Yngelstorm!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Head-Hunter
    • January 2008
    • 6

    Yngelstorm!!

    Inatt kl 23:00 så blev alla mina dräktiga röda mussepiggplaty mammor! Efter dom ynglat klart så fick dom komma tillbaka till parningskaret och efter en uppskattad räkning av yngel så blev det ca 200-400 yngel. Det blev som en kedjereaktion och alla började yngla efter varandra! Min hemmabygda yngelmatta fungerade utmärkt och mina yngel kunde glida emellan hålen ner till sanden. För att på högra sidan kunna simma upp och fylla sina simblåsor!


    Mina indianplaty ska ha vilken dag som helst enligt min dokumentation. Riktigt roligt när det går bra! Ska även tillägga att detta är ingen överkorsning eller hög inavel utan hanar från annan leverantör och honor från en annan även dessa svenskodlade! Så nu måste jag ha tag på 3-4 100-150L kar.


    Sen blir det att passa upp på mina fina yngel!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hemmagjord yngelmatta? Vad har du då gjort?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Head-Hunter
      • January 2008
      • 6

      #3
      Tagit en en plastmatta som ser ut som ett nät med fyrkantiga hål ca 0,5cm hål. Som ynglen ramlar genom och ner till gruset. Det sitter med hjälp av sugkoppar på sidorna och en glasskiva på 2/3 av karet så kan ynglen simma upp på ena sidan utan att simma på honorna. Den första tiden simmar dom bara upp men sen är dom på bottnen väldigt mycket så efter 12 timmar brukar jag avlägsna honorna och sätter tillbaka dom i gruppen. Detta funkar kanon! Så med tanke på mängden yngel så behöver jag ett nytt kar till dom. Men denna idé tycker jag är genomtänkt och fungerar utmärkt!

      Kommentar

      • Beccyblåtira
        • February 2013
        • 28

        #4
        Först: Grattis till så många yngel!
        Sen: Vad ska du göra med så många yngel?
        Take a smile!

        :
        //Rebecca

        Kommentar

        • Head-Hunter
          • January 2008
          • 6

          #5
          Haha så sa min sambo också! Jag ska få upp dom lite i storlek och placera ut dom i min olika kar. Sen blir det nog en blocket annons och även här. Brukar ta 6 för 100:- eller 20:- styck det e mycket kärlek och jobb bakom mina fina fiskar och varsamt och fint hanterade. Sen brukar våran lokala djurbutik köpa upp en del med. Alla mina platy's blir stora, färgrika, pigga och glada

          Kommentar

          • Beccyblåtira
            • February 2013
            • 28

            #6
            Vill ha stora, färgrika, pigga och glada platys!!!!!!
            Take a smile!

            :
            //Rebecca

            Kommentar

            Arbetssätt...