Diskus i växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bengtarne
    • October 2010
    • 165

    Diskus i växtkar

    Borde startat denna projekttråden för ett år sedan då egentligen projektet började, men får väl dra en kort summering.
    Köpte i maj in 12st 5cm diskus som va odlade på Malaysia, dom har nu i 9månader gått i ett 160L och varit redia gödgrisar och ätit sig mätta 8-10ggr på dag med täta vattenbyten. De flest nådde en bra storlek på 15cm medans någon inte riktigt hängde med.

    Men nu har jag äntligen för ca. 2 veckor sedan flyttat över dem till ett större akvarium. Har varit lite orolig om jag skulle kunna ha akvariumet placerat som jag har. Har det nämligen som en rumavdelare med 3 sidor synligt.
    Orosmomentet har varit att fisken skulle känt sig otrygg och endast tryckt inne vid kortsidan mot väggen.
    Har försökt bygga upp scapen så de ändå kan finna ro samt framförallt vant dom vid människor och rörelser. Så nu är dom väldigt tama och orädda. Inga problem att äta ur handen.

    Hur som helst blev det succe och fisken trivs hur bra som helst. På dessa 2veckor har 3 par bildats och sammanlagt redan hunnit lägga 5 romkakor. Vid 1 tillfälle hade faktiskt 3par igång sin rom samtidgt.
    För tillfället har 1 par lyckats hålla överlevande yngel, men de lär väl snart försvinna hehe

    Har även ett triangeldrama då 2honor lägger rom i samma bibba som 1 ensam hane befruktar, vet inte hur vanligt detta är men känns helt klart lite skumt Some guys are lucky...

    Klippte ihop en liten video, men får ursäkta den skakiga mobilfilmningen

    (ses helst i HD)


    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av bengtarne; 28 February 2013, 22:26.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevlig film, där var några av plattisarna jag gärna hade tagit över!
    Hur stort är karet, och vad har du för belysning? Co2 förmodar jag...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Diskus i växtkar

      Mycket vackert. Kul att du fått ner diskusen i det stora karet nu

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Riktigt fint kar. Tycker filmningen blev helt ok med fina övergångar. Men blir nyfiken hur du fått det att fungera. Det är ju inte helt vanligt med växtkar och Diskus. Vad kör du med för filter? Belysning? Växtnäring? Vad har du satsat på för växter? Ser inte riktigt i filmen.
        Sorry för frågelistan, men det skulle vara riktigt intressant om du beskrev mer i detalj hur du tänkt och gjort upplägget.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Diskus i växtkar

          Väldigt fint kar

          Gissar ändå tvärt emot Anders och frågar om du kör utan co2?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            #6
            Jag kan bara instämma med ovanstående kommentarer , riktigt snyggt växtkar och en del riktigt läckra Diskus du har där .
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • bengtarne
              • October 2010
              • 165

              #7
              Tack alla för de fina orden! Alltid trevligt med lite ryggdunkar
              Ursprungligen postat av ansjo
              Trevlig film, där var några av plattisarna jag gärna hade tagit över!
              Hur stort är karet, och vad har du för belysning? Co2 förmodar jag...
              Tack 450L, Kör med 2 grolux samt 2 aquastar t5 rör. Nix inget CO2 kör i princip bara PMDD och easy carbo periodvis
              Ursprungligen postat av hannesc
              Mycket vackert. Kul att du fått ner diskusen i det stora karet nu
              Tack tack! Ja det är riktigt kul! framförallt för att det låser upp ett nytt kar
              Har lotusen tagit sig? Jag la precis i en halvtrött en i detta akvariumet

              Kommentar

              • bengtarne
                • October 2010
                • 165

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Riktigt fint kar. Tycker filmningen blev helt ok med fina övergångar. Men blir nyfiken hur du fått det att fungera. Det är ju inte helt vanligt med växtkar och Diskus. Vad kör du med för filter? Belysning? Växtnäring? Vad har du satsat på för växter? Ser inte riktigt i filmen.
                Sorry för frågelistan, men det skulle vara riktigt intressant om du beskrev mer i detalj hur du tänkt och gjort upplägget.
                Du får fråga igen om 3 månader så får vi se om det fungerar bra! men än sålänge är alla värden perfekta och all fisk trivs bra. Akvariumet har varit igång några år så det är väl inkört och balanserat men får se hur det reagerar nu med så mycket fisk och mer mat

                Har ett eheim 2075 samt juwels innefilter. Strilrör längs hela långsidan så det är ändå lugnt och fridfullt för diskusen.
                Samt 2 grolux samt 2 aquastar t5 rör som jag skrev här ovan. Är kalasnöjd med dem!
                I grunden har jag bara Svärdplantor, Stellata, javaormbunke, Ludwigia och Marsilea hirsuta på botten, och den ända jag egentligen tänkt är att eftersom karet är öppet åt båda hållen ville jag ha några stora rötter och täta växter i mittenremsan av akvariumet så dom ska känna trygghet. Samt möjlighet för dom att åka runt som i en rondell

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Väldigt fint kar

                Gissar ändå tvärt emot Anders och frågar om du kör utan co2?
                Tack tack Japp du har rätt! Avslöjade dom tomma stjälkarna botten på Ludwigia det
                Är väldigt nöjd som det är och det fungerar bra så känner inte att jag vill ha CO2, blir bara så mycket att rensa då

                Ursprungligen postat av woodlund
                Jag kan bara instämma med ovanstående kommentarer , riktigt snyggt växtkar och en del riktigt läckra Diskus du har där .
                Tack så mycket! Tänkte köra, till skillnad från de flesta andra, med flertalet olika sorter istället för det mer stilrena alternativet med bara 1 eller 2 sorter. Har verkligen inte ångrat mig, många karaktärer bland dem

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kul att du klarar stellatan utan co2, det ser bra ut.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Din omtanke om Diskusarna genom att erbjuda dem en alldeles egen rondell är ju helt lysande Tack för infon om ditt upplägg. Funderar ju själv i samma banor som du inför mitt kommande Diskuskar. Vill gärna ha både växter och Diskus. Rent estetiskt är det verkligen läckert.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • bengtarne
                      • October 2010
                      • 165

                      #11
                      visst är det! Roligare och intressantare fiskar än många tror!

                      Glömde säga att all rom samt dom frisimmande är borta. Men nu i helgen har 2 st par lyckats lägga var sin kaka inom 20cm så det är många onda ögon som kastas fram och tillbaka ifall någon rör sig ett par cm Blir endel gnabb också.. Kul att följa

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Låter som du kan sälja TVn snart.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • bengtarne
                          • October 2010
                          • 165

                          #13
                          Helt otroligt va dom lägger rom! Nu har jag 4a par som leker.. 3 kakor för tillfället och ett gäng kläckta=)
                          Få ta å sluta spela berry white på kvällarna nu!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...