Nybörjarprojekt 120 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    #16
    Yippie! Nu äntligen trivs fiskarna i akvariet!!! Varför? Jo, den lille mobbaren flyttade idag tillbaka till affären. Och in har tre honungsgurami(igår) och fem platys(idag) flyttat. Nu råder det harmoni i akvariet, äntligen. Alla trivs med varandra.

    Tetrorna har nu upptäckt att det är fritt fram att simma i hela akvariet, och jag lovar, de strålar av glädje! Precis som jag. Nu behöver de inte trycka i ett hörn längre. Underbart! Nu behöver de inte vara oroliga för att bli bortjagade hela tiden. Fantastiskt!
    De nya guramisarna verkar även de dra en lättnadens suck. De hann ju bli mobbade de med, den korta tid de varit här.

    De tre tetror som flyttade in tillsammans med "mobbaren" har fått stå i ett hörn i en och en halv månad nu(de var de första fiskarna i karet). Jag har mått dåligt med dem hela tiden, men tänkt att det kanske löser sig om det kommer fler tetror i stimmet, men nej, så när ligisten igår började jaga mina nya guramis så fort de kom i akvariet så var måttet definitivt mer än rågat. Så idag började jag morgonen med att jaga fatt på en liten koppartetra, lika blek av skräck som alla de andra 14 koppartetrorna. Mycket roligt... Nej. Men det blev rätt fisk tillslut iaf. Tur att de går att se skillnad på!

    Nu är akvariet fullbefolkat, kanske får ett par amanoräkor till plats. Det går:
    • 16 koppartetror, övervägande honor
    • 3 honungsgurami, förhoppningsvis en hane och två honor
    • 5 platys, variant Tuxedo, två hanar och tre honor(skulle varit en hane och fyra honor egentligen)
    • 6 amanoräkor, två hanar och fyra honor


    Alla fiskar råkade bli koppar/orangefärgade. Platysarna bryter av lite iaf med sina svarta fält. Honungsgurami och platy stod inte på önskelistan, men jag gillar dem faktiskt. (Drömfiskarna kräver större akvarium, så de får vänta.)

    Nu är det växterna som ska få uppmärksamhet, de trivs inte så bra just nu, så jag ska inhandla PMDD åt dem.

    Måste säga att det har gått över förväntan detta. Ingen fisk har dött. Ingen nitrit har visat sig, vilket jag förväntat mig få eftersom jag är nybörjare och oerfaren. Men jag måste ha gjort rätt, uppenbarligen. Men så har jag också läst på i ett halvår innan jag skaffade akvariet. Det lönade sig verkligen.

    Ska försöka komma ihåg att ta kort på karet till helgen, då kameran kommer på besök.

    Kommentar

    Arbetssätt...