Akvarievrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvarnvik
    • February 2014
    • 113

    Svärdsplantor brukar gilla lera vid rötterna. JBL 7kugeln har jag kört förr.

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      Nu har det blivit väldigt vildvuxet i karen. Har haft ner gödningskulor vid svärdplantorna i 54 liters men ingen större skillnad på växten än. I 60 liters karet så har jag en okänd flytväxt som håller på och tar över hela ytan. Har samma flytväxt i 54 liters karet men där har den inte alls spridit sig. Hur som helst så börjar det bli hög tid att rensa :-)
      Klicka på bilden för större version

Namn: 1399360329156.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,8 KB
ID: 2157547
      Klicka på bilden för större version

Namn: 1399360478071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,1 KB
ID: 2157548 Klicka på bilden för större version

Namn: 1399360583672.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2157549 Klicka på bilden för större version

Namn: 1399360686582.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2157550
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Hej! Låter som du fått fart på flera växter. De snabbväxande växterna gissar jag tar nog rubbet av näringen i vattnet. Dessutom så om man hr mycket finladig växter så "slukar" det ljuset ner till botten på så sätt. Så även om de inte växer över den underliggande växten så minskar reflektionerna i karet ändå så det blir inte mycket kvar till svärdplantan. Så klipp ner mycket så blir det både näring och ljus till din kära Svärdplanta.

        Här kan du se hur de olika flytväxterna ser ut och vad de heter:
        In this video I talk about the 3 types of floating plants I have in my tanks and the benefits of having them. If you have never tried using floating plants h...
        Senast redigerad av Bluewing; 09 November 2014, 08:17.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          Har rensat lite bland växterna idag ;-)
          Klicka på bilden för större version

Namn: 1399479394725.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,4 KB
ID: 2157560 Klicka på bilden för större version

Namn: 1399479515048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,0 KB
ID: 2157561
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • limaan
            • December 2011
            • 212

            Var länge sedan jag uppdaterade här nu. I 60 liters tuffar på. Vissa växter har klarat sig bättre än andra. Skaffade en vallis och den sprider sig rejält. På fiskfronten så har endlershanarna blivit fler vilket är väldigt fint. Pansamalarna trivdes dock inte och dog . Amanoräkorna bär allt som oftast på rom. Införskaffat 2 ancistrus 1+1 som jag hoppas på yngel sen när de blivit äldre. Skaffade även Helena snäckor för att rensa bland kanelbullesnäckorna vilket var väldigt effektivt för nu har jag endast helensnäckor.
            Klicka på bilden för större version

Namn: PA244728 (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2164296
            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Snyggt med allt i brunt-grönt tycker jag! Ser naturlig ut.
              Senast redigerad av Micke L; 26 October 2014, 23:07.

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                Tack så mycket :-D Är själv ganska nöjd ;-)
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Fint!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • limaan
                    • December 2011
                    • 212

                    Har för ca 2 veckor sedan införskaffat en blå kampfisk till mitt 54 liters. Dels för att jag tycker de är fin men också för att den kanske kan hjälpa till att hålla yngelantalet nere. Fast det har lugnat ner sig rejält på den fronten sedan jag började flytta över endlershanarna till mitt 60 liters. Men kan säga att det inte är lätt att fånga enstaka hanar bland alla andra och med den växtlighet jag har. Kamphanen jag skaffade är väldigt bottenorienterad går bara upp till ytan för att ta luft. Verkar dock inte stressad. Är detta ett vanligt beteende?

                    För 2 dagar sedan köpte jag 2 fjärilsciklider till mitt 60 liters då jag länge velat ha någon mer intressant fisk än bara endlers. Har bara inte kunna bestämma mig för vad men känner mig just nu nöjd med mitt val. Så här lång verkar fjärilarna trivas som för övrigt är en hona och en hane. Vet ju att fjärilar kan vara väldigt känsliga men hoppas på det bästa. Sedan såg jag igår att mina ancistrus har lekt för hanen vaktar rom på roten. Trodde att de var för unga för att leka än. Få se om de lyckas överleva.
                    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      Nu har det blivit en del förändringar i besättningen i mitt 54 liters akvarium. Har skickat iväg majoriteten av endlerserna till djuraffären. Har 10 honor kvar samt att jag flyttade över neontetrorna i mitt 60 liters.. Istället ville jag ha mer Asien fiskar. Blev att jag skaffade 10 Galaxys rasbora och 10 Drottning rasboras. Av misstag fick jag även med en dvärg rasbora. Verkar fungera jättebra även med kampfisken som inte alls visar intresse för dem. Jag känner mig jättenöjd!
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Kul med lite nyheter och då man känner sig nöjd med sina val!

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • limaan
                          • December 2011
                          • 212

                          Tänk att man under den mörka årstiden börjar fundera på nya akvarier. Funderar nu mest på att byta ut mitt 54 liters till ett 152 liters alu.kar. Det får precis plats i vrån där 54 liters står just nu. Blir 5 cm kvar på vadera sida om akvariet. Tror ni att det kan bli problem om man inte kommer åt sidorna på akvariet?
                          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            Tror inte de är några problem. Kul med större!

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • limaan
                              • December 2011
                              • 212

                              Har nu tagit reda på pris hos "min" djuraffär på alu.kar samt alu.ställning men en passande ljusramp får de inte tag på pga att den enda tillverkaren har upphört. Det var ju snopet. Undrar vad man i sådant fall ska hitta på för belysning
                              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                Vad är det för bredd på akvariet då?

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...