Akvarievrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #46
    Fint snyggt kar.
    Ang. växterna så kan du låta dem stå sim de gör nu. En ganska svår växt som brukar bli ganska fort dålig om den inte trivs, så ha inte för stor förväntningar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #47
      Tack åheim och ansjo! Har nu gjort ett vattenbyte trots att det bara var 3 dagar sedan sist och vattenberedning brukar jag alltid tillsätta. Brukar dock endast dosera för det ny vattnet jag tillsätter men man kanske borde dosera för hela akvariet!! Pumphuvudet brukar stå så att vattnet skvalar på ytan. Hoppas det blir bättre nu.

      Vet att det är ganska svåra växter men ville prova. Papegojbladen börjar redan se sliten ut. Undrar om räkorna gillar att äta på den. Gav dem lite ärtor idag så få se om det blir bättre.
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        #48
        Ursprungligen postat av limaan
        Var till djuraffären igår och inpulshandlade 3 nya växter till akvariet. Tog även bort grottan jag försökte gömma i sanden då den ändå inte används. Växterna är en anubia som jag bundit fast på roten. En rotala rotundifola och en Alternanthera cardinalis. Fick även med 2 olika flytväxter. Den ena påminner om spikblad men skulle inte vara det och den andra verkar vara någon form av ormbunke. Vet inte om jag är helt nöjd med placeringen av växterna men det blev iallafall lite mer liv i akvariet. Få se om ljuset räcker till för papegojväxten och rotalan. Har ju endast lysröret som följde med akvariet och ingen direkt reflektor. Har även bestämt mig för att skaffa pmdd.
        Lite bilder.
        [ATTACH=CONFIG]66344[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66345[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66347[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66348[/ATTACH]
        Hej, jag följer dig också här i tråden. Blev ju som ett helt nytt akvarium med lite nya växter, snyggt! När kommer du igång med ditt måttbeställda kar?
        Micke L

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #49
          Kul att det är några som följer min tråd Det blev lite annat med nya växter men hade vart ännu finare om gälörten i bakgrunden växte till sig ordentligt och blev som en grön vägg bakom den röda papegojväxten. Få se om jag lyckas hålla dem vid liv med pmdd och en riktig reflektor som jag beställt.

          Det måttbeställda akvariet har inte levererats än eller jo det har det men de hade blandat ihop höjden och djupet. Akvariet hade måtten L80 x D35 x H22 och det var inte det jag beställde
          Kommer successivt uppdatera här när jag får hem det. Har plockat in några döda grenar som jag funderar på att använda.
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #50
            Ursprungligen postat av limaan
            Kul att det är några som följer min tråd Det blev lite annat med nya växter men hade vart ännu finare om gälörten i bakgrunden växte till sig ordentligt och blev som en grön vägg bakom den röda papegojväxten. Få se om jag lyckas hålla dem vid liv med pmdd och en riktig reflektor som jag beställt.

            Det måttbeställda akvariet har inte levererats än eller jo det har det men de hade blandat ihop höjden och djupet. Akvariet hade måtten L80 x D35 x H22 och det var inte det jag beställde
            Kommer successivt uppdatera här när jag får hem det. Har plockat in några döda grenar som jag funderar på att använda.
            Jag har själv ett kar som är långt och ännu grundare än ditt kommer att bli. Har lagt mkt tid och energi på att inreda genom åren men tycker kanske att det bästa försöket är det senaste(dessutom överlägset billigast) Döda grenar, bara nedlagda utan någon särskild plan, tillsammans med lite gröna växter.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0354.jpg
Visningar: 3
Storlek: 152,4 KB
ID: 2155589

            Kommentar

            • limaan
              • December 2011
              • 212

              #51
              Det ser väldigt fint ut Är något åt det där hållet jag fundera på. Hur grundare är det karet?
              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #52
                Neontetrorna är mer framme idag. Skönt! De är verkligen en fin färgklick i akvariet.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20140102_123903.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,3 KB
ID: 2155597 Klicka på bilden för större version

Namn: 20140102_123849.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 2155598
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  #53
                  Ursprungligen postat av limaan
                  Det ser väldigt fint ut Är något åt det där hållet jag fundera på. Hur grundare är det karet?
                  Det är ett väggakvarium med måtten 130x16x35. Jag la ut en liten filmsnutt i min projekttråd Gillestugan igår. Om du vill titta lite närmare på det

                  Kommentar

                  • limaan
                    • December 2011
                    • 212

                    #54
                    Provar att lägga upp en film på mitt akvarium
                    54 l Aquael akvarium med Neontetror, Endlers guppy, kolglödstetra och Amanoräkor.
                    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #55
                      Hmm! Ville ju få upp en bild på klippet inte bara en länk. Hur gör jag?
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #56
                        Ursprungligen postat av limaan
                        Hmm! Ville ju få upp en bild på klippet inte bara en länk. Hur gör jag?
                        Du markerar adressen och högerklickar och väljer kopiera sen klistrar du in i inlägget http://www.youtube.com/watch?v=dMatekXTHSw&app=desktop
                        Senast redigerad av åheim; 10 January 2014, 09:32.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • limaan
                          • December 2011
                          • 212

                          #57
                          Tack åheim! Man ska alltså inte använda sig av infoga länk?
                          Senast redigerad av limaan; 10 January 2014, 10:13.
                          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #58
                            Vad fint du har fått till karet Linda

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • limaan
                              • December 2011
                              • 212

                              #59
                              Tack Inger! Dock ser Papegojbladen förskräcklig ut just nu så den måste jag byta ut till något enklare. Videoklippet är inte helt nytt.
                              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13123

                                #60
                                Ursprungligen postat av limaan
                                Tack åheim! Man ska alltså inte använda sig av infoga länk?
                                ? det alternativet kommer inte upp när du markerar adressraden och högerklickar utan du då kommer, klipp ut, kopiera, klistra in, gå till urklipp, mm upp och du väljer kopiera.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...