3600+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emkey
    • March 2013
    • 3

    3600+

    Snart drar mitt projekt igång. Väntar bara på att få tag i de sista delarna. Invändiga vattenmått: Längd 446 cm, Höjd 80 cm och Djup 102 cm. Trots sin storlek är min förhoppning att komma "billigt" undan. Jag har fått ihop det mesta gratis. Det jag saknar och blir tvungen att betala för, rysliga tanke, är frontrutan/rutorna reningen och fiskarna. Det blir trä i botten och sidorna. Fronten blir troligtvis uppdelad i två eller tre sektioner och kommer vara laminerad. Självklart kommer jag att lägga upp bilder under byggets gång och när det väl är igångstartat. Trolig byggstart i början av april. Jag har funderat över vad jag ska ha i akvariet och jag tar tacksamt emot förslag. Just nu är jag inne på afrikanska ciklider men ännu inte säker. Jag är mest van med malawisar och därav att jag är inne på just afrikanska.
  • BFTO
    • February 2013
    • 18

    #2
    Vad har du planerat för rening till det monstret?
    1012,5L Rovfisk

    Kommentar

    • Emkey
      • March 2013
      • 3

      #3
      Jag har ett gammalt 250 liters som blir omgjord till sump. Förutom den så är tanken att ha en cirkulationspump för att få lite extra fart på vattnet. Det enda till reningen jag har idag är det gamla akvariet, resten måste inhandlas.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Skaplig längd på den tanken

        Vad planeras för teema/firrar?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tur att det mesta varit gratis, den frontrutan är inte billig...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Getingen
            • August 2010
            • 325

            #6
            Roligt att du ska bygga ett kar på 3600L utan att veta vad du ska ha i. :P

            Jag hade nog satsat på stora CA-ciklider.

            Kommentar

            • Kimmy
              • February 2009
              • 40

              #7
              Sv: 3600+

              En sump på 250l låter väldigt lite te ett sånt kar.

              Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
              Mina Akvarie. 60L
              Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

              RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Vill man vara lite ekonomisk men endå få en fantastisk biotop så skulle jag välja en sydamerikansk biotop och minimal belysning, amazonasstyle och inte några xxl fiskar
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • bong
                  • November 2008
                  • 1087

                  #9
                  Låter spännande En sån burk ska det såklart vara rovfisk i
                  3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                  http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Jepp, rovfisk utan tvekan, rockor botten och p-bass.. Det där är ju faktiskt ett kar som är så långt att p-bass gör sig på riktigt..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      #11
                      Sv: 3600+

                      Sköldpaddor!
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • ola sjödin
                        • March 2005
                        • 31

                        #12
                        Du har inte funderat över att skaffa dammfilter? Där kan du hitta filter med rejäl kapacitet till relativt billig penning?
                        Om du vill hålla kostnaderna nere så tror jag nog att CA eller SA kan vara värt att överväga. Att fylla ditt kar med malawi blir rejält dyrt och då vill man nog även ha lite kraftigare belysning. Med SA kan du ha svagare belysning och de är lika snygga ändå. Tänk även på driftkostnaderna på karet. Det blir snabbt en rejäl elräkning med mycket lyse.
                        Med SA blir det även lättare att inreda på höjden. Då kan du plocka stora rötter och kvistar till din inredning och låta vissa hänga ner från ovan. På så sätt får du mer liv i burken och slipper en kal vägg i akvariet.
                        Personligen hade jag gärna sett 300 mbunas i ett sådant kar - men det skulle kräva en hel pengar och tid för att få det lyckat tror jag.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Men ärligt människa, uppdateringar!?

                          Inte så många här som bygger stort och när det väl händer dör trådarna.. Inget jävla lagom här! Om du fiser på karet vill vi veta det, går det åt helvete vill vi hjälpa dig och sitter du på arslet och försummar projektet vill vi skälla på dig!

                          Återigen monster.. Självklart inte om du inte vill det men låt ingen förståsigpåare som inte har stora fiskar själv övertala dig att låta bli

                          Ang filter finns det ju en del knep för att få helvetes mycket bang for the buck men för att kunna lösa det så billigt som möjligt måste man ju veta vad karet är tänkt till..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Slappna av Ettfett, du borde väl ha lärt dig att i 1 fall av 20 så blir det något byggt när det gäller såna här trådar
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Just därför.. Han måste ju bygga för att motbevisa den där dryge idioten om man trackar honom tillräckligt.. Jag lyckades ju hjälpa shappe till att sparka liv i min(din) gamla 1600 i helgen.. riktigt roligt..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...