Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Projekt: 375L

    Idag så resonerar jag annorlunda och skulle nog hellre lägga krutet på Mäsk än EC. Det som är skönt med EC är att flera alger backar av det. Dock inte Cyano och Staghorn vad jag märkte.
    Flera växter såsom Svärdsplantor och Cryptocoryne växte tydligt bättre. Men bubbel var det egentligen bara inledningsvis. Javaormbunken verkade inte trivas kanon av det men det funkade. Men Java älskar Co2

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Visst är det kul med växter När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
    Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.
    Jaså! Se där! Det visste jag inte Då kanske det kan vara en idé att börja med EC innan jag får igång något mäsksystem
    Jag blir inte mindre sugen på att starta allt NU då du beskriver det så där Haha!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Visst är det kul med växter När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
    Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Så är det. Men vore skönt om växtligheten mådde bra också. Har börjat blivit så att växter är minst lika roligt som fiskarna.
    Funderade ett tag på att börja med EC igen. Men jag upplevde att javan inte gillade det. De "vissnade" och ruttnade när jag använde mig av det.

    Jag borde ta och göra om 130 liters karet till ett växtkar. Så jag kan experimentera lite. Egentligen.
    Kan nog vara lärorikt

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Det är roligt när man har projekt att gå och tänka på. Och jag tror att man aldrig blir riktigt nöjd med sina akvarier

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    I brist på annat att syssla med tänkte jag knåpa ihop lite text här, medan hårfärgen ska sitta i

    Cyanon har fortfarande inte kommit tillbaka. Men håller koll, kör fortfarande med halva rampen på och 5 h ljustid. Det får vara så tills det inte är så ljust ute längre. Tålamod
    Nu under sommaren har jag inte tänkt göra så mycket åt karet, mer än att byta vatten och mata. Men till hösten har jag tänkt köpa in lite växter, just nu är det bara javaormbunken som tar sig. Den växer som ogräs, medan svärdsplantorna inte vill vara med alls. Jag har förstått att de gärna vill ha bottengödning. Har kikat lite på såna "lerkulor". Men har en dålig erfarenhet av dem, för flera herrans år sedan använde jag mig av dessa, och det blev en algbomb utan dess like! Så jag passar på dem.
    Har även tänkt försöka mig på ett mäsksystem till hösten. Läser och läser och läser om detta. Så innan hösten borde jag ha lite koll på vad som behövs och hur det fungerar. (Förhoppningsvis )

    Har även tänkt så här: i och med cyanon är det ju uppenbarligen någonting som är i obalans i karet. Därför tänker jag inte köpa in jordätarna förrän jag är säker på att inte cyanon kommer tillbaka. Tänker så här också, att jag ska göra klart (så klar som man kan bli, finns ju alltid nya rötter/växter som man vill ha i) karet innan jag köper jordätarna. Ska nog försöka möblera lite så det finns lite större gömställen för dem.

    Har suttit nu i veckan och studerat karet och dess invånare. Det är otroligt vad jag kan fastna och bara sitta och stirra. Jag måste säga att jag längtar tills jag kan sitta vid det och känna mig nöjd. Tänker nu främst att svärdsplantorna inte mår mumma. Ser lite trist ut. Men, fiskar mår i alla fall bra Är väl egentligen huvudsaken.
    Är roligt att se hur scalarerna har vuxit på sig. Och hur de skimrar blått i vissa vinklar. Vackra djur

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ah okej, jag får hålla lite koll då om några veckor
    Hur går det för dig med cyanon?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Om man har fått bort all cyano så brukar det ta minst en månad innan man ser tendenser till att det kommer tillbaka. Sen börjar det ju alltid lite långsamt för att sen accelerera mer och mer.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Uppdatering..
    Cyanon är fortfarande borta, och ser inga spår på att den kommer krypandes tillbaka. Eftersom jag aldrig lidit av detta elände så vet jag inte heller hur snabbt det kan komma tillbaka när man mörklagt och fått bort det.

    Var igår och köpte fyra stycken bolivianska fjärilsciklider. Riktiga godingar måste jag säga. Fina färger och bra i hull.
    Nyckelhålsciklider fanns dock inte inne. Och kvinnan jag pratade med hon visste ingenting om fiskar (hon sa det själv). Så hon ville inte beställa åt mig för det kunde bli fel..... (?)..
    Men, får vänta tills ordinarie personal är tillbaka

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.
    Ja! Det ska jag göra. Hade helt glömt bort den metoden

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.
    Så är det. Jag får hålla lite koll på annonser
    Men ska kika allmänt först hur det fungerar i praktiken. Har mest bara spånat igenom lite om det.
    Får fördjupa mig i ämnet lite

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt: 375L

    Det har du ju rätt i

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Mysan__
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Själv tycker jag att det låter framför allt dyrt och visst, ganska svårt också

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    Jag har som fått för mig att det inte är så jätte svårt. Bara i början då allt är nytt och innan man har fått till en bra dosering.
    Sen och hålla koll så ph:t inte svajjar. Det känns som en överkurs för mig just nu. Men jag får läsa på
    Det sitter nog främst i pengarna för min del :P

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...