Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Ursprungligen postat av Jalapan
    Kör du med timer nu eller låter du ditt uvfilter gå hela tiden?
    Än så länge kär jag på i kontinuerlig drift, jag gjorde första vattenbytet igår så jag vill se hur det blir först. Jag funderar även på om på och av i dygnscykel sliter lika mycket eller mer som på att UV lampan i kontinuerlig drift.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Tapedeck
      • February 2015
      • 8

      Ser riktigt bra ut, förstår att du är nöjd.
      Flickvännen har problem med grönt vatten nu, så ska nog skaffa GKM 9w till henne.

      Som jag nämnde till dig förut så beställde jag eheims variant (11w). Passade även på att pröva Seachem Purigen.
      Nu har jag kört med båda sedan i söndags och jag är helt lyrisk över resultatet. Det är så pass kristallklart att jag måste nypa mig i armen. Att det skulle vara så enkelt [emoji16].

      Har du prövat Purigen?
      //Martin


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Purigen har jag inte provat, men den produkten verkar göra sitt jobb för dig. Kul att läsa att du är helnöjd med EHEIM UV. Det där med lyrisk skriver jag under på, det enda jag ångrar är att jag inte kört UV tidigare, i ett Malawi (och även Tanganyika) lyfter kristallklart vatten hela akvariet. Enkelt ja, dyrt, ja, he he he, men fint blir det.

        I övrigt så går två honor och tuggar nu i akvariet, det är alltid spännande.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Tapedeck
          • February 2015
          • 8

          Jag har ju inte hållt på så länge med det här. Men sen första veckan har jag varit lite frustrerad över det där med grumligheten. Trots överdimensionerad filtrering, kontrollerad matning, mörkläggning mm.
          Så att det var så enkelt att få till en krispigt akvarium kom som en liten överraskning.
          Men dyrt... Absolut.

          Hur känns det nu med "bara" saulosi? Saknar du inte mångfalden med flera arter? [emoji1]


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Jag känner igen det där, jag har också väl tilltagen filtrering och cirkulation, matar enigt "regelboken" trotts det svävalger, då är UV den bästa lösningen. Just krispigheten är något jag verklige uppskattar i Malawi och Tanganyika avkarium.

            Det känns fortfarande helt rätt, just Saalosi är ju tacksam då färgsättningen skiljer och både hanar och honor är "färgglada". Gruppen som grupp beter sig också annorlunda jämfört med andra Mbunas jag haft, det finns en alfahane och ett par hanar som färgat ut, samt ett par tre stycken som är i övergången då det är ungfisk (som är könsmogna), gruppen upptraäder som en grupp vilket är ett beteende jag aldrig sett hos mina tidigare Mbunas, där har det varit en alfahane och en betahane som kämpat om makten, övriga i gruppen har varit gemensamma strykpåsar.

            I min stora grupp är det inte en handfull fiskar som är strykpåsar utan hela spektrat från uppvaktning till tjuvnyp innefattar hela gruppen. Jag har hittat min väg inom Mbuna och det är att hålla art unika uppsättningar av Mbunas, i och för sig om jag mot förmodan skaffar mitt SCUBALINE 460 liters akvarium någon gång så kommer jag prova med två stora grupper á 20-25 Mbunas av varje art och en stor Synodontis petricola koloni...

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Hur går det med ditt Malawi gäng?
              Hur ser karet ut nu?

              det var ett tag sedan du uppdaterade oss :-)
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Det hade varit kul med en uppdatering i denna tråden. Det var länge sedan och man är ju nyfiken på hur det har gått och hur det ser ut nu. Du hade ju ett väldigt fint kar.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...