IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

    Uppstarten av projekt IKEA är påbörjad.



    I det här avlånga akvariet på sådär ska jag förmodligen ha min enda Tigerunge (AT).
    I ett mindre 54-liters odlar jag upp Endlers, som ska bli hans/hennes huvudsakliga motion och föda.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

    Spännade. Vad är det för vitrinskåp?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      Spännade. Vad är det för vitrinskåp?

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      - "Detolf"

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

        Najs! Kanske är ett billigt kar om man vill bygga själv :-) nu blev jag sugen

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • JonasOne
          • December 2010
          • 79

          #5
          Men funkar det att använda härdat glas till akvariebygge? Min tanke är ju att det oftast råkar bli nån repa på glaset och vad jag läst tidigare så kan härdat glas "explodera" om man stöter i det eller om det är nån repa..

          Eller är jag helt ute och cyklar?

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av JonasOne
            Men funkar det att använda härdat glas till akvariebygge? Min tanke är ju att det oftast råkar bli nån repa på glaset och vad jag läst tidigare så kan härdat glas "explodera" om man stöter i det eller om det är nån repa..

            Eller är jag helt ute och cyklar?
            - Det är härdat glas i soffbord, vitrinskåp, o andra möbler inomhus som ska hålla för både kantstötar och hårda nedslag rakt mot ytan. Men visst går det att splittra ett härdglas med en skarp träff rakt på en kant. Frågan är bara hur ofta det egentligen händer? : )

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Sjukt billigt blir de om inte annat fräcka mått också

              Kommentar

              • JonasOne
                • December 2010
                • 79

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - Det är härdat glas i soffbord, vitrinskåp, o andra möbler inomhus som ska hålla för både kantstötar och hårda nedslag rakt mot ytan. Men visst går det att splittra ett härdglas med en skarp träff rakt på en kant. Frågan är bara hur ofta det egentligen händer? : )
                Ja det har du rätt i. Inte direkt så att man ställer sig och knackar med en hammare på karet men om man jämför med vanligt floatglas rent generellt.. Hur stor skillnad är det på hållbarheten i sig? Tänker om härdat är lika flexibelt

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av JonasOne
                  Ja det har du rätt i. Inte direkt så att man ställer sig och knackar med en hammare på karet men om man jämför med vanligt floatglas rent generellt.. Hur stor skillnad är det på hållbarheten i sig? Tänker om härdat är lika flexibelt
                  - Härdglas har 5-6 gånger högre hållfasthet och extremt flexibelt jämfört med vanligt glas. 5-6 mm tjocklek i ett kar som inte är högre än 40 cm är nästan overkill : )

                  Kommentar

                  • matte_lkpg
                    • July 2011
                    • 146

                    #10
                    Sånt har jag byggt och har haft i drift över ett år Kör med dubbla mittstag är mitt tips
                    http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #11
                      Kul projekt..Kul mått gillar långa akvarium..har inte själv vågat köra härdat glas till akvarium trots att jag haft en del rutor. Försökte en gång skära en 100x200 cm:s ruta i 12 mm glas innan jag visste att den var härdad...men den gick inte att knäcka efter snittet. Några dagar senare exploderade rutan i miljoner småbitar när vi skulle flytta den ;-)

                      citat Ikea :"Härdat glas bör hanteras varsamt! En skadad kant eller repad yta kan få glaset att splittras med kraft. Men bara i små bitar, aldrig i vassa skärvor"

                      Fö hade tidigare Aqua Zoo(heetereväl) på västerlånggatan i källaren bla ett 720 l akvarium 200x60x60 cm i 8 mm härdat glas stående på två skillda pelare tippade diametern till 50x50 cm och 1 m höga sedan en 200x 60 skiva uppe på det..Det stod så i mänga år....
                      Senast redigerad av Hemi; 05 March 2013, 10:54.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av matte_lkpg
                        Sånt har jag byggt och har haft i drift över ett år Kör med dubbla mittstag är mitt tips
                        - Eller tar man en av de tre glashyllorna som mittstag så räcker det, eftersom det är så brett.

                        Kommentar

                        • JonasOne
                          • December 2010
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av perfetto
                          - Härdglas har 5-6 gånger högre hållfasthet och extremt flexibelt jämfört med vanligt glas. 5-6 mm tjocklek i ett kar som inte är högre än 40 cm är nästan overkill : )
                          Ahaa tur att man lär sig ett och annat. Blir ju lite sugen själv att limma ett eget.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #14
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            - Eller tar man en av de tre glashyllorna som mittstag så räcker det, eftersom det är så brett.
                            Har tidigare byggt ett 20-tal burkar i vanligt 8 mm:s glas 180x60x50 (lxbxh) = 540 l med bara ett brett mittstag typ 40 cm (såg att andra gjort så)...Alltså inga längsgående förstärkningar pga att det var knöligare att fånga fisken med de sistnämda, de slank ofta ut nära ytan ;-)

                            Kan tillägga att det här var på den tiden när helglasakvarium var ganska nytt...

                            Skulle numera inte våga göra så utan kompletterat med även längsgående iom att vanligt glas är ganska böjligt så pressen på silikonets lilla anläggningsyta med bara ett mittstag blir stor. Men/och härdat glas är betydligt styvare än vanligt floatglas så tror att det funkar..

                            OBS! Glöm inte att noggrant fetta av ytorna där silikonet ska sitta..
                            Senast redigerad av Hemi; 05 March 2013, 18:02.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Mittstag monterat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...