Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Projektet är tillsvidare stoppat.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Sv: Vardagsrum akvariet

      Ursprungligen postat av Erikderek
      Projektet är tillsvidare stoppat.

      EK
      Varför?

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #18
        Möblering av vardagsrummet, dvs. vad akvariet skall placeras. När det gäller inredning, möbler och placering så är det mitt "ansvarsområde" i fam. Erikderek, så Mrs. Erikderek är ingen stopper i projektet. Vi (jag) har svårt att hitta en optimal placering där akvariet "smälter" in och inte utsätts för direkt solljus, utan att behöva möblera om vardagsrummet.

        Jag bifogar ritning samt några kort (tagna med mobilkameran), tanken var att placera akvariet under trappan mot skjutdörrsöppningen till köket, Jag ser risken att det kommer se ut som akvariet är "intryckt/ undantryckt under trappan. Kreativa idéer mottages gärna, med reservation att total ommöblering inte är ett alternativ, utan det handlar om att packa akvariet i förhållande till övrigt möblemang.

        EK
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Erikderek; 03 May 2013, 08:58.
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #19
          En tur till Herkules i kväll med ankomst tio minuter före stängningstid resulterade i ytterligare ett inköp. Nu är projektet igång igen.

          EK
          Bifogade filer
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Peter79
            • April 2012
            • 311

            #20
            Vardagsrum akvariet

            Hej EK, utan att alls veta känns d som du båda kan ha karet bredvid TVn, under trappan (mkt solljus?) och nedanför trappan
            Kul att du skaffat karet, har själv ett rio 180 hemma och ett 450 på jobbet.
            Är också på Hercules med jämna mellanrum

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #21
              Efter att vi lagt barnen och jag monterat ihop bänken så fick Fru Erikderek hjälpte till med att flytta runt bänken i vardagsrummet, det vi kom fram till är att under trappan passar mest estetiskt, men Peter du har en poäng med solljus, en del av den väggen får direkt solljus under seneftermiddagen, men det hoppas jag lösa med markisen och persienner (riskerar att bli omständligt dock).

              Herkules är alltid värt ett besök.

              Jag var och är helt inne på SA tema, men Tanganyika gnager där bak i huvudet också... det börjar bli dags att bestämma mig nu. I botten blir det sand, antingen Jula blästersand eller lite grövre sand, det passar ju både till SA och Tanganyika.

              En allmän fråga, kommer Juwel akvarium alltid levererade med innerfiltret monterat? Det är det i mitt i alla fall, då jag skall köra ytterfilter så blir det till att ta fram fiskelinan och fila bort silikonet.

              EK
              Bifogade filer
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Peter79
                • April 2012
                • 311

                #22
                Vardagsrum akvariet

                Ser ju toppen ut, ni får väll få in rutinen att dra ner precis som du säger
                Ja, Juwel kommer alltid med monterat innefilter, lycka till med fiskelinan!

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #23
                  Tack.

                  En intressant notering är att bänken står princip i våg (men inte 100%), bubblan är precis innanför strecken (off set vänster) från mitten till vänsterkanten helt i våg från mitten till högerkanten. (65 cm vattenpass). Men jag upptäckte att golvet off center mitten höger på är lite lägre, det tredje benet från vänster mot väggen har ingen kontakt med golvet, utan "svävar" 0,5 mm, här får jag chimsa in plastremsor. Efter ett tips från Bluewing så blir det nog att tillverka dessa från lock till matlådor.

                  Den allmäna reflektionen är att Juwel borde ta sig i kragen och skicka med ställbara fötter, men det visste jag ju redan innan att de inte gör.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    Jag var och är helt inne på SA tema, men Tanganyika gnager där bak i huvudet också... det börjar bli dags att bestämma mig nu. I botten blir det sand, antingen Jula blästersand eller lite grövre sand, det passar ju både till SA och Tanganyika.

                    EK
                    Blir ju bra, byt till Tanganyika och kör exempelvis någon variant av tropheus. Dessa är algätare så lite solljus och extra algbildning sparar in på fiskmaten och ger de lite mer naturligt liknande miljöer på några punkter.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Lite mer om akvariebänken och våg. I dag lånade jag långa vattenpasset och nu kan jag konstatera att bänken är helt i våg i alla riktningar, bild 1 är längsmed och bild två är diagonalt. Bild 3 visar det "svävande" benet som är det tredje bakre från vänster. Bild 4 visar det främre tredje benet från vänster som även det "svävar" snabb tanke dök upp i huvudet "låt den sväva" men som tur är försvann den lika snabbt.

                      Och nej, temat för akvariet är inte bestämt...

                      EK

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0446.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,2 KB
ID: 2147995Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,4 KB
ID: 2147996Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0448.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,3 KB
ID: 2147997Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0449.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,9 KB
ID: 2147998
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Att placera karet under trappan är ofta en riktigt bra idé, det blir ofta döutrymme där ändå.
                        Kul projekt, ska bli trevligt att följa!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #27
                          ansjo, precis.

                          Idag var jag på min lokala Hornbach och köpte "hålsten" egentligen ville jag ha granit eller kalksten, men de hade de inte. Jag planerar att ta en sväng förbi en stenkross på fredag och se om de kan undvara några passande granitstenar till mig. En reflektion ang. "hålsten", de är lite "vassa", finns det ingen risk att "dampiga" Malawiciklider river sig mot stenarna?

                          EDIT: Köpte även PH och NO2 test samt frigolit.

                          EK
                          Senast redigerad av Erikderek; 05 June 2013, 22:04.
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #28
                            Idag på nationaldagsmorgonen var det äntligen dags för att packa upp akvariet, känslan jag hade var som ett barn på julafton. Jag fick relativt omgående också uppleva besvikelsen som ett barn på julafton. Juwel montören hade varit slarvig med silikonandet, svarta fläckar och strängar fult synliga lite här och där. Efter ännu noggrannare undersökning hittade jag en flis på kanten höger front.

                            Tyvärr har Herkules Zoo stängt idag, men jag avser att ringa dem så fort de öppnar imorgon om hur vi skall hantera den uppkomna situationen. Fortsättning följer.

                            EK
                            Bifogade filer
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Skit när det blir så, silikonet är ju en sak men flisan...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                #30
                                Silikonet är som du säger en sak, det är ju handbygd så då adderar det väl bara till autenticiteten för akvariet ;-)
                                Däremot flisan är störig, eller är jag överkänslig? Akvariet skall trots allt vara centerpiece i vardagsrummet och placering på högre främre gavel blir ju väldigt tydligt.

                                Idag var jag på Jula och Clas Olsson och köpte mer produkter... Bottenfrigolitbiten har även fått sig en makeover. Det var lite knepigt att "pensla" ut silikonet, men det blev ändå relativt bra slutresultat.

                                EK
                                Bifogade filer
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...