600L inbyggt - Projekt överlevnad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

    600L inbyggt - Projekt överlevnad!

    Dags att återuppväcka intresset på riktigt!

    Som ung hade jag många akvarieexpriment från tetror till svenska fiskar i olika stora kar.
    När jag väl flög ut och allt gick under eget ensvar skaffade jag mig en tank på 375-450 liter
    och jag var så lycklig. Jag körde på ett malawi tema och all funkade klockrent.
    Det sprutade yngel och allt var frid. Efter en flytt till en lägenhet i ett trähus så blev det tvärstopp
    med akvarier.

    Efter efter snart 10 år utan akvarie så gav min fruga mig ett 54 liters set akvarium i julklapp och
    hon har ingen aning vad hon har drivit igång igen!

    Innan jag drog igång det så gjorde jag en genomkörare på nätet för att läsa på lite och jag inser
    att mitt malawi kar var ren flax att det fungerade som det gjorde!
    Nu har jag haft lilla tanken igång ett tag och jag insåg fort att detta räcker bara inte.

    Som tur är så har vi gjort klart med husköp, och med smått blödande knän (bönande) har jag nu fått ett helt rum
    att hålla min hobby ifrån allmänna utrymmen med väsnande pumpar, diverse dofter och annat som
    tydligen är hemskt störande. Direkt anslutning med vattenkran och avlopp via tvättstugan så jag är så nöjd!

    Jag har 3 månader på mig att förebereda. 600L kar inköpt, 200x60x50.
    Med på köpet kom några hyffsat stora rötter och ett jättebumsing till eheim ytterfilter, och några stackars fiskar.

    Här ändrades allt!
    Via telefon fick jag informationen om att det var 4 tigerfiskar och en mal på ca:15 cm.

    Jag tänkte, tigerbarber, en vuxen ancistrus kanske, dussinfisk, inte värt att trassla med en 30 mils
    transport, dem får nån granne ta eller tillbaka till affären.
    Väl på plats så är det en gigantisk Pleco, med säkert 15cm mellan bröstfenorna istället för längd,
    och 4 stycken riktigt grova P.Botior. Panik! En 20l hink och en liten pump (har 230v i bilen som tur är)
    fick agera transport akvarium. Dem har överlevt!

    Jag hade inte alls tänkt driftsätta detta akvariet innan flytten men att sätta dessa individer i ett 54l går ju inte.
    Som tur var så hade dem inte alls rengjort gruset och filtret var fortfarande vattenfyllt.
    Jag hoppas att jag kan ta med mig så mycket som möjligt av kulturen för en snabb uppstart.
    Karet fick en tillfällig bänk gjord av 4 däckfälgar och några grova plywoodskivor i garaget, fylldes med 2/3 vatten.
    Vattnet fick sig angiven dos med beredningsmedel (AquaSafe) och jag var igång.
    Ett större antal doppvärmare (panikköp på zooaffären på väg hem) och ett snabbt
    hemmabygge av en värmepatron gjorde att jag fick upp tempen relativt snabbt under påfyllningen.
    Vattnet gick knappt att se igenom, sikt på kanske 10-15 cm men det fick duga.

    Filtret igång, tempen uppe, påbörjade långsam vattenflytt
    mellan karet och hinken för att simulera en pås-flytt,
    och efter 8 timmar av panik så simmade dem ner i sitt hem igen.
    Jag har sprungit mellan konstant för att kolla till dem och se hur det går,
    efter första natten så har nu vattnet klarnat och det är en lätt te-karaktär
    över färgen och jag kan vaka över mina barn med klart öga.

    Plecon har börjat röra på sig och verkar komma igång så smått.
    Botiorna har varit stundvis aktiva med någon utflykt på några decimeter men
    återgår fort till stället under en rot där dem mest håller till och vilar upp sig hoppas jag.
    Jag läste på om botior tidigare då jag skaffat en till den lilla tanken,
    och kom ihåg att dessa skulle vara väldigt känsliga för låga temperaturer
    och transport från beskrivningen här på Zoopet. (Köpte även prickmedicin på väg hem)
    De tidigare ägarna har kört utan värme i tanken och legat som högst på 22 grader enligt dem.
    Jag körde galet varmt i bilen under transporten så jag ville mest bara hoppa ut.
    Jag kollade tempen på vattnet och jag hade legat på ca 24 grader
    under transporten och det har jag i tanken nu också.
    Nu är värmaren uppvriden och kommer lägga mig runt 27-28 tänkte jag.

    Det här sätter käppar i hjulen för mitt projekt! Hur ska jag kunna jobba på detta med allt i drift?
    Kommer dessa guldklimpar att överleva?

    Projekt 600L inbyggt har blivit - Projekt överlevnad!

    Tips och trix på hur jag ska förhålla mig nu?

    /Christoffer
    Senast redigerad av Messdelcavo; 02 March 2013, 15:57. Anledning: Format
    -Krille
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

    #2
    Uppdatering och vidare frågor.

    Dem lever och mår bra!

    Nu har jag och min bror (som helt plötsligt fått intresse för denna hobby) byggt ställningen efter mått från
    det kommande huset så att det ska stämma med inbyggnaden.
    Min skräck över att ha akvariet ståendes på 4 fälgar med individuella plywoodskivor har hållt mig vaken flera
    nätter och minsta ljud har skickat en kall kår genom nacken, gick det sönder nu? Men nej! Det har klarat sig!
    Tanken är då att akvariet står i mitt akvarierum, men ytterglaset figurerar som en tavla mot sällskapsrummet.
    Material inhandlat för att skapa egen bakgrund efter att ha läst massa trådar här på forumet om hur man gör,
    Jag har lyckats lura in frugan i detta då hon var konststuderande och vill nu vara delaktig i de momentet efter att
    jag visat henne hur ni här har gått tillväga. Tackar så mycket!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Ställning 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,9 KB
ID: 2146753

    Klicka på bilden för större version

Namn: Ställning 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,7 KB
ID: 2146754Klicka på bilden för större version

Namn: Ställning 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,4 KB
ID: 2146755


    Jag lyckades behålla ca 300 liter från vattnet i karet och flyttade det till en tank och körde filtret där i
    också under tiden som flytten från fälgar till bänk pågick.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Påfyllning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,0 KB
ID: 2146756

    Så nu ska karet få fortsätta med sina invånare i garaget i väntan på flytt till det nya huset.
    Jag kunde inte låta bli att försöka fixa lite iallafall så det inte ser för taskigt ut.
    Hur gör ni vid flytt? Sparar vatten? Tömmer skiten och börjar om?

    När detta blir en fast installation i sitt hål i väggen så vill jag byta till sand.
    Mycket mer växter ska i, även rötter.

    Jag har på gång ett 450l som ska få gå som tillfälligt boende för mina invånare under den
    stora flytten. Som tur är så köper vi mina föräldrars gård så jag kan inkräkta med att sätta igång
    detta innan det är dags. Att avståndet är mindre än 1 km hjälper också.

    Nog med snack, till frågorna!

    Jag vill ha mycket växter så ljus och näring bör ordnas.
    Till karet medföljde 2 st armaturer som håller 2 rör var. Men bägge armaturerna är inte
    av samma längd som akvariet. Kan detta fungera till min fördel då jag tänkt dölja ca: 10cm
    på varje sida av akvariet och även då fungera som skuggzon för t.ex Anubias och insug/utlopp?
    Eller bör hela akvariet ha ljus ändå? Jag förstår att det rör som sitter i är av någon vanlig kontorsvariant
    och inte rör för akvaristik så dem ska bytas. Bör jag göra mig av med dessa armaturer eller funkar det ändå?
    Dem är ca 150 cm långa och karet är 200cm. 1 av armaturerna har reflektor.

    CO2, jag har hittat ett system nu här i Tyskland där jag jobbar för tillfället. JBL proflora m602.
    Jag antar att min dröm om ett växtrikt akvarium utan CO2 är en omöjlighet så jag är redan
    inställd på att inköpet måste göras.

    Jag har för mig att i någon tråd så nämns något om att PH värdet krånglar med CO2 system?
    Räcker det med CO2 eller bör jag även sätta mig in i hur pmdd fungerar?

    Det finns en repa mitt i glaset på frontrutant som stör mig så grymt. Har ni testat om det går med glasslipningskit
    som används till t.ex bilstrålkastare? Något annat tips på hur jag åtgärdar detta?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Christoffer
    -Krille

    Kommentar

    Arbetssätt...