Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #76
    Haha, jajjamen! Den har tagit sig fint! Dock vill jag nog låta det gå en månad eller två innan jag törs uttala mig ordentligt, har inte riktigt gröna fingrar så att säga! Vissa små delar av den har blivit lite ledsen, medan andra delar ser ut att må finfint.

    Det andra "lurvet" jag fick var omöjligt att trassla ut, så det försökte jag plantera bak i ena hörnet, fick ta hjälp medelst en stor sten att klämma fast det då lurvet mest kände för att vara en flytväxt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,0 KB
ID: 2148152
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #77
      Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

      H.tripartita kanske lurvet heter?

      Sp japan kan du kalla den med Hydrocotyle som förnamn


      Den kommer ta sig, riktigt jobbig om den trivs
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #78
        Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

        Ursprungligen postat av Palmberg
        Är tillbaka, med ungefär lika många hjärnceller som tidigare. Ingen svensexa den här helgen, vilket betyder att det nu inte är många helger kvar. Jag är glad att mitt pass har gått ut!

        Står och velar och velar och velar hur jag ska göra med det nya akvariet. Men jag tror jag nöjer mig med det nuvarande som min "asiatiska djungel". Får spara in på tålamod, pengar och krut till höstens kommande projekt istället. Dock hade det varit kul att frigöra 54´liters karet till tjejen. Hade varit så praktiskt om hon också trillar dit på denna hobby! Har sått ett frö som nu börjar gro så det vore dumt att inte smida medan fröet är hett, så att säga
        Skönt med hjärnceller kvar Då lär det ju bli en del fler inlägg från din sida.

        Det finns ju olika sätt att få hobbyn gemensam. Hos oss är det så att min kvinna blivit allt mer intresserad när vi delar karet än att ha ett kar själv. Så när jag diskuterat inredningen vad som saknas eller vad som är för mycket, eller kanske vad som ska ansas ner lite när det gäller växtligheten så har det blivit mer och mer kommentarer och ett eget intresse. Märker att hon håller koll allt mer på om någon fisk mår dåligt etc.
        Så min kvinna blommar som bäst kring allt som blir gemensamt. Men man är ju olika

        Skulle jag skippa Discusen och skaffa Scalarer t.ex i mitt 450, så skulle jag ha en kvinna klistrad vid den burken.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Palmberg
          • May 2010
          • 164

          #79
          Ville bara passa på och hälsa glad midsommar
          Sitter och testar om nya akvariet är tätt. Tyvärr verkar det läcka vid silikonet. Får se om jag vågar silikona om det någon gång.

          (dessutom blev fotot på sniskan när jag laddade upp det via telefonen. Men det får gå en helg som denna! Ska svara er Mathias och Bluewing när jag sen sitter vid en dator. Gillar inte att skriva på telefonen - denna text är nog rekord!)
          Bifogade filer
          Ha det! /Henke
          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            #80
            Händer inte så mycket här, som vanligt - lika så är jag dålig på att uppdatera som vanligt Glosson har tynat bort en aning, det hade jag väl nästan väntat mig. Flytväxterna på ytan tar ju bort en hel del ljus, men jag gillar dom och stämningen dom skänker, så dom får vara kvar. Även om det skall ansas lite.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0604.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,2 KB
ID: 2148512

            Väntar fortfarande på att bli av med neontetrorna för att föra inriktningen mer mot det asiatiska, men det går segt!

            Bluewing, jag har nog släppt tanken på att involvera henne i hobbyn. Hon tycker karen är fina och jag nöjer nog mig vid det. Jag har planer på tre kommande projekt, jag får nog lov att välja ett - det blir nog lugnast för alla! Det svåra med den här hobbyn, tycker jag, är att lugna sig och vara nöjd och njuta över det man har. Blir så lätt att man ständigt tänker på nästa projekt eller olika förändringar man vill göra med nuvarande projekt...
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #81
              Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

              Det där att man har svårt att njuta i stunden utan ligger i framtiden med tankarna är lite en "sjuka" som ligger i tiden faktiskt.

              Skulle du verkligen vilja kunna vila i det som sker i akvariet mera så går det att träna upp faktiskt. Så man måste inte vara så egentligen
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #82
                Numera 110 liter!

                Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!........... Det tog tre år från första inlägget - 110 liter Asien

                Dags för en uppdatering kanske

                Nu har det hänt lite saker här hemma. 54 liter är numera ett Juwel Rekord 800, på 110 liter. Tanken var först en Myanmar biotop, men har släppt en aning på detta så det ska väl mer föreställe en "sydostasiatisk biotop". På något knepigt sätt. Är inte alls klar, tanken är väl på sikt att uppgradera lyset samt få till ett co2-system.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 110l.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,9 KB
ID: 2154914 Klicka på bilden för större version

Namn: soluppgang.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,7 KB
ID: 2154915
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Palmberg
                  • May 2010
                  • 164

                  #83
                  Funderar lite... Mossan (tror det är Taiwanmossa?), varför trivs den så bra i mitt räkkar men verkar inte trivas nå bra alls i detta kar...

                  Lurar även lite på att flytta in en eller två Garra flavatra (/Panda Garra) i detta kar. Rätt världsdel och till och med rätt land. Trevliga verkar dom vara också!

                  fotnot: frugan är numera inmurad i hobbyn och titulerar sig Guppymamma så här ser det ut med våra tre kar, samlade på en bild:
                  Bifogade filer
                  Ha det! /Henke
                  Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #84
                    Jag har tyvärr inget bra svar men har samma problem som dig.
                    Mossa trivs utmärkt i alla av mina akvarier utan i ett. Det tar bara ett par dagar så är mossan brun och nästan helt död och jag fattar ingenting.
                    Det finns olika förutsättningar i alla mina akvarier och den trivs och växer i allt, utan i mitt stora akvarie.
                    Det är ett stort mysterium och hoppas att någon har ett bra svar.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #85
                      Det var ett riktigt fint kar, med fin stensättning, vad är det för sorts sten? Kanske inte lätt att ha koll på,
                      men de ser ut som stora klippblock i miniatyr, vackert med solljuset.
                      //Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Palmberg
                        • May 2010
                        • 164

                        #86
                        Tack så mycket Johan!
                        Stenen har många namn, kallas bland annat för Mini Landscape, så du är rätt ute!

                        Beställde den faktiskt från Tyskland, helt okej pris och en sjuttiolapp i frakt hem till dörren är nice!



                        Eftersom jag inte är hemma på dagarna beställde jag den till jobbet. Nu tycker kollegorna att jag är ännu mer knäpp;
                        -"Jaaaaha, du beställde alltså sten. Till akvariet. På internet. Från Tyskland. Okej ......... "

                        Ha det! /Henke
                        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                        Kommentar

                        • Palmberg
                          • May 2010
                          • 164

                          #87
                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Jag har tyvärr inget bra svar men har samma problem som dig.
                          Mossa trivs utmärkt i alla av mina akvarier utan i ett. Det tar bara ett par dagar så är mossan brun och nästan helt död och jag fattar ingenting.
                          Det finns olika förutsättningar i alla mina akvarier och den trivs och växer i allt, utan i mitt stora akvarie.
                          Det är ett stort mysterium och hoppas att någon har ett bra svar.
                          Ja, knepigt. Det är ju en del som skiljer egentligen, från kar till kar. I det karet där min mossa trivs mindre bra är det en aning högre pH, göds med PMDD och mer ljus, för att nämna några parametrar. Jag verkar dock inte riktigt ha lika mycket oflyt som dig, mer som att den blir lite brunare och inte växer något.
                          Ha det! /Henke
                          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #88
                            Vill bara säga Henke - kul att du är tillbaka här igen .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #89
                              Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                              Jättekul att du är tillbaka Tycker nog själv att just det där att man inte fattar allt konstigt som händer i karet är minst 30% av orsaken till att man hela tiden tycker denna hobby är intressant. Så det där med mossan låter intressant
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Palmberg
                                • May 2010
                                • 164

                                #90
                                Tack tack, kul att se att allt är som "vanligt" sedan man lämnade senast, gänget håller igång! Nej, skämt å sido, har kollat in forumet regelbundet, men det är så svårt att hinna vara aktiv på alla forum/siter inom ens intressen när man knappt hinner med den verkliga fritiden och yrkeslivet

                                Nä, appropå ont om tid, nu ska jag ta en lättklädd promenad med hunden för att sedan sätta mig i en varm bastu och planera mitt kommande saltvattensprojekt samt analysera lite trav. Några iskalla danska burkar blir det nog också, skål på er (såg ju att ni helgar loss i dom andra trådarna)!
                                Ha det! /Henke
                                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...