Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mysan__
    svarade
    Tackar
    Det är en flytväxt, frogbite kallas de. Vet inte vad det latinska namnet är. Växer som ogräs om de trivs

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Tycker det är skitsnyggt, bra jobbat! Den där svängda roten till vänster var verkligen läcker.

    Vad är det för växt som är där uppe mot ytan, till vänster?

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Tack

    Ja, det rullar på i behagligt tempo här. Var in på DM och skulle kika efter corydoras julii. Men, de stackars få corydoras jag hittade var pandor som stod och tryckte i ett hörn. Jag kände att.. Nja.. För det första vill jag ha julii. För det andra så såg de inte så pigga ut.
    Det fanns i och för sig sterbai också, men de var så snordyra så de skippade jag bara av priset (180:- st tror jag att de var).

    De andra fiskarna lever och mår. Äter som grisar. Scalarerna har då inga problem att visa att de är hungriga.
    Det som är lite synd är att jag sällan ser otosarna.

    Har börjat funderat i banorna på cupidocikliderna. Ska beställa hem dem då jag känner mig säker på att karet är i "gott skick" för att ta hem dem. Att det är ordentligt inkört. Men det har ju gått ganska bra hittills Inga tydliga nitritspikar, inga algbomber och inga döingar

    Nu har jag surrat klart för idag. Mjodå..

    Lämna en kommentar:


  • Emil Olsson
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Jag blir smått frustrerad på min kamera. Det blir mjölkiga kort, suddigt, ser ut som fiskarna är jätte bleka.. :/
    Överensstämmer inte riktigt med verkligheten..
    Men men, kort kommer i alla fall.. Ber om ursäkt i förväg för vissa reflexer, det är hockey för fulla muggar i vardagsrummet

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0257.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,1 KB
ID: 2147160


    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2147161


    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2147162

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Efter att ha varit nere i Karlstad i nästan en vecka så har jag kommit hem.
    Oh, juste. Det där att solen alltid skiner i Karlstad? Gäller det enbart då inte jag är där? Det har regnat, snöat, regnat och varit mulet hela tiden. Men trevligt ställe med trevliga människor ändå!
    Hur som helst har jag fått uppdateringar av sambon med jämna mellanrum! Han satt sig verkligen in i detta! Vilket jag tycker var roligt!
    När jag slutade kursen på kvällarna så kollade jag alltid mobilen. Hade fått ett sms där det stod:
    Har matat fiskarna med en sån där kub idag (fryst artemia). Alla äter bra! Men är lite orolig att kurvcikliden (ja han har lärt sig namnet på dem ) är lite sur på de nya scalarerna. Den ser i och för sig bara nyfiken ut, men tänk om den är dum med dom?


    Då kände jag att, ah, han fixar detta galant! Härligt att få den känslan! Det sved lite att fara bort just efter jag köpt nya fiskar. Men han gick helhjärtat in och tog hand om dem Sen så har han till och med läst på! Han hade googlat på nitrit, för att han hade hört mig surrat om det någon gång. Och nu när han väl fick fullt ansvar över karet så blev han nog lite intresserad. Så. Summan av detta är att han fattar nitrit bättre än mig! :O Det känns ju.... Härligt... Nej, men det är roligt att han har skapat lite intresse.

    Givetvis kom jag hem så sent igår så karen hade släckts så jag såg ju ingenting. Och nu sitter jag och väntar på att de ska tändas så jag får kika lite på dom Och ta lite bilder, om nu min kamera vill vara med mig idag.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    När en idé har satts i mitt huvud så släpper den inte så lätt. Scalarerna hade ju börjat spökat i huvudet. Att ja, det vore trevligt med såna. Mmm..
    Så nu simmar det fyra stycken honey blue ungdjur hos mig. De är fortfarande ganska små, men fina färger.
    Bilder kommer komma om en vecka ungefär. Då jag ska ner till Karlstad i morgon med skolan..
    Känns som mitt liv består av detta nu: Jobba, jobba, utöva praktiken, skola skola!
    Jag hade gärna bytt ut jobbet mot akvarietid just nu

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Bilder var det ja. Vet inte vad kameran har fått för spel. Bilderna blev skit dåliga, har aldrig blivit det tidigare.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2146965Detta tycker inte jag ser ut som Otocinclus Affinis, utan snarare som en vittatus. Eller har jag fel?

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,8 KB
ID: 2146966

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,5 KB
ID: 2146967
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0256.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2146968

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0264.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2146969


    Dimmiga och tråkiga bilder. Men, ändå bilder.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Mjaha.. Var ett tag sedan jag uppdaterade någonting. Kanske för att det inte har hänt så super mycket.
    Kom lite alger för ett tag sedan, inte så farligt men köpte in 7 st otocinclus. DM sålde de som Otocinclus Affinis. Men är ganska jätte säker på att de inte är det, utan Otocinclus vittatus. Ska ta lite kort närmare kvällen.

    Fick även en liten påhälsning av cyano, det var i och för sig pytte lite som började komma i sanden på ett ställe. Jag grävde över det och minskade ljustimmarna. Då försvann det på en gång och har inte kommit tillbaka. Jag tror att jag har för liten belastning känns det som. Tror även att jag ska börja med pmdd nu. Har inte använt det än för att jag inbillade mig att växterna måste få "gå in sig" i karet innan. För att kunna tillgodose sig gödningen. Jag vet inte om jag har tänkt helt galet eller. Men kändes logiskt.

    Funderar även på att ta och utöka fiskantalet nu. Har ju inte tillkommit någonting förutom otosarna. Är lite små sugen på scalarer, vanligt färgade då. Inte någon odlingsfärg. Tror att de skulle passa in i beståndet.

    Otocinclus
    Rödmunnstetror
    Scalarer
    Biotodoma Cupido
    Ev. några Corydoras

    Vad tror vi om det?
    Bilder kommer i kväll

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av JonasOne
    Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra
    Ja, det har varit mina favoriter länge nu. De jag köpte in nu till detta kar stimmar jätte bra trots att de inte har någon större fisk som utgör något hot. Plus att de har sån vacker teckning

    Lämna en kommentar:


  • JonasOne
    svarade
    Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria S. Edström
    Riktigt fint har du fått till det! Och det blev ju bra med rödmunstetror Förstår att du gillar dem!
    Ja jag gillar dem. Och igår hände någonting otroligt. Sambon uttryckte att han gillade dem. Han brukar bara gnälla så nått rätt har jag uppenbarligen gjort :-D

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Är det Limnophila sessiliflora som står längst till höger. I så fall när den har vuxit och blivit längre så klipper du bara av dom och planterar skotten på vänster sida i akvariet så blir det riktigt bra tror jag. Men visst blir det snyggt med vallis också. Gör det som du själv tycker blir bäst
    Japp, det är den. Ja jag har tänkt göra så då den har tagit sig :-) låg och funderade igår kväll. Ska vänta
    med vallis och se hur det blir först när javaormbunkarna och svärdsplanterna har tagit sig.

    Lämna en kommentar:


  • Maria S. Edström
    svarade
    Riktigt fint har du fått till det! Och det blev ju bra med rödmunstetror Förstår att du gillar dem!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...