Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #91
    Ursprungligen postat av Palmberg
    Tack så mycket Johan!
    Stenen har många namn, kallas bland annat för Mini Landscape, så du är rätt ute!

    Beställde den faktiskt från Tyskland, helt okej pris och en sjuttiolapp i frakt hem till dörren är nice!



    Eftersom jag inte är hemma på dagarna beställde jag den till jobbet. Nu tycker kollegorna att jag är ännu mer knäpp;
    -"Jaaaaha, du beställde alltså sten. Till akvariet. På internet. Från Tyskland. Okej ......... "

    Hej
    Det är inte lätt alla gånger och viss förståelse får man allt ha för dina kollegors reaktion
    tack för info.
    //Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Palmberg
      • May 2010
      • 164

      #92
      Nu har jag för övrigt beställt mig ett saltvattenskar Det ska bli ytterst spännande!

      Nu när jag är ganska nöjd med mina två sötvattensburkar ska det bli kul att kunna visa folk -som inte är ett dugg akvaristiskt lagda- vid besök här hemma, den stora skillnaden mellan olika akvarium. Jag får för mig att det borde vara intressant, men jag kanske bara är naiv!
      Ha det! /Henke
      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #93
        Tycker dit 110 liter är riktigt snyggt .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Palmberg
          • May 2010
          • 164

          #94
          Cyano och alger relaterat till utblåset på filtret?

          Funderar lite... Där jag riktar utblåste från innerfiltret (Juwel original, grovporig samt lite vadd på toppen) uppstår det alger och lite cyano. Körde mot bakrutan, ändrade sedan och hade utblåste riktat mot mitten, mot en sten sedan mot framrutan. Jag har mekaniskt tagit bort algerna och cyanon och sedan riktat om utblåset och detta har avhjälpt, så det är inte frågan om någon "bloom boom".
          Nu har jag utblåset rejält riktat mot ytan och då blir svärdsplantorna i strömmen angripna ganska kraftigt.
          Funderar på om man successivt ska byta ut filtermedian? Samtidigt passa på att lägga Cirax i botten på filtret. Har fått för mig att det är mumma!

          Tack Macke_fisk! Sånt är skitkul att höra och betyder mer än man kan tro!
          Ha det! /Henke
          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            #95
            Inhandlade och planterade lite gräs idag, Lilaeopsis brasiliansks/Lilaeopsis nova zelandiae och sagittaria subulata/echinodorus tenellus (jag har fått lite olika bud, inte helt lätt att se kanske )

            Är ytterst skeptisk då jag inte har nå vidare kräm på ljuset (2x18W på 110 liter) och inte har jag införskaffat mig något co2-system heller! Men men, det får bli ett litet test - det blir som det blir!

            Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,8 KB
ID: 2155152
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #96
              Jättefint kar Henke . Vad har du för fiskar?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #97
                Tack Inger! Jag har en kampfiskhane och ett gäng Galaxy rasbora Har beställt två st Garra flavatra också, från Sollefteå av alla ställen ( ), men det skulle dröja lite innan dom får in dom.
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Palmberg
                  • May 2010
                  • 164

                  #98
                  Mina två kar tuffar på i godan ro. Händer inte så mycket... Men å andra sidan är jag nöjd som det är också - för tillfället. Det är bäbislycka här hemma då det är små räklingar hos Körsbären.

                  Nu när det är lugn och ro i mina kar så passar jag på att kicka igång en barndomsdröm; ett saltvattensakvarium.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,7 KB
ID: 2155319
                  Ha det! /Henke
                  Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #99
                    Ursprungligen postat av Palmberg
                    Mina två kar tuffar på i godan ro. Händer inte så mycket... Men å andra sidan är jag nöjd som det är också - för tillfället. Det är bäbislycka här hemma då det är små räklingar hos Körsbären.

                    Nu när det är lugn och ro i mina kar så passar jag på att kicka igång en barndomsdröm; ett saltvattensakvarium.

                    [ATTACH=CONFIG]66156[/ATTACH]
                    Grattis till pojkdrömmen .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      Händer inte så mycket i akvarierna egentligen just nu.

                      Räkkaret tuffar på, räkningar om vartannat. Ska nog snart gallra ut de blekaste Körsbären.

                      Myanmar-karet tuffar på även det. Har lite besvärligt angrepp av cyano. Ska snart köra en mörkläggning.

                      Saltvattenskaret har äntligen kommit igång. Har haft i levande sten så nu är det fram med tålamodet och ficklampan och leta efter liv och växande saker Roligt att ha kommit igång! Blir lite scape´ing nu i helgen.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1242.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,8 KB
ID: 2155873
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Snyggt i karen, du tillhör dom som bevisar att motsatsen till stort kar är ännu större. Gammal fråga i tråden men jag har en teori om att räkor gynnar mossan genom att de håller fritt från alger. Jag har sett samma fenomen med samma mossa i stort sett två identiska akvarium men mossan trivdes först när räkorna kom i det ena karet.I det andra karet fortsatte den att tyna.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Palmberg
                          • May 2010
                          • 164

                          Oj, tack för det Sitter fortfarande och spånar på det stora drömkaret, men vet inte riktigt vad jag ska ha i det. Kul att testa lite olika tills man hittar sin grej!

                          Det där med räkorna låter riktigt jäkla vettigt! Så vettigt att jag åkte iväg och köpte mig en näve Amanoräkor. Hade tänkt köpa sådana tidigare då jag tycker dom är ganska festliga, men nu blev det äntligen av Affären hade stora rackare inne, 4.5 cm skulle jag tippa på.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: amano.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,5 KB
ID: 2155884
                          Ha det! /Henke
                          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                          Kommentar

                          • Palmberg
                            • May 2010
                            • 164

                            Saltkaret börjar mogna till sig! Ska snart stoppa i lite fler koraller och någon rörmask. Fisk och räkor får vänta lite till, tills vi är hemma från stundande semester.

                            Annars säger jag som vanligt; de andra karen tuffar på Har haft en mörkläggning i Asienkaret och rådde bot på cyanoangreppet.

                            Och flygrc, din teori om mossa och räkorna verkar verkligen hålla! Nu, sen jag introducerade Amanosarna i Asienkaret så är mossan och sötvattenstången jättefin!

                            Bild på saltet just nu:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: day.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,3 KB
ID: 2156249
                            Ha det! /Henke
                            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Palmberg
                              Saltkaret börjar mogna till sig! Ska snart stoppa i lite fler koraller och någon rörmask. Fisk och räkor får vänta lite till, tills vi är hemma från stundande semester.

                              Annars säger jag som vanligt; de andra karen tuffar på Har haft en mörkläggning i Asienkaret och rådde bot på cyanoangreppet.

                              Och flygrc, din teori om mossa och räkorna verkar verkligen hålla! Nu, sen jag introducerade Amanosarna i Asienkaret så är mossan och sötvattenstången jättefin!

                              Bild på saltet just nu:

                              [ATTACH=CONFIG]67269[/ATTACH]
                              Henke, du vandrar vidare hela tiden - nu saltkar .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Palmberg
                                • May 2010
                                • 164

                                Gillar nya utmaningar Inger! Har ju tre olika typer av kar aktiva här hemma nu, och frugan har ett fjärde. Men tror att jag har hittat i rätt riktning nu! Hade ju långt framskridna planer på ett Malawi eftersom "det är så nära saltvatten man kommer med sötvatten", men så tänkte jag, vad fasiken, om saltvatten är slutmålet - varför gå omvägar?
                                Ha det! /Henke
                                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...