smälter" in och inte utsätts för direkt solljus, utan att behöva möblera om vardagsrummet.

    Jag bifogar ritning samt några kort (tagna med mobilkameran), tanken var att placera akvariet under trappan mot skjutdörrsöppningen till köket, Jag ser risken att det kommer se ut som akvariet är "intryckt/ undantryckt under trappan. Kreativa idéer mottages gärna, med reservation att total ommöblering inte är ett alternativ, utan det handlar om att packa akvariet i förhållande till övrigt möblemang.

    EK
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Erikderek; 03 May 2013, 07:58.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Vardagsrum akvariet

    Ursprungligen postat av Erikderek
    Projektet är tillsvidare stoppat.

    EK
    Varför?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Projektet är tillsvidare stoppat.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Sakta men säkert går projektet framåt, nu är ett ytterfilter inköpt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0399.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,6 KB
ID: 2147333

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Uppdatering, eller egentligen ingen uppdatering hur ni väljer att se det. Fortfarande inget akvarium införskaffat, båda barnen har turats om att ha öroninflammation och fru Erikderek har influensa, så allt går med snigelfart här hemma. Sedan några dagar är i allafall trappan målad med första lagret färg... det andra (och sista?) förhoppningsvis ikväll. Den teoretiska planeringen är i stort sett klar, det blir SA tema, jag vill få användning för mina rötter och jag vill samtidigt anta utmaningen med SA dvärgciklider.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Nej, nu känner jag alls ingen press... Frigolit är ett måste om jag använder den stora roten. En tanke jag har är att använda rötterna istället för stenrösen, dock blir det nog snyggast med ett par rösen också. Nu vill jag bara få köpt akvariet och sätta igång med fysisk planering (en utdragen trapprenovering light är i vägen just nu... sådant hemmafixande tycker jag extremt tråkig och omitiverande, ett onödigt ont helt enkelt)

    EK

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det kan bli ordentligt mäktigt i ett 240 också... om man är lite listig.
    jajamänsan

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hade de fått plats allihopa så hade jag personligen satt ihop dem, typ.. det hade blivit mäktigt i ett stort kar
    Det kan bli ordentligt mäktigt i ett 240 också... om man är lite listig.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Hade de fått plats allihopa så hade jag personligen satt ihop dem, typ.. det hade blivit mäktigt i ett stort kar

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det skall också bli spännande att se om rötterna kommer att placeras för sig i karet, eller om de blir integrerade med varandra. Bara den tanken får det att surra och svida i inredningsfingrarna på mig...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Snygga men rejält stora rötter. Du kan ju halvera en rot så att de inte bygger så mycket in i akvariet. Du kanske behöver frigolit under gruset så att inte punkbelastningen blir för stor där i bottenglaset.
    Spännande att se dem i akvariet sedan.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...