Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #31
    Statusrapport: Har inte kommit så mycket längre. Var in på en zooaffär och skulle köpa Easy Carbo men det var så klart slut. Efter det har det varit så jäkla mycket i det där livet som pågår utanför akvarierna, så det har stått helt still. Men i helgen ska jag försöka komma loss och införskaffa Easy Carbo! Även lite nya växter. Är på jakt efter Frogbite! Ska nog även införskaffa lite mer stenar och någon kvist Ormhassel.

    Försöker göra mig av med mina Neontetror för att kunna låta lite fler Galaxy-Rasboras(Plural, Rasborer?) flytta in och skjuta temat mer mot asiatiskt. Det går dock segt att skänka bort tetrorna
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      Beställ EC på nätbutikerna istället - mycket billigare.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Palmberg
        • May 2010
        • 164

        #33
        Ska ta och göra det Inger! Vill ju ändå stödja de lokala handlarna, men vad gör man. Det fanns inte i en enda butik ute i Birsta! Köpte en flaska Happy Carbo iafall, det borde väl vara samma-lika?
        Ha det! /Henke
        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

        Kommentar

        • Palmberg
          • May 2010
          • 164

          #34
          Dessutom lyckades jag köpa en växt som tydligen inte är en akvarieväxt.

          -Vad är det där för växt?
          -Det är Ciklidgräs, gör sig bra som bakgrundsväxt!

          Jaha tänkte jag, vad bra, Ciklidgräs, det låter ju bra! Om ändå inte min telefon varit inlämnad på lagning så hade jag ju kunnat "googla" det i affären... Jaja, så kan det gå! Lutar mer åt att jag kommer köpa växter av privatpersoner via internet i framtiden. Har beställt lite Frogbit nu iafall

          En stor kvist Ormhassel följde med från blomsterbutiken också. Funderar på om jag ska barka av den och sen lyckas torka den på något vis innan den åker ner i karet... Den är bara halvtorr nu.
          Ha det! /Henke
          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            #35
            Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2147803

            En lite bild på hur det ser ut nu! Ingen höjdarbild, men alltid något! "Ciklidgräset" i det vänstra bakersta hörnet åker (tyvärr) ut i trädgården imorgon, men jag fick lite uppfattning om hur det, förhoppningsvis, kommer se ut med lite Frogbit med hängande rötter i det hörnet Filtret i förgrunden är där tillfälligt - inkörning av filtret till räkakvariumet.

            edit: Blev lite fel tidigare med bilden, skyller på... Helg.
            Senast redigerad av Palmberg; 25 May 2013, 00:33.
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Halloj Hanky!
              Ormhasseln behöver du inte barka av - bara låt den torka ut och sätt den i karet, som du vill ha det.
              Jag tycker ditt kar ser riktigt trevligt ut. Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så.
              Nu har jag inte läst tråden helt och hållet - utan kikade liksom in här i sluttampen - men, vad skall du köra för inriktning?

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #37
                Wow, legenden Mats är i min tråd och härjar! (skrivet med ödmjukhet och glimten i ögat)

                Då kör vi på med Ormhasseln! Det du nämner med torkningen, är det smidigast att köra i ugnen eller funkar det ute i (den förhoppningsvis) skinande solen i någon vecka? Har ju lite dåligt med tålamod i detta kar då jag har ett stort tålamodstest i form utav mit torrstartade räkavkarium. Kort sagt: kortaste vägen att få Ormhasseln torr så man kan dränka den?

                Inriktningen har utvecklats till asiatisk, om än inte en strikt sådan. Detta är ju mitt första kar "i vuxen ålder", så just nu är jag inne i på att rätta till de nybörjarmisstagen jag begick från början. Tidskrävande att rätta till i efterhand - bra erfarenhet till kommande projekt
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Ursprungligen postat av H@nky
                  Wow, legenden Mats är i min tråd och härjar! (skrivet med ödmjukhet och glimten i ögat)

                  Då kör vi på med Ormhasseln! Det du nämner med torkningen, är det smidigast att köra i ugnen eller funkar det ute i (den förhoppningsvis) skinande solen i någon vecka? Har ju lite dåligt med tålamod i detta kar då jag har ett stort tålamodstest i form utav mit torrstartade räkavkarium. Kort sagt: kortaste vägen att få Ormhasseln torr så man kan dränka den?

                  Inriktningen har utvecklats till asiatisk, om än inte en strikt sådan. Detta är ju mitt första kar "i vuxen ålder", så just nu är jag inne i på att rätta till de nybörjarmisstagen jag begick från början. Tidskrävande att rätta till i efterhand - bra erfarenhet till kommande projekt
                  Ah, jag ser dig lite här och var i trådarna - så jag tänkte "besöka" din tråd och se vad du har på gång - alltid kul med nya projekt!
                  Ormhasseln torkar du bäst genom att bara låta den ligga - inne eller ute. Det gäller att få veden torr så att inte nya skott drar igång när den sitter i baljan. Skippa ugnen. Jag har haft bråttom några gånger (har en jädrans stor ormhasselbuske på tomten som jag klipper grenar ifrån då och då) och då har det kommit små blad på grenarna under vattnet. Det där är i och för sig egentligen ingen fara, men det är bättre att grenarna får bli helt genomtorra. Ormhasseln är så tunn att det endast tar några veckor - om ens det - att få den torr. Vänta ut stuffet bara och knäpp på det berömda tålamodet!

                  Om du vill köra på lite asiatisk stil (kan ju i och för sig innebära en massa saker...) så är Ormhasseln ett riktigt fint exempel på hur man kan inreda riktigt täta, lugna och fina miljöer där vattnet är mer stillsatående.
                  Ett exempel på inredning med ormhassel kan vara att sprida ut grenarna genom att sätta dom med ganska stora mellanrum, så att de fyller karet lite mer än att de "kommer ner" genom ytan från samma ställe. Ett sätt är att binda Ormhasselgrenarna med en lite styvare ståltråd och på så sätt skilja dom åt och få spridning.
                  För att ge ett mer bildligt exempel drar jag in ett par bilder från ett räk-kar med ormhassel där jag band ormhasselgrenarna med sgrön trädgårdsståltråd så att de skulle få spridning vid ytan.
                  Det här kan kanske ge dig lite idéer och funderingar på hur du vill göra.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Palmberg
                    • May 2010
                    • 164

                    #39
                    Riktigt fin inspiration där! Det är något sådant jag tänkte försöka åstadkomma! Känns som ett bra träslag att stoppa i vattnet när man vill ha det lite murrigt och "trångt", vilket är lite av tanken kring mitt kar. Tänker nog även försöka hitta någon bit av Hasseln som passar i räkakvariet.

                    Att sitta och titta på färg som torkar är ju en vedertagen benämning på något tråkigt. Men att sitta och titta på grenar som ska ner i akvariet ska torka är nog ännu tråkigare! Nu ska jag engagera mig lite ute i trädgården så får det bli akvariepyssling lite senare idag. Har lite på min to-do-list, får se hur långt jag kommer!
                    Ha det! /Henke
                    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #40
                      Hej! nu så har jag inte läst igenom inläggen så mycket så det kanske redan är någon som har rekommenderat det men iallafall mandellöv skulle vara perfekt i ditt akvarium och torv också.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        Hej! nu så har jag inte läst igenom inläggen så mycket så det kanske redan är någon som har rekommenderat det men iallafall mandellöv skulle vara perfekt i ditt akvarium och torv också.
                        Varför?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #42
                          För det gör svartvatten och han har ju bara fiskar som skulle trivas med svartvatten.

                          Kommentar

                          • Palmberg
                            • May 2010
                            • 164

                            #43
                            Tack för lite input! Har läst lite, ytters lite, om svartvatten och kan tycka att det är läckert! För mig är det något som är i främst Sydamerika. Men å andra sidan så borde det lika gärna finnas i biotoper i Asien också Kommer nog inte ge mig på något sådant nu på en gång, men det verkar vara spännande! En arbetskamrat har dock lovat att jag ska få plocka massa eklöv från hennes trädgård i höst

                            Just nu gillar jag verkligen den böljande stämningen i karet! Dock så ska ju den som sagt ändras i och med Ciklidgräset.

                            Har nu lyckats adoptera bort mina neontetror - det som var trist är att affären där jag köpte mina Galaxy Rasboror inte hade några kvar. Får nog be dom eller någon annan att ta hem lite åt mig!

                            Förresten Mats, jag tänker lite på ditt: "Det finns alltid detaljer hit eller dit som man kan finputsa om det skulle vara så." Du (och andra också så klart!) får gärna komma med tips om vad du tycker hade varit fint att ändra på!
                            Ha det! /Henke
                            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Ursprungligen postat av viktorbj
                              För det gör svartvatten och han har ju bara fiskar som skulle trivas med svartvatten.
                              Vad händer om du blandar torv i vattnet mer än det blir brunt?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13119

                                #45
                                Torv gör nog en massa saker med vattnet - som jag inte har kunskap nog att gå in djupare på - Men humusämnen ska väl ha vissa läkande egenskaper och stimulera blodcirkualtionen och trigga vissa fiskar till lek och allmänt välmående. Jag personligen uppskattar verkligen torv och ser den som en stor tillgång i min akvariehobby och använder den alltid till fiskarter som kommer från områden med humus i vattnet. Nu ska väl inte Palmberg ha svartvattenfisk men nog tror jag pärlrasboran skulle gilla den dämpade tonen som torven ger.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...