Igångsättning av mitt 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PandaMannen
    • January 2013
    • 23

    Igångsättning av mitt 240

    Har äntligen uppgraderat från 54 till 240. Ett Jewel Rio 240 närmare bestämt. Köpte det på blocket för en billig penning så jag hoppas inte det blir några problem men allt verkar ok so far.
    Fick med 30 liter otvättat grus som jag efter lite velande har bestämt mig för att hiva ut. De flesta här inne vet säkert hur det kan lukta efter ett par månader i plasthinkar. Inte precis samma som med vin på ekfat.
    Gick in på PPWS och beställde nya filter till mitt Bioflow 6.0 men skippade både kol och nitritfiltret då jag tror att jag bara hamnar i den kommersiella gripklon. Vi får se hur det går med det
    Ny bakgrund blev det också. Svart som natten med lite lim med för det har jag läst att det ska va'.
    efter allt skrapande av gamla intorkade alger är jag riktigt nöjd med vad jag har



    Tänkte kasta upp burken eller i mina ögon swimmingpoolen på möbeln när sambon kommer hem.
    ja när man haft ett 54l så känns det som man skulle kunna sätta sig i 54 litaren i 240 litaren och ro över från långsida till långsida och jag hade ändå behövt ta med mig mat i "MS 54" för att inte svälta ihjäl.
    nåväl sanden från Biltema alla pratar om verkar inte så dum så den får det bli. Mot min svarta bakgrund borde det bli hysteriskt snyggt. Jag rapporterar när vattnet är i oceanen.
  • PandaMannen
    • January 2013
    • 23

    #2
    Efter att jag kämpat med att bakgrunden skulle bli fri från luftbubblor märkte jag att det lim jag använt absolut inte ska va på golvet. Det blir snorhalt och lillgrabben har nog drattat på arslet 10 gånger under 2 dagar nu. Inte hjälper det att skura golvet heller.
    Jag har äntligen fått upp akvariet på möbeln och skickat i sand och vatten men det går ju inte att köra ner näven i det kalla vattnet ännu.
    jag får starta upp pump och värmare och vänta någon dag innan jag börjar dekorera botten.
    http://instagram.com/p/WrJvB0HpIL/

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2887

      #3
      Betydligt lättare att inreda innan man häller i vatten..

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #4
        Igångsättning av mitt 240

        Kul, lyckas inte se sista bilden men vad har du tänkt att ha i för fisk?

        //Peter

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Verkar vara ett trevligt litet kar där i bakgrunden också.
          350L Diskus

          Kommentar

          • PandaMannen
            • January 2013
            • 23

            #6
            Ja det där att inreda innan vattnet är nog någonting jag får äta upp men glad nybörjare som jag är lär jag mig efterhand.

            Vilka fiskar jag ska ha i vet jag inte riktigt ännu. Ett större Stim med platy skulle vara kul och kanske en trio med mosaikgurami men alla tips är varmt välkommna.

            Karet i bakgrunden är "grabbens" nano men det är överbelastat med fisk nu och det var grundtanken när jag köpte 240 litaren att lätta lite på trycket där i. Nu ska jag bara övertala min 5-åring att flytta över hans ögonstenar till det större. Det blir en knivig historia då jag la fram min idé så försiktigt jag kunde och det tog hus i hellskotta.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Intala honom att det är för fiskarnas bästa och välmående så kanske det blir ändring. Han vill väl sina vänner väl. Men det har du säkert redan försökt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Samfaran
                • March 2013
                • 44

                #8
                Det går garanterat att "köpa" honom på något sätt. Mutor är det ultimata vapnet mot stöniga barn.
                Mvh
                Niklas

                En gång Eheim - Alltid Eheim.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Bara mitt förslag, men jag tycker inte det är en bra ide att "muta" barn, lagom kul när barnen blir äldre och de lärt sig utnyttja att det går att få mutor.
                  Då är det i mitt tycke bättre att förklara för barnet att tex "du tycker inte om att göra vissa saker, fiskarna tycker inte om att bo så trångt , ska man då verkligen låta dom bo så då att de kan bli sjuka?"
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • PandaMannen
                    • January 2013
                    • 23

                    #10
                    Äntligen har dimman släppt i karet. Jag har länsat mina 2 små akvarier på växter som jag har låtit växa vilt för att ha lite startväxter till det stora. Ska bli kul att se hur de växer i det större. Kan tänka mig att de kan breda ut sig lite mer nu. Jag hittade lite gammal Fenixmossa bland växterna efter ett misslyckat experiment så den satte jag på en stor rot jag fick med akvariet. Hoppas det tar sig

                    Kommentar

                    • PandaMannen
                      • January 2013
                      • 23

                      #11
                      Äntligen har jag skaffat ett par inneboende. Det blev 4 scalare och 5 pansarmalar. Malarna är ena riktiga arbetsmyror och jag hoppas att de klarar av att hålla rent för tillväxten av alger är ganska stor.
                      De vita scalarerna är supersnygga och man ser en svag strimma av rosarött så jag väntar otåligt på att de ska växa till sig.

                      http://instagram.com/p/Xid2MtHpPe/

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Fina. Vill bara förtydliga att pansarmalar inte äter alger dock, jag tolkade ditt senaste inlägg som att du förväntar dig det. Om det inte var så så glöm vad jag sa, move along! ^^
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • PandaMannen
                          • January 2013
                          • 23

                          #13
                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Fina. Vill bara förtydliga att pansarmalar inte äter alger dock, jag tolkade ditt senaste inlägg som att du förväntar dig det. Om det inte var så så glöm vad jag sa, move along! ^^
                          Vilken flopp !
                          jag trodde de kallades dammsugare för att de dammsuger upp allt skit på botten.
                          fast de va inget dåligt köp för det. De är pigga och underhållande att sitta och titta på dem.
                          Ingen runt Jönköping som råkar ha fått ancistrusyngel på senaste tiden och vill bli av med ett par stycken då mitt akvarie inte hittat balansen riktigt ännu och algerna härjar fritt

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hehe, de kallas inte dammsugare, inte slamsugare heller Förutom av en och annan nybörjare kanske. En regel, är det inte en sugmal äter den inte alger. Inte ens alla sugmalar äter alger.


                            Angående Ancistrus, så är den ok på att äta alger (om än inte superbra), och är en vanlig fisk, så närmsta zoobutik borde ha den inne
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Otocinclus funkar bra för alger också, de är små och vill gärna vara en liten grupp.

                              Pansarmalar är extremt roliga fiskar som du säger. De är dessutom bra städare i den bemärkelsen att de käkar upp överbliven mat som hamnar på botten så den inte ligger kvar där och ruttnar och skitar ner vattnet.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...