Projekt 222

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fragster
    • January 2013
    • 50

    Projekt 222

    Så. Dags för min egen projekttråd...

    Inhandlat idag är ett 222 liters för billig penning. Ännu ej hämtat men det sker det närmaste dagarna, så snart jag får ihop logistiken.

    Tidig ägare gick nyligen bort och detta är sålt av hans barn. Fullständigt igenväxt ramakvarium modell äldre, med ljusramp från hedenhös och oklar filtrering. Det var så mkt växter att jag inte ens ser något filter i det...

    Det som motiverade inköpet är att man anar en viss potential, måtten var "rätt" och det simmar närmare 10 riktig snygga scalarer på 10-12 cm i det. En stor dos ren utmaning är nog också en del av lockelsen, att kanske kunna få till nåt snyggt av denna igengrodda röra...

    Där fanns även några zebrafisk, ett gäng tetror, några snygga corydoras, en stor grön svärdbärarhona och något mer.


    Frågor till församlingen:

    * Avkalkning? Ska man köra speciella avkalkningsmedel eller, som jag först tänkte, ättiksprit och varmvatten?

    * Ljusrampen ska väck. Jag vill ha ljus, sannolikt över 120W och tror att 3x39W T5 bör duga. Åsikter kring detta? Vem har färdiga ramper för 3x39?
    Och jo, jag har följt LED-diskussionerna en del men är mån om att få till nåt tillräckligt bra rätt enkelt och snabbt...

    * Karantän och temporär förvaring.
    Behöver man oroa sig här? Jag tror inte dessa fiskar bär på konstigheter i form av parasiter etc, men deras nuvarande miljö är synnerligen speciell. Låg cirkulation, låg eller ingen filtrering, enorma mängder växter, etc...
    Kort sagt, inget jag kan erbjuda efter hemtransport. Ska jag ändå karantäna dem i ett mindre akvarium (~40 L) eller direkt integrera dem i det större (112 L), där det redan går fisk?
    Det inköpta karet behöver saneras/avkalkas/putsas innan det går i drift igen, och det lär ta lite tid.


    Fortsättning följer...

    /m
  • fragster
    • January 2013
    • 50

    #2
    Så, akvariet hämtat, firrarna håller på att tempas in i sin nya hemvister.

    Dagens surprise var 4 st eldbukar (Thorichthys meekii) som dolde sig i gräsdjungeln. Inte helt lyckat, men snygga är dom.

    Känns som man möjligen bitit av med an vad man kan tugga nu, för dessa lär inte funka i ett sällskapssakvarium på 222 liter m scalarer och svärdbärare etc. Om jag inte tänker om en hel del. Planen var snarare att på sikt skaffa några dorsigera...

    Nåväl. Mer jobb kvar ikväll...

    Kommentar

    • fragster
      • January 2013
      • 50

      #3
      Den burken blev kortlivad, men projektet får fortsätta.
      Jag lyckade få tag på ett betydligt modernare och snyggare MP-kar på 200 liter billigt, med tillhörande Eheim 2224. Lite filterläckage fixades med kallpressad rapsolja på packningarna...

      Ambitionen är nu

      4 st eldbuk, ca 7-10 cm
      10 st scalare, ca 10 cm
      8 st rasboras, oklar art ännu
      1 st ancistrus, ca 10 cm

      Ev ett gäng Liberty molly var det tänkt, men de gillar nog inte samma vatten som ovan firrar. Vi får se. Kanske blir den egenkomponerade guppymixen istället och mollysarna får en annan burk att bo i.

      Har även 3st corrysar (panda) men är osäker på hur ancistrus och ciklider uppskattar dessa...

      Ljus 2 x 30W lysrör, utan reflektorer med det kommer.

      PMDD, Easycarbo enkeldos, ev mindre beroende på hur mkt ljus jag kan fixa och vad som ser vettigt ut.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Skippa scalarerna. Satsa på eldbukarna o salvatorisarna då de har samma krav på vattnet.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • fragster
          • January 2013
          • 50

          #5
          Mm...
          fast eldbuk & scalar verkar gå att kompromissa ihop?

          Vi pratar sällskapsakvarium här och övriga familjen är redan insålda på scalarena dessutom...

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ok fast tio scalarer är väldigt många scalarer till ett 200 liters.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • fragster
              • January 2013
              • 50

              #7
              Två veckor efter uppstart är det lite action i karet.
              4 guppys initialt som fick sällskap av eldbukarna några dagar senare. De hade det helt enkelt hade för trångt där de var så det fick lov att gå. Fortfarande saknas bakgrund och lite cleanup bland växterna skulle behövas. Trådiga fula alger dräller det av men framtida malar etc får angripa dem senare...

              Idag fick jag fram kameran i tid för en show från eldbukarna. Lite ställningskrig, antagligen både territoriellt och för status.

              Överblick


              Spända muskler



              Snart åker scalarena i.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Jag är helt övertygad om att det kommer att bli oerhört soppigt med tio scalarer i det karet. Du har ju en perfekt sammansättning redan nu.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • fragster
                  • January 2013
                  • 50

                  #9
                  Ok, jag hör rådet och tar det lite varligare.
                  Av de nio jag har åkte 4 i idag. Och nej, scalarerna är inga 10cm, mer 7 eller så. Två par av två snarlika varianter men med olika antal ränder.

                  Två: http://www.flickr.com/photos/gtv6/8645653349/

                  Tre: http://www.flickr.com/photos/gtv6/8645653361/

                  Min ancistrushanne med nyinförskaffat damsällskap har även de flyttat in. Vi nöjer oss så så länge.

                  Jag har även alger av olika fula sorter så fokus får hamna på att vända det problemet rätt igen...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    2-7-10cm... de lär nog växa Men det är ofta så att begäret är starkare än förnuftet
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • fragster
                      • January 2013
                      • 50

                      #11
                      Apropå begär...

                      Nu har de lekt oxå, eldbukarna...



                      Relativt konfliktfritt, säkerhetszonen är väl omkring 20cm. Honan styr upp.
                      Vi får väl se om det blir yngel av detta och vad som händer då. Sjukt kul iallafall.
                      Detta gick *en aning* fortare än jag vågade hoppas...

                      Kommentar

                      • fragster
                        • January 2013
                        • 50

                        #12
                        Efter ett par dar försvann äggen. Var bortrest själv och har egentligen ingen aning vad som hände.
                        Nåja, man får hoppas att det kommer fler tillfällen...

                        Algproblemet håller på att lösa sig iaf. Ancistrus, färre vattenbyten och tid verkar vara svaret.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ursprungligen postat av fragster
                          Algproblemet håller på att lösa sig iaf. Ancistrus, färre vattenbyten och tid verkar vara svaret.
                          Tid och tålamod är en bra grej och sen är ju alltid ancistrus en bra hjälp på vägen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • fragster
                            • January 2013
                            • 50

                            #14
                            Några veckor senare: Inte nytt. Trodde jag ja...

                            Husets barnarbetare producerade en bakgrund med stora mängder vattenfärg vilket givetvis måste monteras bums.
                            När detta sker blir givetvis eldbukarna lite oroliga. När tejpandet var klart upptäcker jag en attans massa yngel på botten och två riktigt sura föräldrar...

                            Katastrofen är ett faktum. Jag har sabbat deras yngelvård. Konsekvensen är att scalarerna och det andra eldbukparet fått ett proteintillskott...

                            Några är dock kvar så allt hopp är inte ute. Och onekligen kul att de har kommit till yngel denna gång.


                            Nå, man lär sig. Jag försökte hålla koll men de lyckades dölja både ägg och yngel denna gång. Jag tror jag behöver hitta sätt att hålla dem lugna på. De är skygga och lite nerviga och det kan bli, som nu, att de blir tokspattiga när man jobbar lite i deras närhet...

                            Bild på fader m yngel: http://www.flickr.com/photos/gtv6/8755020034/

                            Kommentar

                            • fragster
                              • January 2013
                              • 50

                              #15
                              Månadens uppdatering:

                              Ny batch med frisimmande eldbuksyngel. Håller de på så här i höst också ska jag försöka norpa ett gäng och föda upp i egen burk, men nu får vi se hur länge föräldrarna klarar det.
                              Om det finns nån i Stockholmsområdet som vill ha ett gäng att ta hand om så kom och hämta.

                              Annars går det bra. Algproblemen borta, guppys flyttade och ersatta av ett gäng liberty mollys. Helbild kommer strax.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...