Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #61
    Ursprungligen postat av Palmberg
    Oj oj, nu sträcker man på sig en del! Tack! Men känner, som sagt, själv att jag nu börjar ana ett litet uns av känsla när det gäller sådant här. Jag vet ju vad jag tycker är snyggt - sen gäller det bara att kunna applicera det på sitt eget lilla vis.

    Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den. Och då ska hon utifrån egen utsago inte bry sig i något som har med akvarier att göra Men den bakgrunden gillas icke... Funderar på att riva ur allt, passa på att byta bottensubstrat till sand och dra in en BTN Slimline Amazonas... Hmmm...
    Nää, låt det vara som det är - sen med nästa kar, kan ni försöka komma överens med - vad som är snyggt eller inte.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Palmberg
      • May 2010
      • 164

      #62
      Hmm... Jag håller med på det första, men inte på det andra, Inger Mitt nästa akvarium ska få ta tid och jag ska klura och greja och ha mig innan det ens kommer i vatten i det. Försöker övertala henne att dra igång ett eget!

      Idag tog jag nästa steg på min haltande akvaristiska bana - jag bytte vatten med slang. Dock slang ner i 25L-dunk. Har en trapp som står lämpligt bredvid karet, så det gick bra att både få i och ur vattnet. Ett litet steg som gjorde det så mycket lättare än att skvalpa på med hinkar. Rengjorde dessutom stora filtret för första gången, var inte alls så "äckligt" som jag hade föreställt mig (flyr till en annan våning så fort t.ex. vattenbrunnen i duschen öppnas).

      Och dessutom har mina Frogbit´s tagit sig, så nu har fler börjat skjuta rötter ner från ytan!
      Ha det! /Henke
      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

        Frogbit är verkligen en läcker växt. Förstår att du fascineras av den

        Klokt att du låter nästa kar mogna i tanken ett tag. Det blir liksom dubbel glädje. Drömma och planera.
        Senast redigerad av Bluewing; 05 June 2013, 06:02.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #64
          Angående bakgrunden.. jag har bara en vanlig svart sopsäck som jag knölat lite med och sedan tejpat fast som bakgrund. Detta av ekonomiska skäl när jag startade upp mitt 180-liters för drygt 1 år sedan. Tanken var att byta den mot något annat. Men.. det ser så bra ut med den enkla så den fick bli kvar.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Matsnork
            • July 2012
            • 119

            #65
            Ursprungligen postat av Palmberg
            Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den.
            Ett tips är att montera en rgb led-slinga från tex ikea bakom. Då kan du byta färg på filmen. Gärna på separat timer får solupp/nedgång. Kanske går hem bättre med regeringen då tänker jag.

            Kommentar

            • Palmberg
              • May 2010
              • 164

              #66
              Den här bakgrunden får funka. Jag hade ju inte sopsäckar tidigare, men nog väl en helsvart bakgrund. Tanken med någon belysning bakom har slagit mig! Inte för att det ska bli fiskdisco, utan att mer kunna ha en dovt tonad belysning bakom karet i "gryning och skymmning", precis som du säger Matsnork!

              Idag hände för övrigt något roligt och lustigt: när jag kom hem så var två påsar nerknökade i postlådan, ovanpå den sedvanliga reklamen och räkningarna. Påsarna innehöll (en jädrans massa, visade det sig) Glosso och sp Japan. Så nu har jag bökat och stökat i akvariet. Blev massa bös som rördes upp från botten medan jag försökte plantera allt (hoppas inga invånare lider?). Vet inte riktigt om det blev så bra, men nu jäklar är det växter, kvistar och pinaler till förbannelse i karet!

              Det jag funderar lite på är om jag borde höja doseringen av PMDD och flytande kol nu när jag har så (i mitt tycke) mycket växter?
              Helt klart är att jag imorgon måste åka och köpa ett nytt lysrör för att ens försöka ge Glosson en ärlig chans.

              Joooo... just ja. Hur växterna hamnade i postlådan? En snäll medlem i en akvariegrupp på Facebook skulle ut på någon typ av längre resa genom landet, växter kunde "dumpas" på vägen och på så vis blev det Jag hann inte hem från jobbet, och dessutom hade jag strulat till det med mitt mobilnummer. Om mina aningar stämmer så är åtminstone ursprungsägaren till dessa växter en aktiv medlem på detta forum!

              Medan jag har författat detta långa, träliga inlägg så har dimman i karet lagt sig en liten aning, så jag skickar med en bild!

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0474.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,0 KB
ID: 2148052
              Ha det! /Henke
              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #67
                Ny belysning! Hade dock brottom och roffade åt mig ett "Power Glo", verkar mer lämpat för saltvatten och Malawi än min Asiatiska djungel. Men det blev hyffsat ändå

                I den "tredje flaskan" (brun vätska) av mitt utblandade PMDD har jag som en "algboll"? Flaskan förvaras i en svart burk, så ser inte riktigt att ljuset har fått det att växa. Är det okej att använda ändå?

                Tre av blad av min Svärdsplanta såg ut att ha fått Cyano på sig, så dessa åkte ut igår. Nåväl!
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #68
                  Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                  Näringen är bara att sila genom ett kaffefilter, det brukar jag också få göra ibland.

                  Angående lyset så är det ett väldigt bra rör, kör det själv i 4 akvarier. Det är nog ett av de bättre rören faktiskt.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #69
                    Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                    Om du framöver istället blandar dina påsar i 4 flaskor så slipper du detta. Flaska 3 blandar du ju pulver + MiPlus. Du låter dessa två få egna flaskor helt enkelt. Fungerar utmärkt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                      Förresten. Apropå dina Cyanoblad så undrar jag vad du har för Nitratvärde?
                      I min burk så har jag fyra faktorer som påverkar att Cyanon visat sig. För lågt Nitratvärde, innerfiltret varit för skitigt, för dålig cirkulation eller för mycket skit i botten nära ytan på gruset. Nu finns det massa åsikter kring detta men så kör jag.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Palmberg
                        • May 2010
                        • 164

                        #71
                        Mathias Nilsson, okej! Ska dra en filtrering på vätskan. Som det är nu skakar jag bara om flaskan och låtsas som ingenting, inte det bästa kanske Vad är det för något som växer i flaskan egentligen?

                        Ang. lysröret så känns det betryggande att du säger att det är bra! Du kan ju din sak, när det gäller växter i synnerhet! Lurar lite på om jag ska dra på en reflektor också, för att få ner så mycket ljus på botten som möjligt. Med risk för att jag grillar flytväxterna, och det vill jag inte riktigt...

                        Bluewing, jag har ju läst att du tipsat om detta med fyra flaskor tidigare, dock efter jag hade blandat mitt! Men så ska jag absolut köra nästa gång

                        Ang. nitratvärdet så vet jag faktiskt inte. Har dropptest för nitrit och pH hemma. Men eftersom jag är knäpp och tycker det är kul att mäta saker (...) så funderar jag på att köpa något av följande set:


                        Vad för grundläggande grejer kan vara bra att mäta i akvariet, om man ändå tycker det är lite halvkul att mäta?
                        Ha det! /Henke
                        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                        Kommentar

                        • Palmberg
                          • May 2010
                          • 164

                          #72
                          Sitter och funderar lite här för mig själv i min lilla tråd Känner mig lite oförskämd att jag inte riktigt skriver så mycket på andra ställen, men jag känner liksom att jag inte kan så mycket inom akvaristikens underbara värld - nybörjare som man är så har jag inte så mycket att tillföra! Men något litet tillrop kommer det lite här och var!

                          Har hämtat hem ett 125-liters helglasakvarium igår. Har stått utomhus uppe hos farsgubben ett bra tag. Silikonet känns ganska fräscht och mjukt. Det råkade lämpa sig så jäkla fint att det precis passar på bänken där mitt nuvarande akvarium står. Jag gillar verkligen helglasakvarium som står och linjerar helt med en bänken - så snyggt! Men det är enbart karet, i ett trist skick. Eller som jag ser det som; en omålad duk! Har starka funderingar på att låta det här inta nuvarande karets plats och försöka få till det ordentligt!

                          Jaja, nu ska jag nog gå och göra lite vattenbyte för att skingra tankarna, är grymt nervös: misstänker att jag kommer bli kidnappad till en svensexa. Varenda bil som åker förbi får mig att springa till fönstret och smygkika som en riktig pensionärsgubbe!
                          Ha det! /Henke
                          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Dina tillrop känns äkta och inspirerande. Tror du underskattar effekten.
                            Kul med ett nytt akvarium men var inte så kvick att såga det andra....

                            Lycka till nu.... och om du får några hjärnceller kvar när du så småningom vaknat till så är du varmt välkommen tillbaka hit Men ska du på svensexa är det ju nåt större som väntar känns stort och viktigt när någon bestämmer sig för att gifta sig. Helt rätt beslut att bestämma sig för någon att älska för evigt. Är själv en obotlig romantiker så jag tycker det är helmysigt när folk gifter sig. Sköt om dig och lova att ha kul!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Palmberg
                              • May 2010
                              • 164

                              #74
                              Är tillbaka, med ungefär lika många hjärnceller som tidigare. Ingen svensexa den här helgen, vilket betyder att det nu inte är många helger kvar. Jag är glad att mitt pass har gått ut!

                              Står och velar och velar och velar hur jag ska göra med det nya akvariet. Men jag tror jag nöjer mig med det nuvarande som min "asiatiska djungel". Får spara in på tålamod, pengar och krut till höstens kommande projekt istället. Dock hade det varit kul att frigöra 54´liters karet till tjejen. Hade varit så praktiskt om hon också trillar dit på denna hobby! Har sått ett frö som nu börjar gro så det vore dumt att inte smida medan fröet är hett, så att säga
                              Ha det! /Henke
                              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #75
                                Min Glosso tar sig eller?

                                Edit: Clas finns också på forumet men han skriver aldrig, Classekoi tror jag han heter, Clas på PS..
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...