Akvarievrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    #61
    Vad trevligt det blir ibland. Nämnde för min karl att när vardagsrummet är färdigrenoverat så vill jag ha ett akvarium på minst 150 liter. Som svar fick jag - Inte ska du ha ett pluttakvarium. Är mycket snyggare med ett stort. Kul att han hellre vill ha ett stort trots att han absolut inte är intresserad av att sköta ett akvarium. Nu lär det nog inte bli något stort än på länge då inte ekonomin finns just nu.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #62
      Håll koll på Blocket, då större kar ofta slumpas iväg för ganska lite pengar. 720 liter och däromkring är ofta ganska billiga.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #63
        Ursprungligen postat av limaan
        Vad trevligt det blir ibland. Nämnde för min karl att när vardagsrummet är färdigrenoverat så vill jag ha ett akvarium på minst 150 liter. Som svar fick jag - Inte ska du ha ett pluttakvarium. Är mycket snyggare med ett stort. Kul att han hellre vill ha ett stort trots att han absolut inte är intresserad av att sköta ett akvarium. Nu lär det nog inte bli något stort än på länge då inte ekonomin finns just nu.
        Du har en mycket trevlig karl Linda, som du måste jobba vidare på - tids nog, blir din gubbe också intresserad

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #64
          Ursprungligen postat av ansjo
          Håll koll på Blocket, då större kar ofta slumpas iväg för ganska lite pengar. 720 liter och däromkring är ofta ganska billiga.
          Känner mig faktist feg när det gäller begagnade akvarium. Känns som att det är större risk för läkage. Kanske har fel men själv vet jag inte vad man ska titta efter.
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            Helt förståeligt, och inget konstigt med det. Ingen i bekantskapskretsen som kan haka på och hjälpa dig?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • limaan
              • December 2011
              • 212

              #66
              Inger: Jag känner mig väldigt tveksam till att han kommer få något större intresse bla för att han tycker det är äkligt att palta med akvarievattnet Men man ska väll aldrig säga aldrig.
              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #67
                Be säljaren att få se det uppfyllt helt enkelt!
                Om du hittar något riktigt billigt är det ju bara att du provfyller det utomhus så får du limma om det om det skulle läcka. Tror inte jag tänker lägga ut pengar för nya kar, om det inte är några speciella mått eller design jag är ute efter...
                Mina 200L, 85L, 75L, 45L och 25L har jag fått gratis, och inget av dem har läckt!
                Den kantstötta 75-litaren kan man till och med pilla på silikonfogen från utsidan , men icke desto mindre har den hållit tätt!

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #68
                  He he , din gubbe har smart strategi han får njuta av karen utan att behöva sköta dom

                  Han får kanske ökat intresse om det är sjö"hästar" eller så fungerar det kanske med "bil"fiskar ?

                  Angående din signatur, jag har med drömt om stort kar, ja tom länge, men så helt plötslig står du där och funderar på, vem kan jag ringa för detta är för tungt för mig
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Mina 200L, 85L, 75L, 45L och 25L har jag fått gratis, och inget av dem har läckt!
                    Farlig skriva så kan ju bli ett berömt sista ord
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #70
                      Haha, ja, och som jag bär mig åt kommer jag förr eller senare ställa till med en liten vattenskada, det är bara en tidsfråga. Vad jag vill säga är att det enl. min erfarenhet inte brukar vara något större fel på bättre begagnade akvarium!

                      Sedan bör man ju vara mer noga ju större vattenvolymen är, och ju längre karet är. Inte för att man är rädd att hälla ut mer vatten, utan för att påfrestningarna på materialet blir större...

                      Mitt 110cm långa 200L ramakvarium med frihängande bottenglas känns faktiskt på gränsen på mitt gungiga golv...

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #71
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Haha, ja, och som jag bär mig åt kommer jag förr eller senare ställa till med en liten vattenskada, det är bara en tidsfråga. Vad jag vill säga är att det enl. min erfarenhet inte brukar vara något större fel på bättre begagnade akvarium!

                        Sedan bör man ju vara mer noga ju större vattenvolymen är, och ju längre karet är. Inte för att man är rädd att hälla ut mer vatten, utan för att påfrestningarna på materialet blir större...

                        Mitt 110cm långa 200L ramakvarium med frihängande bottenglas känns faktiskt på gränsen på mitt gungiga golv...
                        Börjar nästa kännas som en trådkapning av mig
                        Jag tror på den att kar upp till ett par hundra liter känns säkrare, oavsett så rymmer dom mindre med vatten...
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • limaan
                          • December 2011
                          • 212

                          #72
                          Ja, karln min kanske kör på taktiken att uppskatta ett fint (hoppas jag) akvarium utan att behöva sköta det Frågade honom om det var någon av fiskarna jag hade i mitt 150 liter, jag hade för 10 år sedan, han gillade. Och svaret var silverhajarna, så han minns vilka fiskar jag hade då. Ska väll nämna att jag på den tiden inte hade någon direkt koll på hur stora fiskarna blev och vilka fiskar som passade att ha tillsammans. Har bättre koll nu

                          Om det blir begagnat eller inte lär visa sig. Jag har iallafall ingen som kan hjälpa mig att kontrollera kvalliten på ett begagnat. Det är ju helt klart billigare att köpa ett begagnat. Väggen akvariet ska stå emot är 2,8 meter så det finns plats för ett STORT akvarium. Däremot vet jag inte om ett trägolv håller för hur mycket som helst. Hur som helst blir det inget i år.

                          Fokuset i år blir att få till mitt specialbestälda akvarium. Har inte fått hem det än men snart så Kommer nog att sätta in en BTN slimline med filter bakom. Blir nog snyggare än att måla baksidan svart. Sedan blir det asiatiska fiskar med lite fart i. Danio, barb och kuhliål samt amanoräkor.
                          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                          Kommentar

                          • limaan
                            • December 2011
                            • 212

                            #73
                            Nu har jag äntligen fått hem mitt specialbeställda akvarium som har måtten 80x22x35. Blev en Glo ramp till men missade att köpa ett lysrör till. Täckglasen blev dock inte alls som jag tänkt men man kanske vågar köra utan? Så här ser det ut just nu.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20140124_175710.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,8 KB
ID: 2156011 Klicka på bilden för större version

Namn: 20140124_175549.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,8 KB
ID: 2156012 Klicka på bilden för större version

Namn: 20140124_175606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2156013
                            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #74
                              Ursprungligen postat av limaan
                              Nu har jag äntligen fått hem mitt specialbeställda akvarium som har måtten 80x22x35. Blev en Glo ramp till men missade att köpa ett lysrör till. Täckglasen blev dock inte alls som jag tänkt men man kanske vågar köra utan? Så här ser det ut just nu.
                              [ATTACH=CONFIG]66950[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66951[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66952[/ATTACH]

                              Det ska bli kul att se, vad du tänker hitta på att ha i detta kar

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #75
                                Jäkla fränt kar!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...