Akvarievrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Akvarievrån

    Tänkte starta ett projekttråd här då jag har en del planer och jag börjar smått och kommer förhoppningsvis sluta med stort
    Har just nu ett litet 15 liters igång med Guppy. Detta är ju för litet för guppys så det kommer senare bli räkor i denna och jag har istället köpt ett 54 l till Guppysarna.Tanken är att ha mycket växter och fiskar från SA i den.

    Har nu tvättat klart rådasanden (1,2-2 mm) och hällt i akvariet och gömt en liten grotta i sanden. Fick bli en svart plansch som bakgrund. (inget vatten i akvariet än). Pumpen som syns på bilden så kommer jag ta bort filterbehållaren och göra göra ett eget filter och sätta dit istället. Djuraffären hade dock inte det jag sökte hemma så just nu väntar jag på det.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P3317158.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,9 KB
ID: 2183961
    I ljusrampen så satte jag i aluminiumtejp vid lysröret som en billig reflektor. Har även installerat 2 LED lister som ska agera som gryning och skymning.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P3317163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,6 KB
ID: 2183962
    Har även inhandlat en stor rot som just nu ligger i blöt för att den ska sjunka.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P3317168.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,4 KB
ID: 2183963

    En bild på 15 l akvariet som är köpt till dottern
    Klicka på bilden för större version

Namn: P3317173.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,2 KB
ID: 2183964
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #2
    Precis ett sådant där Aquael 54l. har jag Ska bli kul att se hur du får till det! Blev det skillnad genom att använda aluminiumfolien som reflektor?
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #3
      H@nky: Har läst din tråd. Ser ju väldigt fint ut! Svart lär ju inte reflektera något så jag tror nog att aluminiumtejpen hjälper till lite.

      Känner mig som en total nybörjare då det är ca 9 år sedan jag hade akvarium sist och då hade jag ingen kunskap alls. Det lilla akvariet har vart igång i ca 2 månader. Tur att man hittar mycket information här och jag hoppas många kommenterar här oavsett om det är ris eller ros
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av limaan
        H@nky: Har läst din tråd. Ser ju väldigt fint ut! Svart lär ju inte reflektera något så jag tror nog att aluminiumtejpen hjälper till lite.
        Det hjälper till en hel del även om förstås en riktig reflektor är änu bättre, men ett bra och billigt initiativ är ändock alumniumfolie jämfört med att inte ha något alls

        Lycka till med dina projekt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #5
          Tack Kjell! Tycker jag att folien inte är tillräckligt så blir det en riktig reflektor
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • limaan
            • December 2011
            • 212

            #6
            Fiskarna jag funderar på att ha är

            Guppy (har just nu 2 honor och 1 hane)
            Randig Otocinclus (4 st??)
            Corydoras (6 st??)
            Tetra ( 6-10 st)

            Ge mig gärna förslag på vilken corydoras och tetra som skulle passa bäst i mitt kar som mäter 60*30*30 och har ett pH på ca 7,5. Har velat fram och tillbaka på flera olika tetror. När det gäller corydoras så har jag ingen erfarenhet alls av dem men tycker de verkar väldigt intressanta.

            Det är viktigt att det inte blir för mycket fiskar.
            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Corydoras tycker jag att aneus skulle passa (metallpansarmal), tålig och bra för nybörjare. Kanske neontetra, poppade upp i huvet bara så där.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #8
                Tycker nog Corydoras aneus är lite för stor. Vill helst ha en som är 5 cm. Neontetra är så himla vanlig även om det är en fin fisk.
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • limaan
                  • December 2011
                  • 212

                  #9
                  Nu har jag påbörjat bygget av ett eget filter. Har sågat till ett VP-rör och borrat en massa hål. Röret trär jag på det befintliga insugsröret till pumpen. Nu börjar dock fundera på hur stor filtermattsbit jag ska ha. 5 cm känns för litet och 10 cm för stort. Tips!!?

                  Delarna som ska sättas ihop.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P4027174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,5 KB
ID: 2146880

                  Ihopsatta!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P4027176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,4 KB
ID: 2146881

                  Har här jag ritat de 2 olika bredderna på det tilltänkta filtermattan. Inre linjerna är 5 cm och de yttre 10 cm.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P4027178.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,1 KB
ID: 2146882
                  Kanske blir bäst att skaffa en som är 10 cm och sedan skära till den i ett passande format?!
                  Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                  Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                  Kommentar

                  • limaan
                    • December 2011
                    • 212

                    #10
                    Nu har jag placerat roten i akvariet och fyllt på vatten. Använder just nu pumpen i orginalutförande tills jag får hem filtermassan och kan byta ut filterbehållaren. Planerar inte att skaffa fiskar eller växter förrens filtret är klart (även om det verkligen kliar i fingrarna).
                    Här är bilder när det är precis har blivit fylld med vatten. Första bilden med endast lysröret och den andra bilden med LED-belysningen. Vad tycker ni??
                    Klicka på bilden för större version

Namn: P4037185.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,1 KB
ID: 2146894 Klicka på bilden för större version

Namn: P4037183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2146895
                    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #11
                      Verkar tyvärr som att jag, av olika anledningar, kommer att få vänta länge på filtermattan Så nu undrar jag hur stor risken är för alger om akvariet hålls nedsläkt? Är det bäst att tömma akvariet på vattnet?

                      Har tittat på olika corydoras och fastnat för venezuleanus, atropersonatus, duplicareus. Är någon av dem lättare än de andra? Brukar det vara stor skillnad på pris mellan dem?
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • limaan
                        • December 2011
                        • 212

                        #12
                        Tänk att det kan vara så kul att stirra in i ett, nästan tomt, akvarium och försöka komma på vilka växter jag ska ha och vart de ska placeras. Är verkligen inte lätt när man är nybörjare men vill få ett proffsigt utseende. Ska iallafall, till en början, hålla mig till växter som ska vara lite lättare. Kommer nog bli lite blandat ursprung på växterna.
                        Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                        Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ja undrar över de där LED-listerna, är det elsäkert att placera dem där de utsätts för kraftig kondens och stänk?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ryskbompa
                            • August 2012
                            • 930

                            #14
                            Dom lär va ganska bra ip kladdade för att fixa den miljön skulle jag tro, jag satt mina ledlister jag har som morgon/kvällsbelysning i transparant 16mm slang. silikonade i ändarna. Funkar klockers

                            Kommentar

                            • limaan
                              • December 2011
                              • 212

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja undrar över de där LED-listerna, är det elsäkert att placera dem där de utsätts för kraftig kondens och stänk?
                              Nja. Är ett litet chanstagande där. De är IP20 klassade och ska egentligen endast användas inomhus. Men de är väl inplastade och gubben min tror inte att det ska vara någon fara då det endast är 12V på själva listerna. Han menar på att det är själva transformatorn som absolut inte bör bli blöt. Själv är jag inte tillräckligt kunnig så om någon här är mer kunnig och starkt avråder mig att använda dessa så tar jag självklart bort dem (även om jag älskar ljuset de ger).

                              Tanken är ju att sätta silikon eller på annat sätt förhindra att ev vatten ska tränga in i skarvarna. Har bara inget passande hemma just nu.
                              Senast redigerad av limaan; 07 April 2013, 22:13.
                              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                              Kommentar

                              Arbetssätt...