Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Förfiltret passar till 16/22 mm slangar.
    Hur går det med dina projekt, läste i din tråd att du kommit över ett akvarium men det var något issue med glastjockleken?

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 25 July 2013, 12:21.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Karhunen
      • July 2007
      • 177

      Okej, så ska jag kolla va jag har för nått! Annars får jag kanske köpa en adapter och en kort bit tjockare slang.
      Ja, det har nog special beställt för att anpassa sköldpaddor. Tänkte inte på det... Men det är bara att göra det bästa av situationen.
      Skulle behövt haft 12mm glas och inte 6 som det är nu... =(
      Men kan allt använda det så att det blir snyggt ändå! Kan bli en större variant av vivarium kanske, blev lite sugen på fogger när Mathias sa det... =)
      Med vänlig hälsning, Markus

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Belysning, jag har idag original lysrören från JUWEL, 2 x High-Lite Day. Enligt JUWEL stimuleras bland annat "plant growth", men då jag inte har några växter i mitt kar så är det lite kontraproduktivt. Jag tycker ljuset inte känns helt 100% till min inredning och fiskar och behöver lite hjälp med mina tankar och funderingar kring detta... Jag funderar på High-Lite Marine, Color eller Blue eventuellt en kombination?

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Bild på Scape 1.5.2, igår inhandlades tre stycken Anubias barteri plantor och efter 1 dygn i "snäckkarantän" har plantorna "planterats" i akvariet.



          EK
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Erikderek; 03 August 2013, 14:55.
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Snyggt! Så det uppstod ett litet växtbehov ändå
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5

              Jag har ett tips när det gäller detta förfilter,det vill gärna släppa en hel del gojs när man tar det ur akvariet.

              Trä på en liten plastpåse på filtret underifrån när det sitter i akvariet så kommer inget ut från filtret när man ur det.

              Är väldigt nöjd med förfiltret som sparar huvudfiltret.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Tack, ja det gjorde det, men med tyngdpunkt på nytta än dekoration nu när jag kör lite tyngre fisklast tills jag kan könsbestämma individerna.

                En anekdot; jag kompletterade för några veckor sedan med fem st Labidochromis caeruleus från samma kull som tidigare, men fyra av dem bleknade och fick ett tydligt mörkt vågrätt streck, de äter och beter sig dock "normalt", efter lite googlande så verkar det vara ett stress beteende, men eftersom de inte "färgade" tillbaka sig så bestämde jag mig att de får gå i mitt karantän/yngel akvarium så länge och se om de "färgar" tillbaka.

                Hur fångar jag då fyra st fiskar i mitt akvarium med "miljarder" gömställen bland stenarna, jo med en hemmabyggd "fälla". Nackdelen är att övriga fiskar också simmar in i fällan, så den måste övervakas kontinuerligt, de första två fångades omgående för någon vecka sedan, den tredje tog några försök men fångades igår, den fjärde, ja den är fortfarande på fri fot. Dagens fångstoperation slutade med att ALLA andra Mbunas i akvariet utan den "fjärde" och en Hongi fångades och placerades i spänner med vatten från akvariet temporärt under "jakten"...

                Den fjärde (som jag nästan är 100% säker på är en hane) vara framme och nosade på fällan hela tiden men simmade aldrig helt in, frustrerande! Just nu lutar det att den "fjärde" får gå kvar i akvariet, framförallt då den beter sig helt normalt, simmar med övriga fiskar, äter bra etc. Enda fördelen med att övriga fiskar också fångats i omgångar är att jag lyckades fånga en Hongi som jag hade lagt märke till tidigare att den hade ett missbildat käkparti och mun, den verkade inte lida av det då den åt och grävde som alla andra i akvariet men jag tyckte ändå det tyvärr kändes som rätt beslut, den var också något mindre än övriga Hongi från samma kull.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  Bild på Scape 1.5.2, igår inhandlades tre stycken Anubias barteri plantor och efter 1 dygn i "snäckkarantän" har plantorna "planterats" i akvariet.



                  EK
                  skit snygg!!! Lite vallisneria (vilket är biotopriktigt) på varje sida som döljer insug och doppvärmare skulle vara grädden på tårtan, då ser det helt tekniklöst ut!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    @Christer5, bra tips. Jag har gjort så att jag drar ner cirkulationen till nästan minimum på ytterfiltret och lossar sedan förfiltret snabbt och lyfter ut det ur karet och därefter stänger av ytterfiltret.

                    @åheim, tack. Jag var inne på vallisneria som ett alternativ men jag beslöt mig för att inte ha en växt som skjuter på höjden om du är med hur jag tänker. Jag gillar idén med att dölja tekniken, men vill inte ha för mycket växter i akvariet. Bitopen bröts när mina Ancistrus sp. flyttade in, så då kunde jag "förstöra" på med Anubias, he he.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Karhunen
                      • July 2007
                      • 177

                      Riktigt nice! Kan inte så mycket om Malawi men några röd ciklider så är du färdig, samt att du döljer som förra skribenten skrev, åheim.
                      Med vänlig hälsning, Markus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Vardagsrum akvariet

                        Ang. Vallisneria som jag tror blir kanon så är jag själv väldigt förtjust i jättevallisneria förutsatt att man klipper den när den blir för lång. Gillar de lite bredare bladen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Försöker ni få in mig i växtkarträsket... jag vet hur det här kommer sluta, snart står det väl en Co2 anläggning och puttrar i mitt akvarieskåpet. Skämt och sido, jag uppskattar inputen ang. Vallisneria. Jag såg som sagt ett Malawiakvarium på ett hotell nyligen och de hade inrett snyggt med just Vallisneria.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Vardagsrum akvariet

                            Det är inget träsk, det är ett nöjesfält
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              Jag är ingen anhängare av vare sig Malawi eller Tanganyika, men du har lyckats med att få till det enkelt, rent och spännande! Med andra ord snyggt!

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Triumph, tack.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...