Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #61
    Med risk för att få en del motargument nu så tycker jag att nitrifikationsprocessen går snabbare att etablera när jag använder bakterier under inkörning. Jag kör med JBL Denitrol i 10 dagar och märker att efter ca 14-15 dagar så är jag på dag 29 enligt break in cycle om jag jämför med en start utan bakterietillsatser. Så blev det när jag körde igång mitt 180 och även nu i mitt 450.

    Edit. Så håll koll på nitrit och nitrat så du vet var karet är i för fas. Följer det min kurva så kan du kanske öka något efter 14-15 dagar.
    Senast redigerad av Bluewing; 16 June 2013, 07:10.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #62
      Bluewing,

      Kör du i bakteriekultur varje dag i akvariet under de tio dagarna, samt hur doserar du (full dos varje dag)? JBL Denitrol, är det i princip samma sak som Sera bioNitrivec?

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        JBL doseras full dos första dagen och sedan tror jag det var halv dos resterande tiden i totalt 10 dagar. Sera bioNitrivec kan jag tyvärr inget om. Idén med JBL är väl att se till att de goda bakterierna etableras snabbare i filter och botten och vad jag sett i de starter jag haft är att det fungerar så. Dem enda mätaren jag har är väl att jag kan se att just NO3 kommer igång tidigare. Gissar att Sera bioNitrivec ger en bakterieshot som ska kicka igång liknande processer.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #64
          Jag har varit i mailkontakt med Sera idag och fick instruktionen att köra full dos varannan dag i totalt 10 dagar. bio Nitrivec och JBL Denitrol är vad jag förstår liknande produkter, för att skapa en godartad bakteriakultur i karet och filtret.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Fungerar det lika så har jag enbart goda erfarenheter av upplägget
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #66
              Idag installerade jag Eheim Installation Kit 2, strilröret. Pga. av Juwels design fick jag vinkla röret, jag tycker jag fick till installationen bra trotts vinkeln. Filtret är inställt på max hastighet och det är helt ok ytrörelse.



              EK
              Senast redigerad av Erikderek; 18 June 2013, 21:12. Anledning: Nu kom videon med
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Tycker det där ser bra ut
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Palmberg
                  • May 2010
                  • 164

                  #68
                  Mycket intressant tråd att följa, inte minst för att den är ytterst lik ett drömprojekt som jag hoppas förverkliga framåt hösten.

                  Tycker att du har fått till det riktigt fint med både scape´n på stenarna! Föredömligt! Ska bli spännande att få se när det dyker upp något foto på det levande.
                  Ha det! /Henke
                  Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #69
                    Palmberg,
                    Tackar, invånarna är skygga och gömmer sig mest hela tiden, men de gör framsteg dag för dag. Nu ikväll lyckas jag bara räkna in fyra av fem... jag hoppas det bara är tillfälligt.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Matsnork
                      • July 2012
                      • 119

                      #70
                      Riktigt snyggt nu. Ska bli kul att se det med firrar i sen.

                      Det finns alternativ till strilrör om du är sugen på något annat senare: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/filter/lily-pipes-co/

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Vardagsrum akvariet

                        Tycker de där installationsgrejerna från eheim är kanon faktiskt. Mycket snyggare än ärtgrönt
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #72
                          Matsnork, tackar.

                          Bluewing, ja, det är verkligen bra, enkla att anpassa med sin modulluppbyggnad och bra diskret färg. Till min svarta bakgrund smälter de in bra, de blir inte osynliga men tillräckligt bra.

                          I morse räknade jag in alla fem fiskarna, för första gången var några av fiskarna uppe halvvägs i akvariet och tog maten i "flykten", hitintills har de väntat tills den nått botten och sedan när jag vänt ryggen till smaskat i sig. De får fem st. JBL Nova Rift pellets som jag bryter ner i pyttesmå bitar som blötläggs in de släpps ner i akvariet. I måndags var jag iväg och köpt en till matberedare (dedikerad till fiskmat efter krav från Mrs. Erikderek, vad nu skillnad på räkmix och en slät fisksoppa egentligen är..?) så nu tänkte jag prova på att laga räkmix.

                          EK
                          Senast redigerad av Erikderek; 19 June 2013, 14:51.
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #73
                            Lite bilder på en av de skygga invånarna. Stundtals blixtrar det till och alla fem kommer fram och har show, men för det mesta håller de sig i eller strax utanför sina grottor.

                            När det gäller fiskbetsåndet är planen 3 x 7 (2 +5 x 3). De fiskar jag köper är runt 3-5 cm stora. Min tanke har varit att köpa 7st direkt, förutsatt att det går att utskilja hane respektive hona. Bör jag köpa ex. 10 av varje för att kompensera "det naturliga urvalet" eller är överlevnadschansen hög för ungfisk om de får mat och vattenkvalitén är bra?

                            Eftersom det är ungfisk som går i karet, är det för "lite" cykel last med de fem som går i karet?

                            EK
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,1 KB
ID: 2148156Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0488.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,5 KB
ID: 2148155Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0489.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2148154Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0490.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,6 KB
ID: 2148157
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #74
                              Kan man köra igång ett kar med några guppy så är det helt lugnt med några ciklider Lita på din plan nu. Så du inte börjar ändra och dona utan kör på som du tänkt. Sedan skulle jag hellre köra på 10. Köpte själv 6 Nyckelhål och alla visar sig vara hanar, så vad gör man.....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                #75
                                Bluewing,

                                Ja, jag skall hålla mig till incyklingsplanen med de fem jag har, men jag skyndar på den genom at tillföra vioNitrivec enligt cykeln jag nämner i tidiagre inlägg. Idag på lunchen var jag och köpte ett NO3 test för att kunna se vad min accelerade incyklingsprocess är i förhållande till den länk du skickade.

                                Imorgon kommer mina gäster få se ett "mjölkgrumligt" akvarium när de kommer på midsommar middag, he he he. De kommer titta på mig med skeptisk min när jag förklarar att allt är som det skall eftersom jag är mitt i en incyklingsfas då jag tillsätter bakteriekultur.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...