Ps saulosi 160L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bengtarne
    • October 2010
    • 165

    Ps saulosi 160L

    Nu när jag flyttar över mina diskus har jag äntligen ett akvarium till övers.
    Har aldrig tidigare haft Malawi, så känns som att detta är ett ypperligt tillfälle!
    Då jag haft planer på att hedra mitt kära fosterland med ett blå/gult färgtema på fiskarna fall sig lotten efter lite tips på saulosin.
    Då det verkar som dom inte kräver så stort kar och att dom även är blå/gula så kändes valet självklart!

    Min tanke på layout är svart grus, svart bakgrund och 2 riktigt stora stenrösen med kalksten. I rösen ska jag sätta lite anubias jag har till övers samt kanske lite vallis mot insugen.
    Kanske skippar växter helt ifall det blir stilrenast! Samt allt annat kan också ändras då det lätt blir så

    Så här tråkigt ser karet ut nu
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Trevligt att du satsar på malawis. Välkommen till Malawi-träsket!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • bengtarne
      • October 2010
      • 165

      #3
      Tack så hjärterligt! Känns kalaskul

      Som jag misstänkte har jag ändrat planerna.. (gör inte alla det åtminstone 2 gånger?!)

      Va svårt att få tag på svart grus.. och det ända som kom i närheten av vad jag ville ha skulle kostat mig 1000 spänn för 40kg, vilket kändes lite ovärt.

      Så blev istället att jag rev bort den svarta bakgrunden och satt in ett difust dimmigt insynsskydd och en ledremsa i botten av den så ljusskenet från den kommer nedifrån och sprids effektfullt över bakgrunden! Tror det kan bli riktigt bra. Svårt att säga än.

      köpte in vit finkornig kalk kross istället. Till detta ska jag hitta några schyssta stenar... Ha tänkt att ha ordentligt med sten...


      Låt säga att man vill köpa 30kg sten finns det något bra ställe att beställa ifrån eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa av närbutiken för 69kr/kg?? Blir så väldigt dyrt för bara sten.. Roligare att lägga det på fisk
      Senast redigerad av bengtarne; 04 March 2013, 21:07. Anledning: ändrade kalaskuk till kalaskul... blev lite fel där

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Du kan ju alltid se ifall du hittar stenar ute. Det finns knappast några farliga stenar i Sverige (alunskiffer, malmer, och stenar som är rostiga bör dock undvikas), så man kan använda det mesta. Fråga bara markägaren om du får ta några.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • bengtarne
          • October 2010
          • 165

          #5
          Finns mycket fin sten längst med vättern men är en specifik lavasten jag hade siktat in mig på men att betala 70kr kg när man ska ha så mycket känns inte så kul! Borde kunna gå att få tag på billigare...

          Kommentar

          • bengtarne
            • October 2010
            • 165

            #6
            Har en eheim 2075 som pumpar ~8 ggr volymen,, men den känns lite trött så tror inte den gör mer än kanske 6.
            Tycker ni jag ska köpa in en http://www.pwss.se/image.php?productid=5030 och öka cirkulationen med 6ggr volymen??

            Kommentar

            • bengtarne
              • October 2010
              • 165

              #7
              köpte in 17kg superfina röda lavastenar idag för ett bra pris!

              En bild på Ledlisten i nedkant på akvariumet, ljuset sprids väldigt fint över bakgrunden och det blir nog stämmningsfullt bakom stenröset hoppas jag

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Ps saulosi 160L

                Kommer bli riktigt snyggt! När du är färdig gör jag gärna ett hembesök igen

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • bengtarne
                  • October 2010
                  • 165

                  #9
                  Sounds like a date! Då bjuder ja över laasesku också å slänger in en äppelpaj me vaniljsås så kan vi tjöta akvarium tills de rinner vatten ur öronen

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Sv: Ps saulosi 160L

                    Ursprungligen postat av bengtarne
                    Sounds like a date! Då bjuder ja över laasesku också å slänger in en äppelpaj me vaniljsås så kan vi tjöta akvarium tills de rinner vatten ur öronen
                    Jaaaa! Jättegärna! Woho!

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • bengtarne
                      • October 2010
                      • 165

                      #11
                      första fasen av inredningen är klar. Är bättre live än på bild. Bakgrunden lyser upp väldigt effektfullt och blir ett härligt djup.
                      Blev åtminstone 3 naturliga revir för dem.. kanske t.o.m. 4... Hur många hanar kan ja ha tror ni...?

                      tänker mig 3+9 eller 4+12

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Blev riktigt snyggt det där

                        Bara fisk som fattas nu då!

                        Kommentar

                        • bengtarne
                          • October 2010
                          • 165

                          #13
                          tack

                          joo är riktigt sugen! Ska kolla upp om det finns några fina i stan nu eller om man måse beställa.
                          Filtret har varit igång länge men borde ändå vänta lite tills pht och nya vattnet stabiliseraste men spelar kanske iof inte så stor roll

                          Kommentar

                          • laasesku
                            • October 2002
                            • 660

                            #14
                            Kommer bli rikitgt fint kar! Spår att de små liven kommer trivas som fisken i vattnet där.

                            Kafferep på g?

                            Kommentar

                            • bengtarne
                              • October 2010
                              • 165

                              #15
                              köpte 12 fiskar idag.. men 4 va redan döda innan jag hann lägga över dem i akvariumet.. riktigt surt.
                              Senast redigerad av bengtarne; 08 March 2013, 18:18.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...