Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #46
    Tack en än gång för feedbacken, jag är själv riktigt nöjd med scape 1.5, det som skall fixas ikväll är att förankra den främre stora stenen till vänster, den kommer du "sjunka" några centimeter. bra tipps med "små stenar". Gott att dra in ett MVG så här i examenstider, Bluwing...
    Bra att mina monsterrötter kommer till användning, jag ser fram emot en bild på den scapen.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #47
      Scape 1.5.1; den främre stenen till vänster är nu nedgrävd och ligger på frigolitplattan, konsekvensen blev att den överliggande stenen hamnade för platt. Istället valde jag att lägga denna högre upp, effekten blir att det ser ut som den "ramlat ner" och kilat sig fast i stenröset. Det syns lite dåligt men stenen har en fin insjunkning i nederkant ungefär på mitten (ca 45 grader) som "vrider" den släta utsidan inåt och skapar struktur och linjer/form på ovansidan av stenen.

      EK


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0476.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,7 KB
ID: 2148062
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #48
        Akvariet är nu fyllt med vatten och ytterfilter är inkopplat och igång. Jag har svår fiskabstinens just nu. När jag köpte akvariet så följde det med ett par flaskor SERA bionitrovec "Liquid bilogical filter media" och SERA aquatan "water conditioner". Som jag tolkar och läser är det en fördel att hälla i SERA bionitrovec "Liquid bilogical filter media" för att skynda på bakteriekulturen, rätta mig gärna om jag har fel.

        På söndag tänkte jag att det är dags för de första invånarna att flytta in, planen är att börja med tre stycken Malawi yngel/ungfiskar i storleksklassen 2-5cm som incyklingsfiskar.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #49
          Angående insättning av fisk, i går fyllde jag akvariet och hade i bioNitrivec. På söndag tänke jag släppa i de första fiskarna enligt ovan, det har då gott 3 dygn. När jag läst på forumet i den klistrade tråden står det "några dagar", på SERAs hemsida står det 24h, en broschyr som följde med akvariet står det en vecka i en annan trycksak som följde med stod 24h efter bioNitrivec. Googlar jag så är det oftast "några dagar" till en vecka.

          Visst, jag har svår fisk abstinens, men jag vill inte göra något överilat. Är det "ok" att tillsätta fisk enligt ovan inlägg på söndag?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Det hade jag personligen redan gjort.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #51
              Det spär ju inte alls på min fiskabstinens ansjo.

              En bild på akvariet med vatten och teknik...

              EK
              Bifogade filer
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #52
                Vadå några dagar... Känns förlegat! Du har ju lördag i morgon?

                PS. Akvariet blev jättesnyggt! (Men du väntar toklänge med fisk)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #53
                  Jag är konservativ i min natur, Bluewing,

                  Nu på morgonen mätte jag PH för första gången (JBLs dropptest). Enligt skalan ligger jag omkring/ väldigt nära 8.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Ok, så du är alltså oerhört pragmatisk och samtidigt konservativ Tycker det låter som en intressant mix. Att jag tjatar om fisk är egentligen inte för att retas (kanske lite då) utan att jag hade med mig en inre manual som byggde på tidigare erfarenheter av akvarier och allt omkring. I de erfarenheterna så resonerade jag att det skulle få ta lite tid och sätta sig saker och ting. Läste jag på mina gödningspreparat så stod det ju att Nitrat och fosfat skulle skys som pesten.
                    Nu fick jag ändra på ganska mycket av detta genom råden här på Zoopet och i vissa resonemang resonerar jag tvärt om mot förut. Men fabrikanterna av vattenberedningspreparat, gödning etc. resonerar precis som för 15 år sedan i vissa fall.
                    ju tidigare fisk, ju snabbare incycling....

                    Men jag ska inte tjata mer om detta (inte idag i varje fall).
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #55
                      Visst är det, låt oss säga att tyngdpunkten ligger åt det pragmatiska. Men du och ansjo har lyckats, hinner jag klämma in ett inköp av fisk så gör jag det redan idag...

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #56
                        Om du hinner med fisk-inklämmning under dagen gissar jag att det känns lite gött i magen Tänk att ha bakteriespridare som samtidigt livar upp hela burken...
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #57
                          Sedan en timme tillbaka ligger det en plastpåse med fisk och flyter i akvariet... med kontinuerligt tillförsel av akvarievatten.

                          EK
                          Senast redigerad av Erikderek; 15 June 2013, 15:39.
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #58
                            Vardagsrum akvariet

                            Lite nyfiken, varför en timmes inkoppning?
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #59
                              3x 30 minuter med påfyllning av akvarievatten, sen håvar jag ut fisken och släpper den "fri". Varför, har jag inte reflekterat över, utan för att det känns bra så.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                #60
                                Det känns bra att äntligen fått fisk i akvariet. Fem små Golden på 3-5 cm simmar nu omkring i akvariet. Det skygga men kommer fram när jag suttit en stund framför akvariet. Vi är ganska säkra på att vi lyckades plocka ut 1 + 4, då en är tydligt större och har en synlig svart rand på analfenan vilket de övriga saknar. Tanken är som sagt att det skall bli 2 + 5 framöver. Nu är min störta utmaning att metodiskt bryta ner ha begäret efter mera fisk de närmaste tre veckorna...

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...