Hank's Tanks - Palmbergs olika akvarieprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    #16
    Kom och tänka på en sak ang. växterna.

    Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.
    Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

      Ursprungligen postat av Mattias H
      Kom och tänka på en sak ang. växterna.

      Såg att du kör 28grader i vattnet, dom flesta växter brukar ju må bättre i något svalare vatten & du verkar ju inte ha några fiskar som kräver speciellt varmt vatten.
      Förmodligen skulle växterna bli piggare i 24-25 grader.
      Fast det har jag aldrig märkt. Kör 28 i min växtkub o det växer så det knakar

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Sv: Det tog tre år från första inlägget - 54L kampfisk/blandat!

        Växer

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Palmberg
          • May 2010
          • 164

          #19
          Inga nya bilder. Dock försökte jag redigera in de tidigare bilderna direkt i mina gamla inlägg, så man slipper länkar till externa sidor. Funkar inte dom?

          Ang. temperaturen, fick för mig att kampfisken ville ha det varmt? Men nu blev jag osäker ...
          Ha det! /Henke
          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #20
            Kul men en till nybörjare. Ska bli spännande att följa.

            Jag väntar ju på att få själva karet så mina fiskar går i 55 l plastback från Jula.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Palmberg
              • May 2010
              • 164

              #21
              Händer inte så mycket här. Trodde att PMDD hade gett resultat och skjutsat igång växterna lite, men nu när jag tittar på gamla bilder av akvariet verkar det vara önsketänkande. När jag kikar på växterna så är vissa lite "tråkiga" neråt mot botten. Liknande symptom som de växter som blir skuggade av t ex andra växter, pumpen etc. Min amatörmässiga slutsats är att det är för dålig belysning i karet.

              Ska således fixa till reflektor och nytt lysrör i helgen.

              För övrigt så verkar det som att Hon har gett klartecken för ett nanokar i köket. Så nu skall jag bygga lite, sen ska ett nano med räkor igång!
              Ha det! /Henke
              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #22
                Det finns ju 3 grejer som kan begränsa näring, ljus och kol.
                Näring tillsätter du ju nu med PMDD
                Ljus tror jag inte är problemet då du har lätta växter och normal belysning
                Kol däremot tar ganska fort slut när det väl börjar växa i karet. Eftersom du skrev att du upplevde att det sköt fart och sen avtog så hittade du nog en begränsning å så växte det tills du slog i nästa helt enkelt.
                Tillsätt kolkälla så bör det ta fart, ett enkelt sätt är easycarbo som är en vätska man tillsätter varje dag. Det finns några till men dom är lite pillrigare och/eller dyrare mäsk eller trycksatt co2 sök lite så hittar du mängder av info.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Palmberg
                  • May 2010
                  • 164

                  #23
                  Tack för input!

                  Satt faktiskt och läste om kol i allmänhet och Easy Carbo i synnerhet på jobbet idag. Ska nog ge det ett försök! Verkar som man bör vara mycket noggrann med doseringen?

                  Hade varit kul med trycksatt co2, men det känns lite som att jag bör ta en sak i sänder! Har lite för lätt att bli för entusiastisk och gå för fort fram... Lugnar mig lite
                  Ha det! /Henke
                  Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    Mäsk är ju ett jävligt snabbt billigt sätt att testa, men det är slabbigt och WAFen är generellt låg på den (WAF=Wife Accepancy Factor). Det ska enligt utsago nämligen ta ett tag innan växterna ställer om sig för att köra på easycarbo då det är någon form av fuskkemikalie som inte är riktigt kol typ. Mäsk kan du va igång inom ett par timmar å få växterna å börja bubbla.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      #25
                      Mäsk alltså! Det ska jag forska vidare lite i!

                      Haha, WAFen, här lär man sig något nytt... Ja den skall man icke underskatta.
                      Får hålla till nere i källaren och slabba. Det känns som att det är där mäsk skall hållas av gammal sed!
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #26
                        Jo men mäsken måste ju stå å bubbla helst i höjd med karet för att inte riskera översvämning, så är akvariet någonannanstans är i källaren så är det ingen bra lösning.
                        Har man nördiga hobbies så blir WAF ett användbart begrepp, akvarier är bland det mer mainstream jag håller på med...
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Palmberg
                          • May 2010
                          • 164

                          #27
                          Dubbelpost, sorry, men en fundering:

                          I mina första bilder så har jag en växt i bakgrunden. Ser ut som långt kraftigt gräs, typ. Är det Vallisneria? Jag gillade verkligen dom! Passade bra som bakgrundsväxt, nu när jag bara har en svart bakgrund. Men efter några veckor så blev dom allt eftersom helt förstörda. Dom blev bruna/tappade färg, bladen magrade och blev genomskinliga. Tillslut såg dom ut att ruttna/skrumpna. Ska jag ge det ett nytt försök? Vad blev fel?
                          Ha det! /Henke
                          Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                          Kommentar

                          • Palmberg
                            • May 2010
                            • 164

                            #28
                            Jaha, det var så pass. Då känns en co2-anläggning mera WAF än bubblande mäsk som ska slabbas med direkt där man kommer innanför dörren i huset. En lämpligt kolkälla skall jag hur som haver bokstavligt talat gå till botten med!

                            För övrigt: förhoppningsvis har jag hittat ett akvarium på kampsportsklubben dit neontetrorna ska få flytta, på så vis kan jag styra akvariets riktning mer mot ett asiatiskt tema. Annars vet jag inte riktigt hur konverteringen skall gå till ...
                            Ha det! /Henke
                            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                            Kommentar

                            • Palmberg
                              • May 2010
                              • 164

                              #29
                              Funkar en sån här liten c02-anläggning till ett 54-liters akvarium?

                              Ha det! /Henke
                              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #30
                                Nä den e i minsta laget. Jag har en sån till min 30l vas, en klar nackdel med dom är också att det lätt blir svajigt då man måste hålla på å manuellt släppa in gasen. Dom rekommenderar dessutom att man ska fylla diffusorn 2ggr per dag vid större akvarium = du måste hem mitt på dan om du tänder lyset någorlunda tidigt.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...