Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #46
    Ironi, åheim....Jag tänkte mest på pH:t som kan få tuppjuck om man inte riktigt vet vad man gör...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Hej Henrik! Har läst din tråd några gånger och det jag tycker är roligt med den är att du är så entusiastisk och taggad Det är som att du vill gör mycket men som alltid i början, man vet inte vad riktigt. Märker ju att du vill få respons på din inredning och har tittat på ditt akvarium.

      När du frågar efter hur andra ser på din inredning får du ju deras syn på den. Tror det är bra och viktigt att du hittar din smak eller stil när det gäller vad du vill göra i burken. Även om du tycker att 54 liter inte är så mycket och du drömmer om ett 240 så kan man ju inreda även små burkar. Om du ser på Pias akvarier t.ex. så är flera av dem inte särskilt stora men de har stora inredningar m a o att inredningen är proportionerlig till karet.
      Du kan se samma sak i åheims kar eller Mats etc. Karet blir som om du kapat ett stycke natur och ställt ner det i karet.
      Tittar du på Helenas (HWH) med tre monoliter så är det ju helt annorlunda. Inget som jag skulle göra men samtidigt skitsnyggt eftersom det är hennes tänk. Så det karet hänger ihop. Har hittat sin stil.

      Men märk väl, nu pratar jag ju om min smak, men är mest nyfiken på din smak.

      I mindre kar blir det lätt så att man inreder karet som om det vore ett stort kar och man tittar på så att filter och annat döljs. Så planterar man en växt, tittar köper en annan växt, sätter i en sten, tittar, köper en rot etc. och då blir inredningen splittrad eftersom man inte vet vad man vill. Helt naturligt och inget som visar om man är en bra akvarist eller inte.

      Så för mig är alla inredningar fina som håller stilen på nåt sätt. Gillar man dödskallar i karet ja då kan man väl köra på det men att man gör det ordentligt. Det jag tycker om ditt kar är att du letar efter din stil lite. Märker att du är lite nöjd men verkar inte helt tillfredsställd. Har du sett ett kar någonstans här på Zoopet som du tycker var särskilt fint och som du tycker du själv skulle vilja likna?

      Så när jag vet lite mer vad du vill och vad du försöker skapa så får du mer respons härifrån i varje fall. Ligger lite lågt i väntan på vart Henrik-kompassen pekar
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Palmberg
        • May 2010
        • 164

        #48
        Jag passar nog in på ansjo´s beskrivning "om man inte riktigt vet vad man gör" så något torv blir det inte

        Bluewing,
        du är riktigt på hufvudet af spiken där! Min stora entusiasm och iver i början gjorde att karet startades upp utan någon ordentlig plan. Var bara så lycklig över att ha en balja med vatten Något som jag ångrar nu i efterhand då det känns besvärligt att göra en total make over! Men sakta men säkert börjar jag treva efter att, för det första veta hur jag vill ha det och för det andra att arbeta mig dit! Någon avstickare både pga okunskap och nyfikenhet blir det säkerligen.

        Jag tror jag frågar så mycket efter kommentarer eftersom jag är så osäker i det jag gör. Men jag tror nog också att jag överanalyserar det hela lite för mycket och gör det krångligare än vad det är! För tusan, jag spenderar ju mer tid med att läsa om andras akvarium och fiskar än vad jag lägger på mitt eget

        Har kollat på flera olika "Zoopet-profilers" akvarium och plockar inspiration från alla. Så sätter jag mig ner och donar men tycker att allt jag gör ser så B ut

        I helgen ska jag hur som haver på min första akvarieträff Ska bli riktigt kul samt att sambon får lite avlastning. Tror hennes öron snart trillar av av allt mitt akvarium-, räk-, växt och fisktjatande!
        Ha det! /Henke
        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #49
          Jag tror nog att du kommer att fixa detta, alla är/var vi barn i början.
          Jag kommer så väl ihåg att man ville fiskarnas väl de första åren, men make-over och städning var och varannan vecka...men så var det då.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            Akvarieträff...här?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Palmberg
              • May 2010
              • 164

              #51
              ansjo, haha tack! Annars grinar jag ut här på Zoopet och vill bli tröstad

              Inger, japp, i Timrå! Skickar PM med mer info, då jag inte vet hur pass offentligt det är kring det hela! Hittade evenemanget på Facebook
              Ha det! /Henke
              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #52
                Nu har jag bytt ut den svarta bakgrunden mot etsvinyl (sån där plast/folie som har utseende av frostat glas). Varken jag eller Artur (kampfisken) är speciellt nöjd. Det blev så ljust! Men det är nog också lite beroende på Ciklidgräset som åkte ut. Imorgon eller på onsdag kommer det lite Frogbit och tillsammans med Ormhasseln blir det troligare lite "lummigare och dovare" igen. Det försvann ganska mycket färglyster från fiskarna när det blev så ljust ...

                Passade samtidigt på att binda fast lite Javarombunke på en sten och en rot.
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #53
                  Ursprungligen postat av Palmberg
                  Förresten Mats, jag tänker lite på ditt: "Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så." Du (och andra också så klart!) får gärna komma med tips om vad du tycker hade varit fint att ändra på!
                  Halloj! Ja, det var egentligen inte tänkt som någon reflektion på din nuvarande inredning, utan mer - som andra har nämnt här i senare inlägg - att man kan optimera inredning och look för de fiskar man är sugen på och de ändamål man vill nå.
                  Så, ös på bara - det blir hur bra som helst!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 May 2013, 10:17.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #54
                    Det ser ju bara kanonbra ut det där.. :-)
                    När jag startade mitt räkkar så blev det inte mycket till aquascaping. Det var bara i med sand, en fin rot och så lite växter. Sen var det klart. Mina tankar då var mest att jag ville prova på det där med räkor eftersom det var ett helt nytt område för mig. Fast jag är nog rätt nöjd med det jag har ändå.
                    Men nästa gång så.. när det nu blir... så blir det nog mer genomtänkt.. kanske..
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      #55
                      Nu måste jag faktiskt få vara lite självgod, samtidigt som jag tackar och bockar åt MonkanS och Mats:

                      Har ju fått i den frostade vinylen, något som jag först inte var så nöjd över. Men den har växt! Och ikväll stoppade jag i Ormhasseln. Tycker fasiken det börjar likna något! Utav den nyanlända Frogbit´n så var det bara två plantor som har nedhängande rötter, men de andra små kanske kommer igång.

                      Lika mycket som Ormhasseln spretar åt alla håll spretar karet (och mina idéer) åt alla håll... Men jag låter mig hållas och inser att jag faktiskt är en nybörjare och att jag testar mig fram Jag ursäktar det hela med att det rör sig mot ett Asientema, i Asien har jag spenderat väldigt mycket tid och där kan det, minst sagt, spreta åt alla möjliga håll!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,3 KB
ID: 2147963 Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,4 KB
ID: 2147964
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Ser helskönt ut, Henke!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

                          Tycker du börjar få kläm på det här. Märks att du börjar lita på dina egna ögon och mage
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Inte behöver du ursäkta dig!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #59
                              Vad fint det blev.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Palmberg
                                • May 2010
                                • 164

                                #60
                                Oj oj, nu sträcker man på sig en del! Tack! Men känner, som sagt, själv att jag nu börjar ana ett litet uns av känsla när det gäller sådant här. Jag vet ju vad jag tycker är snyggt - sen gäller det bara att kunna applicera det på sitt eget lilla vis.

                                Nu har jag dock dilemmat här hemma, medan den frostade bakgrunden har växt för min del och jag tycker den börjar göra sig bra så avskyr min bättre hälft den. Och då ska hon utifrån egen utsago inte bry sig i något som har med akvarier att göra Men den bakgrunden gillas icke... Funderar på att riva ur allt, passa på att byta bottensubstrat till sand och dra in en BTN Slimline Amazonas... Hmmm...
                                Ha det! /Henke
                                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...