Nano-projekt - behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Nano-projekt - behöver hjälp

    Hej,
    Har ett skåp i ett badrum som ser ut så här:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium67.jpg
Visningar: 2
Storlek: 134,9 KB
ID: 2183924

    Det nedre utrymmet (där stenarna är) mäter 26 Bredd * 28 djup * 30 höjd och har ett fast hyllplan, övre hyllplanet är löst.

    Kan jag få in ett Nanoakvarium här? Har tittat på Dennerle 20 L (25*25*30). Eller finns det prylar som sticker ut på höjden eller baksidan som gör att det inte får plats? Förslag på andra fabrikat?

    Har man bara en elanslutning till lyse och filter? Då kör man inte med timer, eller?

    Skulle nog helst vilja ha fiskar i st för räkor. Kan jag ha Galaxyrasbora och i så fall hur många?

    Är alla nöjda med sina nanoakvarier, eller är det för jobbigt med sån liten vattenvolym?


    Tacksam för alla tips!

    /Roffe
  • wanegardh
    • January 2013
    • 64

    #2
    Jag har ett http://www.akvarieshopen.se/aquael-a...5x25x30cm.html.
    Karet mäter med belysning 30x25,5x40 cm(bxdxh)
    Seperata sladdar har jag iallafall.
    Jobbigt tycker inte jag, bara ta några skopor vatten så är vattenbytet färdigt.

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #3
      Ursprungligen postat av wanegardh
      Jag har ett http://www.akvarieshopen.se/aquael-a...5x25x30cm.html.
      Karet mäter med belysning 30x25,5x40 cm(bxdxh)
      Seperata sladdar har jag iallafall.
      Jobbigt tycker inte jag, bara ta några skopor vatten så är vattenbytet färdigt.
      Tack för tipset! Hur kommer det sig att det tar 30 cm på bredden? Går det att flytta om prylar eller ha annan belysningslösning så att det går in i ett hål som är 26 cm brett?

      Kommentar

      • wanegardh
        • January 2013
        • 64

        #4
        Det är belysningen som går utanför karet.
        Min belysning sitter på vänster sida.
        Men du kan sätta den bak.

        Kommentar

        • Najjklas
          • August 2008
          • 77

          #5
          Nano-projekt - behöver hjälp

          Är inte så inne i LED svängen.
          Men jag hade spånat på möjligheten att sätta nån variant av led lister under hyllplanet.
          Då får du in ett valfritt 20 liters med standard mått och dessutom har du betydligt mer plats för att stoppa ner händerna i karet vid underhåll.

          Har som sagt dålig koll på led biten, så kan tyvärr inte rekommendera nån spec produkt.

          Men jag hade undersökt alternativen, helt klart

          Kommentar

          • wanegardh
            • January 2013
            • 64

            #6
            Ursprungligen postat av Najjklas
            Är inte så inne i LED svängen.
            Men jag hade spånat på möjligheten att sätta nån variant av led lister under hyllplanet.
            Då får du in ett valfritt 20 liters med standard mått och dessutom har du betydligt mer plats för att stoppa ner händerna i karet vid underhåll.

            Har som sagt dålig koll på led biten, så kan tyvärr inte rekommendera nån spec produkt.

            Men jag hade undersökt alternativen, helt klart
            Belysningen är inte ivägen.
            Den fäller man bara upp.

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #7
              Ok, tack för idéerna och tipsen!

              Jag vet inte vad ni tror, men jag tror att det inte var samma kille som uppfann tumstocken som uppfann akvariet!

              Jag var och kollade i en butik på nano-kar. Jag tror att måtten på ett akvarium alltid är yttermåtten på själva glaslådan!

              Dvs, inte hur mycket vatten som går i, eller hur stor plats det tar egentligen!

              Hmm... Jag kanske borde sikta på 10-litersnivån i stället och köra räkor i stället för fiskar. Då har jag väl mitt på det torra.

              Vilken 10-liters kub rekommenderas i så fall?

              /Roffe

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Dennerle kuben går la in om du kör intank filter och höjer hyllplanet för belysningen. Klockrent ställa att ha nanot på.

                Kommentar

                Arbetssätt...