Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spångberg
    • August 2011
    • 26

    Helt klart!

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Jaha, hur börjar man nu då. Typ, HEJ! 100 år senare.
      Jag saknar akvariet, typ så.
      Så jag har gett mig fan på att jag ska starta upp 375l igen. Det kommer ta tid då jag är mammaledig och vi ska inte sticka under stolen med att man inte blir rik av det.
      Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för biotop än, jag gillade ju sydamerika. Jag gillar ciklider. Jag vill inte ha scalarer igen tror jag. Ge mig gärna förslag

      Sen nu då, eländet som orsakade vattenskadan och min hyperångest över akvarium. Filtret.
      Ska jag bygga ett innerfilter eller ska jag ha ett nytt ytterfilter? Jag är lite mer vänligt inställd till ytterfilter nu än vad jag var tidigare. Vilken modell anser ni är bäst/driftsäkrast?

      Karet står fortfarande nere i förrådet så här inte tagit mig längre än "funderarstadiet". Men det ska fan upp nu.
      Senast redigerad av Mysan__; 21 March 2019, 11:34.
      Mvh/ My

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Jag personligen föredrar lite mindre fiskar före större. Och jag gillar verkligen dvärgcikliderna. De är små men "tuffa".
        Och välkommen tillbaka.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Hej. Vad kul. Jag tycker om just 375, de är tillräckligt stort för att göra en riktig biotop men ändå rätt lätt att placera och man når överallt. Jag är själv rätt ny på sydamerikanskt och älskar mångfaldet. Hade jag startat ett nytt nu hade jag haft nyckelhållciklider, älskar just denna ciklid. Jag hade haft någon pansarmal samt och en eller två sorters tetror, kanske rödmun och svart fantomtetra. Men det finns ju så otroligt mycket olika
          sorter, så njut av planerandet och funderandet. Det är ju en spännande fas. Njut och ta det lungt.

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            Härligt med respons och aktivitet här inne var lite rädd att majoriteten gått över till Facebookgrupper. Är en bakåtsträvande människa när det gäller Facebook så jag har lagt ner det

            Som funderingarna går nu så är det antingen rödmunnstetror eller kardinaltetror som känns aktuella som stimmfisk (är ju extremt svag för rödmunnar) ett gäng corrysar.
            Sen är det ju resterande, gillar nyckelhålen som jag hade förut. Får fundera lite till på det.

            problemet som jag står inför nu är akvariebänk. Gjorde mig av med det jag använde till det då vattenskadan skedde. Alternativen är:
            1.bygga en egen
            2.köpa (tror ni hemnesbyrå, den stora 160cm lång skulle palla)

            ytterfilter har jag bestämt mig för, nu är det bara märke osv kvar. Blir inget tetratec i alla fall funderar på antingen fluval eller eheim.

            men som sagt, nr1 nu är bänken.
            Mvh/ My

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Hej, och kul att du kommit tillbaka. När det gäller akvariebänk, kolla i Ekenbergs tråd Små diskusar, ett nytt projekt. Där har han satt sina 540 liters på Ikea köksstomme. Blev bra tycker jag och håller bevisligen. Alternativt är en hederlig aluminiumställning. Brukar dyka upp på diverse köp/sälj sajter. Lecablock med en robust bänkskiva går också ypperligt.

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                Ursprungligen postat av ICC
                Hej, och kul att du kommit tillbaka. När det gäller akvariebänk, kolla i Ekenbergs tråd Små diskusar, ett nytt projekt. Där har han satt sina 540 liters på Ikea köksstomme. Blev bra tycker jag och håller bevisligen. Alternativt är en hederlig aluminiumställning. Brukar dyka upp på diverse köp/sälj sajter. Lecablock med en robust bänkskiva går också ypperligt.
                Ska kolla in den tråden, tack
                Har kollat på aluställningar, tycker dom är så satans dyra för hur fula dom är lecablock hade jag förut, funkade jätte bra, min fantastiska sambo tyckte dock att det vore kul med någon snyggare bänk
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Här arbetas det både snabbt men samtidigt långsamt, som sig bör.
                  Hittade en aluställning till bra pris begagnat, övertalade sambon om att det var en bra affär osv. Det gick hem så nu har jag en ställning till karet. Ska försöka hitta på något kul med den då jag står fast vid att det inte är så vackert. Men det får framtiden ta tag i.
                  Har bestämt mig för att införskaffa en fluval fx6 som ytterfilter. Ska beställa det i morgon (vill dock prov fylla karet innan, paranoid och nojjig som jag är).
                  Jag har suttit och läst igenom min egen tråd. Och jag ska ha mäsksystem till karet nu också tror jag. Pmdd och mäsk. Även fast jag hade lite trådalger osv förut så tycker jag att det gör looken på karet lite grann. Jag vet att många får skavsår i ögonen av alger, men jag gillar dom på något sätt ändå.

                  Hur som helst.
                  × provfylla karet
                  × beställa ytterfilter
                  × köpa blästersand

                  sen är det bara att börja möblera
                  växter har jag funderat på nu när jag läst, kommer bli typ samma som förut. Ska fundera lite till men javaormbunke blir det garanterat, älskar hur den jag hade förut växte över hela roten.
                  Sen blir det vallisneria, anubias, kanske lite windelöv. Vi får se, lär ju ska ha några snabbväxande ifrån början.

                  sen så funderar jag på "inkörsfiskar".. jävla elände. Jag vill ju börja med tetrorna, det som är jobbigt är ju att rödmunnarna är småkänsliga och inte känns kalasbra att starta med. Samtidigt som jag inte vill köpa "skrotfisk" och köra in med......

                  jaja, jag luftar bara hjärnan. Sånt som behövs efter en kväll med konstant skrik från en bebis som nyss upptäckt sina stämband.......över and out
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Tycker att det låter som att du har en plan för ditt nya kar. Hoppas på en massa bilder sen.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Tycker att det låter som att du har en plan för ditt nya kar. Hoppas på en massa bilder sen.
                      Haha ja, blir typ samma som förra gången jag hade det uppe nästan (förutom scalarer då)
                      kommer absolut bilder när det börjar ta fart.
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Jag har en fundering kring armatur. Den jag har nu kommer få hänga med ett tag till, men till hösten tror jag att jag ska köpa en ny ramp. Har kollat runt lite, vad är bäst? Vad har ni? Just nu har jag fluvals lysrör aqua-glo och aqua-power, tycker de har fungerat rätt bra. Det är själva rampen som börjar på att ha gjort sitt
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Mysan__

                          Haha ja, blir typ samma som förra gången jag hade det uppe nästan (förutom scalarer då)
                          kommer absolut bilder när det börjar ta fart.
                          :P Jag gjorde samma sak. Började på ungefär samma sätt som förra gången jag hade akvarium. Nu sitter jag här med 5 akvarium. :P
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          Arbetssätt...