Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • KristianE
    svarade
    Jo men mäsken måste ju stå å bubbla helst i höjd med karet för att inte riskera översvämning, så är akvariet någonannanstans är i källaren så är det ingen bra lösning.
    Har man nördiga hobbies så blir WAF ett användbart begrepp, akvarier är bland det mer mainstream jag håller på med...

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Mäsk alltså! Det ska jag forska vidare lite i!

    Haha, WAFen, här lär man sig något nytt... Ja den skall man icke underskatta.
    Får hålla till nere i källaren och slabba. Det känns som att det är där mäsk skall hållas av gammal sed!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Mäsk är ju ett jävligt snabbt billigt sätt att testa, men det är slabbigt och WAFen är generellt låg på den (WAF=Wife Accepancy Factor). Det ska enligt utsago nämligen ta ett tag innan växterna ställer om sig för att köra på easycarbo då det är någon form av fuskkemikalie som inte är riktigt kol typ. Mäsk kan du va igång inom ett par timmar å få växterna å börja bubbla.

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Tack för input!

    Satt faktiskt och läste om kol i allmänhet och Easy Carbo i synnerhet på jobbet idag. Ska nog ge det ett försök! Verkar som man bör vara mycket noggrann med doseringen?

    Hade varit kul med trycksatt co2, men det känns lite som att jag bör ta en sak i sänder! Har lite för lätt att bli för entusiastisk och gå för fort fram... Lugnar mig lite

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Det finns ju 3 grejer som kan begränsa näring, ljus och kol.
    Näring tillsätter du ju nu med PMDD
    Ljus tror jag inte är problemet då du har lätta växter och normal belysning
    Kol däremot tar ganska fort slut när det väl börjar växa i karet. Eftersom du skrev att du upplevde att det sköt fart och sen avtog så hittade du nog en begränsning å så växte det tills du slog i nästa helt enkelt.
    Tillsätt kolkälla så bör det ta fart, ett enkelt sätt är easycarbo som är en vätska man tillsätter varje dag. Det finns några till men dom är lite pillrigare och/eller dyrare mäsk eller trycksatt co2 sök lite så hittar du mängder av info.

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Händer inte så mycket här. Trodde att PMDD hade gett resultat och skjutsat igång växterna lite, men nu när jag tittar på gamla bilder av akvariet verkar det vara önsketänkande. När jag kikar på växterna så är vissa lite "tråkiga" neråt mot botten. Liknande symptom som de växter som blir skuggade av t ex andra växter, pumpen etc. Min amatörmässiga slutsats är att det är för dålig belysning i karet.

    Ska således fixa till reflektor och nytt lysrör i helgen.

    För övrigt så verkar det som att Hon har gett klartecken för ett nanokar i köket. Så nu skall jag bygga lite, sen ska ett nano med räkor igång!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Kul men en till nybörjare. Ska bli spännande att följa.

    Jag väntar ju på att få själva karet så mina fiskar går i 55 l plastback från Jula.

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Inga nya bilder. Dock försökte jag redigera in de tidigare bilderna direkt i mina gamla inlägg, så man slipper länkar till externa sidor. Funkar inte dom?

    Ang. temperaturen, fick för mig att kampfisken ville ha det varmt? Men nu blev jag osäker ...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

    Växer

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

    Ursprungligen postat av Mattias H
    Kom och tänka på en sak ang. växterna.

    Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.
    Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.
    Fast det har jag aldrig märkt. Kör 28 i min växtkub o det växer så det knakar

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Mattias H
    svarade
    Kom och tänka på en sak ang. växterna.

    Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.
    Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

    Var är bilderna?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Passade på att baka in bilderna i tråden nu när jag blivit Goldmedlem!

    Annars så händer inte så mycket i akvariumet just nu. Alla ser ut att må bra och vara glada (hur man nu ser detta?). Har börjat behandla karet med PMDD, får se om man får någon extra behövlig skjuts på växterna.

    På agendan annars för karet står följande:

    • Fixa med belysnigen. Antingen genom att prova göra en egen reflektor med hjälp av alu-folie i locket. Annars funderar jag på att fixa nytt lysrör med "riktig reflektor". Om jag förstått det rätt så har jag ett T5 15w's rör? Har just nu det Aquael som följde med som standard.
    • Eventuellt byta bakgrund. BTN-slimline eller frostad vinyl kanske.
    • Få till växtligheten
    • Köpa lite mer "vattentester". Vet inte riktigt varför, men tycker det är lite kul att mäta värden och ha mig Mäter bara nitrit i dagsläget (vilket alltid är vid lägsta indikeringen på dropptestet). Funderar på att inhandla lite mer "bra-att-ha-tester". Nitrat och PH kanske?
    • Planerar ett räk-nano till köket. Men det är en annan historia!


    Tack för tipset förresten Inger ang. Hornsäven! Kampfisken tycker det är trevligt att ha några kvistar att "mysa" med!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av H@nky
    Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

    Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.
    Nejdå det är inga problem att ha dom nära lysrören, dom kan bli lite rödlätta i topparna, men det är bara snyggt.
    Jag fäster mina runt utblåset strax under vattenytan - sen vidare runt rötterna till andra kortsidan av karet.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Dra upp hornsärven frå substratet, och låt den bara "flyta" på ytan. Mina växer säkert 1dm i veckan som"flytväxt".

    Sen behöver du absolut inte be om ursäkt för ditt kar, är man nöjd själv och allt funkar - då är allt som det ska.

    //Inger
    Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

    Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...