Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

    Tjena!

    Presentation om mig och mitt lilla kar. Varning mycket text

    För tre år sedan gjorde jag några få inlägg här, sedan stod det still med akvariefrossandet (även om jag läst väldigt MYCKET till och från). Men nu tre år senare när vi har hus med plats för akvarium blev det äntligen dags!

    Ett spontant besök på en zooaffär resulterade i ett spontant inköp av ett komplett Aquael 54 liters för ynka 499 riksdaler.
    Mina första planer 2010 visar på vilken total novis jag var då. Nu 2013 är det lite bättre, men det tog ungefär tre år för mig att gå från total novis till 3/4-dels novis. Var inne på Asien-tema, med strikt biotop även nu. Detta bantades sedan ner till ett kampfiskakvarium (en hanne) med en stimfisk och en malsort, inte biotopstrikt.

    Akvariumet har nu varit igång i tre månader och jag är ganska nöjd (med mina nybörjarmått mätt)! Har inte haft någon nitritspik, förutom en liten som jag löste med täta vattenbyten under en period. Jag har inte haft några problem ännu med alger. Dock har jag en massa problem med katthår i akvariet!

    Akvariet innehåller följande innevånare 25/3 2013:
    -Kampfisk - en hane som heter Kung Arthur II
    -Ancistrus - två småttingar, när dom blir större så har jag förhoppningsvis ett större kar att flytta dom till!
    -Neontetra - 9 st. Var från början 11 st. Två strök med inom de första dagarna

    Framtidsplaner:
    Hålla det rent och fint. Detta är ju "övertalningsakvariet", ett "test" från min blivande frus sida. Själv tycker jag att jag har visat mig duktig och tar väl hand om det, så i mina tankar står det redan ett Juwel Rio 240l. i vardagsrummet med Malawi.
    Vidare har jag storslagna planer om ett nano i sovrummet, ett odlingsställ i källaren och en saltvattenskub på någon annan vrå i huset. Men dessa idéer har jag bara vågat viska till henne när hon sover.

    Nedan postar jag lite bilder från de tre månaderna som löpt fram tills idag. Ska bli Goldmedlem så jag kan lägga in bilder smidigare.

    Tack för att du tog dig tid och tack för att ni alla bidrar till detta fenomenala forum som har varit mig till stor hjälp!

    /Henrik Palmberg
    Senast redigerad av Palmberg; 27 November 2013, 20:28.
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #2
    Här kommer lite bilder. För det första har jag insett hur svårt det är att fota i ett akvarium. För det andra så är jag en dålig fotograf. För det tredje så är bilderna tagna med en iPhone

    Nåväl, nog om ursäkterna!

    Katt-TV´n anländer:
    Klicka på bilden för större version

Namn: kattv.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,4 KB
ID: 2146905


    Vattenfyllt, ett försök till inredning och de första piloterna har flyttat in:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,3 KB
ID: 2146906

    Två veckor senare flyttar Kung Arthur I in. Jättefin Kampfisk, Crowntail. Han är dock väldigt passiv och "blyg". 5 dagar senare hittar vi han död Tog med mig vattenprov samt fisk till affären där det konstaterades att alla värden var jättebra och att fisken troligtvis var sjuk när han kom till oss. "Blygheten" och matvägran kanske är symptom på detta? Han var väldigt "blyg" redan i akvariet i affären.
    Klicka på bilden för större version

Namn: arthur1-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,3 KB
ID: 2146907
    Klicka på bilden för större version

Namn: arthur1-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2146908

    En vecka efter kungen har gått av tronen anländer två stycken pyttesmå Ancistrusar. Ca 3 cm långa. Dom ser ut att må bra och gluffsar runt på allt och alla. Den ena har vuxit om den andra!
    Klicka på bilden för större version

Namn: anci1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,5 KB
ID: 2146909

    När karet har gått ca 6 veckor kliver den nya kungen in; Kung Arthur II. Lite mer fart i den här krabaten!
    Klicka på bilden för större version

Namn: arthur2-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,6 KB
ID: 2146910
    Klicka på bilden för större version

Namn: arthur2-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2146911

    Så här har karet gått nu i snart tre månader. Vi har haft problem med växterna, men nu har jag beställt PMDD då vi tidigare inte har haft någon gödning alls, förutom någon typ av "järngivande" kulor som vi grävt ner. I samband med detta så passade jag på att handla lite nya växter.

    Här är en bild före "re-scape´n":
    Klicka på bilden för större version

Namn: pre-rescape.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,5 KB
ID: 2146912

    Och så här ser det ut idag - fler växter, en till rot och en till sten. Planterade om ikväll och lyckades röra om rejält i botten, så det är grumligt. Tycker verkligen det är jättesvårt att plantera I synnerhet dom här miniväxterna och "gräset" i förgrunden.
    Klicka på bilden för större version

Namn: rescape1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,9 KB
ID: 2146913
    Klicka på bilden för större version

Namn: rescape2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,1 KB
ID: 2146914
    Klicka på bilden för större version

Namn: rescape3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,7 KB
ID: 2146915


    Senast redigerad av Palmberg; 04 April 2013, 21:50. Anledning: fixade bilderna
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Då får jag önska dig välkommen tillbaka till detta utmärkta kunskapsforum.
      Ett nytt spännande projekt att följa. Kul..
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Bättre sent än aldrig

        Lycka till i fortsättningen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Välkommen hit. Och jag tror nog planer på ett större kar börjar bubbla så smått...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            #6
            Tack så mycket allesammans!

            Idag när jag kom hem från jobbet så låg tyvärr den minsta Ancistrusen och flöt upp och ner
            Just nu känner jag mig som en kass akvarist! Jag är sugen på fler innevånare till akvariet, men just nu känns det trist när totalt 4 st filurer har strukit med de första månaderna ...

            Har några linjer jag är inne på, men kan fasiken inte bestämma mig. Finns det plats och möjlighet i mitt lilla 54l. för något av följande alternativ?

            -Ett till gäng Neontetror, 10 st till. Vill ju ha få arter i akvariet, så hellre 19 Neontetror än en bouillabaisse!
            -Galaxyrasbora. Är verkligen förtjust i dessa små rackare. 6-10 st kanske?
            -Några räkor? Kanske bara blir till mat åt kampfisken? Vattnet ligger på 28°C.
            -Och så bubblaren som tyvärr dök upp på listan idag - En till Ancistrius?

            För övrigt sitter jag och hoppas på att växtnäringen kommer med posten innan påsk. Vill så gärna komma igång med växterna då jag tycker akvariet ser så tomt ut för tillfället.
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Växtnäring eller inte, oavsett vilket är det ingen anledning till att inte skaffa växter. Brister på växterna kommer inte så snabbt, och väljer du bara rätt växter funkar de flesta.
              54 liter är inte så stort, och i dina kläder skulle jag vänta ett tag för att se hur saker och ting utvecklar sig innan du skaffar fler fiskar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #8
                Ja, det var ju det där med "rätt växter" ...

                Här är en bild från idag, då allt bös jag yrde upp igår har hunnit lagt sig lite:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0387.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,0 KB
ID: 2146916

                Just nu har jag -dom som jag tror mig veta namnet på- Anubias, Javaormbunke, Hornsärv och Svärdsplanta. Sen har jag någon typ av gräs i högra hörnet (som ser ut som ett trassel just nu ) och någon pytteväxt mitt i. Vet inte namnet på dessa.
                Senast redigerad av Palmberg; 04 April 2013, 21:51. Anledning: fixade bilden
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Palmberg
                  • May 2010
                  • 164

                  #9
                  Funderar på att göra om bakgrunden i akvariet ...

                  Just nu har jag en vanlig svart bakgrund, gjorde en utskrift på jobbet och tejpade dit den lite halvdant.

                  Är lite inne på att sätta dit frostad vinyl, då vi har detta på jobbet. Vill uppnå något liknande detta:

                  (Är mest bild två där jag är inne på, så jag lär ju belysa den bakifrån, kanske med någon form av led-list?)

                  Annars blir det nog att dra dit någon BTN Slimline.

                  Svårt val!

                  Jag har ett gammalt 125 liters kar helt utan teknik som stått tomt i åratal, är det bara att tippa över vatten och pumpar och allt och låta allt gå däri några dagar, medan jag fixar bakgrunden? Det som känns lite vemodigt är ju att nu när jag kommit igång med värden och allt så får jag börja om?
                  Ha det! /Henke
                  Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                  Kommentar

                  • Palmberg
                    • May 2010
                    • 164

                    #10
                    Fortsätter min monolog var inte blyg med kommentarer oavsett i vilken (in)riktning dom går!

                    Kunde inte hålla mig ... Jag vet! Men nu är det verkligen stopp i denna balja. Ett nytt kar är på gång som kan stå där detta står, och några få individer skall få fördelas på ett nano-kar.

                    Blev ett gäng gäng Galaxyrasbora!

                    Just nu är jag riktigt nöjd med det hela, förutom lite förbehåll för att få växterna att gro på (i synnerhet: vill få Hornsärven att gå ut på ytan så att Arthur får lite flytväxter) samt bakgrundssituationen. Gillar livet och rörelsen i hela akvariet som infunnit sig!



                    Här är en film som varken är av jättebra kvalité (ajFån) eller stabil/stadig (påskfirande):

                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    (edit: YouTubes "bildförbättring" gjorde skakigheten väldigt ryckig, sorry. Skulle inte aktiverat den)



                    Ska redigera in bilder och filmer så snart mitt Gold-medlemskap har blivit aktiverat!

                    Fotnot: Jag vet att mitt kar kar inte är imponerande, stort eller spektakulärt. Men för mig är detta jättestort och riktigt roligt! Därför fortsätter jag min monolog och ser detta lite som en dagbok inför framtiden över mitt akvarium. Hoppas det är okej!
                    Senast redigerad av Palmberg; 29 March 2013, 22:45. Anledning: ar: -löst! dock "bildförbättring ... )
                    Ha det! /Henke
                    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Dra upp hornsärven frå substratet, och låt den bara "flyta" på ytan. Mina växer säkert 1dm i veckan som"flytväxt".

                      Sen behöver du absolut inte be om ursäkt för ditt kar, är man nöjd själv och allt funkar - då är allt som det ska.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Palmberg
                        • May 2010
                        • 164

                        #12
                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Dra upp hornsärven frå substratet, och låt den bara "flyta" på ytan. Mina växer säkert 1dm i veckan som"flytväxt".

                        Sen behöver du absolut inte be om ursäkt för ditt kar, är man nöjd själv och allt funkar - då är allt som det ska.

                        //Inger
                        Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

                        Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.
                        Ha det! /Henke
                        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av H@nky
                          Ska testa dra upp lite av Hornsäven och se vad som händer. Dom nya plantorna som jag köpte och satt till höger ser inte ut att må så bra, dom är lite bruna "på stråna". Dom kan alltså växa bra och trivas genom att bara flyta runt i vattnet?

                          Det jag funderar lite på är huru vida flytande växter kommer trivas bra så nära lysröret? Har ganska hög vattennivå i karet.
                          Nejdå det är inga problem att ha dom nära lysrören, dom kan bli lite rödlätta i topparna, men det är bara snyggt.
                          Jag fäster mina runt utblåset strax under vattenytan - sen vidare runt rötterna till andra kortsidan av karet.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Palmberg
                            • May 2010
                            • 164

                            #14
                            Passade på att baka in bilderna i tråden nu när jag blivit Goldmedlem!

                            Annars så händer inte så mycket i akvariumet just nu. Alla ser ut att må bra och vara glada (hur man nu ser detta?). Har börjat behandla karet med PMDD, får se om man får någon extra behövlig skjuts på växterna.

                            På agendan annars för karet står följande:

                            • Fixa med belysnigen. Antingen genom att prova göra en egen reflektor med hjälp av alu-folie i locket. Annars funderar jag på att fixa nytt lysrör med "riktig reflektor". Om jag förstått det rätt så har jag ett T5 15w's rör? Har just nu det Aquael som följde med som standard.
                            • Eventuellt byta bakgrund. BTN-slimline eller frostad vinyl kanske.
                            • Få till växtligheten
                            • Köpa lite mer "vattentester". Vet inte riktigt varför, men tycker det är lite kul att mäta värden och ha mig Mäter bara nitrit i dagsläget (vilket alltid är vid lägsta indikeringen på dropptestet). Funderar på att inhandla lite mer "bra-att-ha-tester". Nitrat och PH kanske?
                            • Planerar ett räk-nano till köket. Men det är en annan historia!


                            Tack för tipset förresten Inger ang. Hornsäven! Kampfisken tycker det är trevligt att ha några kvistar att "mysa" med!
                            Ha det! /Henke
                            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                              Var är bilderna?

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...