Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Ska kika på det. När jag har tillgång till en dator

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Såg ju ändå hyffsat simpelt ut. Även fast jag kanske är lite optimist ibland då det gäller att bygga grejer

      Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
      Mvh/ My

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Till och med jag med min lilla vattenskada börjar fundera på att kasta ut alla ytterfilter och bara köra bakgrundsfilter. Även om det i mitt fall var silikonfogen som läckte.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av HWH
          Till och med jag med min lilla vattenskada börjar fundera på att kasta ut alla ytterfilter och bara köra bakgrundsfilter. Även om det i mitt fall var silikonfogen som läckte.
          Jag har också tänkt sluta med ytterfilter, det kändes på något sätt okej i hyresrätt men nu när vi köpt parhus så känns det helt plötsligt väldigt osäkert trots att det aldrig har läckt det minsta...egentligen funderar jag ibland på om jag ska se om jag hittar ett nytt hem åt mina akvarier eftersom det känns lite sådär med 600 liter vatten som närsomhelst kan få för sig att forsa ut och förstöra ett helt hus. Konstigt bara att det känns så redan nu innan vi flyttat ut ur hyresrätten, försäkringarna gäller ju i båda fallen antar jag
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ursprungligen postat av KJE
            Jag har också tänkt sluta med ytterfilter, det kändes på något sätt okej i hyresrätt men nu när vi köpt parhus så känns det helt plötsligt väldigt osäkert trots att det aldrig har läckt det minsta...egentligen funderar jag ibland på om jag ska se om jag hittar ett nytt hem åt mina akvarier eftersom det känns lite sådär med 600 liter vatten som närsomhelst kan få för sig att forsa ut och förstöra ett helt hus. Konstigt bara att det känns så redan nu innan vi flyttat ut ur hyresrätten, försäkringarna gäller ju i båda fallen antar jag
            Nu bor ju jag i Norge och det kan vara lite annorlunda med försäkringsbiten. Men som jag ser det kan det vara en fördel att äga själv för då har man bara en part, försäkringsbolaget, att bråka med och behöver inte blanda in hyresvärd, bostadsrättsförening. Jag bor också i parhus och måste dock erkänna att vi har alla kar så långt bort från den gemensamma väggen som möjligt.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              Eftersom jag ligger hemma och är sjuk så passar jag på att knåpa ihop ett inlägg här med telefonen. Vi har inget internet i evakueringslägenheten, där av telefon inlägg.

              Ja vi bor som sagt fortfarande borta. Lägenheten har precis blivit torr så nu ska själva återställningen börja.
              Det har tagit en jäkla tid men det förstår man när man kliver in i lägenheten. Allt är upprivet. Alla väggar (förutom ca 1 1/2 meter i köket) är uppsågade ca 1 1/2 meter upp. Alla golv är upprivna i hela lägenheten, golvet är bilat i ca 60% i alla rum förutom toaletten och köket.
              Alla väggar även i badrummet är uppsågade.

              Det ser ut som en byggarbetsplats minst sagt. Och det är ju det den är just nu också. Men när väl allt material (tapetet och golv) kommer så tror jag att själva renoveringen kommer gå ganska snabbt.

              Det vore att ljuga att säga att allt har gått bra. För det sliter i en när sånt här händer. Det värsta är nog att medla mellan fastighetsägare och försäkringsbolag. Att komma ihåg allt som sägs. Kan varmt rekommendera en inspelningsapp! Har varit ruggigt bra verktyg för att hjälpa mitt dåliga minne.

              Men man kan ju ändå inte gräva ner sig för en sån här sak. Jag försöker tänka positivt.
              Jag grubblar ofta på akvariet. Hur jag ska göra, om jag ska starta upp det igen eller skita i det.

              Det återstår att se. Först och främst ska vi få komma hem igen.



              Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                Nu äntligen ska vi få flytta hem!! I helgen ska vi frakta tillbaka hela baletten till lägenheten. Kan frivilligt erkänna att jag aldrig har varit så "hemsjuk" som jag är just nu.
                Har varit en seg process detta.

                Har i alla fall bestämt mig angående akvariet. Det kommer få stå torrt. Tills jag känner mig modig nog att starta upp det igen. När det modet nu kan komma tillbaka, OM det kommer tillbaka.

                Har dock blivit biten av pilgiftsgrodor.
                Så det kommer bli mitt projekt i sommar. Har kollat upp priser och arter. Killen som jag hyrde in mina scalarer hos säljer och verkar väldigt inbiten inom detta. Han har inspirerat mig, eller snarare sagt så har grodorna charmat byxorna av mig (det lät ju bra....)
                Har fastat för arten Dendrobates tinctorius azureus. Fruktansvärt vackra djur.

                Så som sagt. Lägger ner detta med akvarium för tillfället och över går till grodor.

                Ska antagligen ändra rubriken på denna tråd. Eller helt enkelt starta en ny.

                Tjipp..

                Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Vad skönt att ni får flytta hem igen
                  Pilgiftsgrodor är vackra djur och du gör helt rätt som provar på nåt annat.
                  Ser fram emot bilder senare när du är igång med grodor

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Åh vad härligt det måste kännas nu. Läste igenom nyss bakåt i tråden hur du haft det och är full av respekt för ditt preliminära beslut att ha karet torrt. För egen del har jag haft ett sprucket 460 och månader av renovering bakåt men körde igång nya kar igen. Nu verkar ju detta med grodorna spännande
                    För egen del blir jag egentligen fundersam på detta med mitt ytterfilter när jag läser. Nästan så jag funderar på att plocka ut det och ersätta med ett rejält innerfilter. Tack för att du delat med dig av allt som hänt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Ja det är så skönt så det går inte att beskriva! Bara att kunna använda alla kläder som varit nerpackade, alla köksredskap, våran frysbox. Låter som skitsaker, men det är det inte. Man saknar inte sånt förrän man är utan det

                      Bilder kommer det bli. Hela processen från början till.. fortsättning

                      Ja bluew. när jag väl kommer starta upp karet igen (för jag vet att jag kommer halka dit igen) så kommer jag bygga ett bakgrundsfilter. Ytterfilter har varit för otrogen mot mig :P


                      Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Låter som en skön tid att få vara lite nyförälskad i sitt vanliga liv

                        När det gäller bakrundsfilter så finns det ju mycket att välja på. För egen del tror jag att jag döljer ett större Eheim innerfilter om jag nu börjar dissa ytterfilter. Detta för att Visionkaren är grunda och höga, så det blir för mycket som tas av djupet.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Men man kan ju bygga i ett hörn!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142605.jpg
Visningar: 7
Storlek: 127,4 KB
ID: 2157182 Klicka på bilden för större version

Namn: 250320142615.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,8 KB
ID: 2157183 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142651.jpg
Visningar: 6
Storlek: 143,6 KB
ID: 2157184 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2157185
                          Den här filterkammaren är på 20L och det går att knô ner bra mycket mer filtermatta än vad jag gjort! Funderar lite på att lägga i makaroner eller något...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 04 April 2014, 15:40.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Du har helt rätt, Woods. Skälet till innerfilter istället för hörna är enbart att jag inte vill störa balansen i Diskuskaret. Detta om jag byter.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Projekt: 375L

                              Där är ju bakgrunden ju! Mr Woods, som du tipsat om flera gånger. Jag tycker den ser lite skum ut när karet är tomt men ser snyggt ut när det är vatten i.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                Ja, nu var det ett tag sedan jag var här inne. Men abstinensen sliter i mig..
                                Blir nästan sentimental då jag kollar igenom bilderna på mitt kar.
                                Mitt stora kar står torrt i förrådet, och det mindre står hos min lillebror med lite små fisk i.

                                Jag saknar detta så fruktansvärt. Har nästan dragit mig för att logga in här och se alla andras fina akvarium. Det gör abstinensen ännu värre. Men, nu tog jag tag i detta och loggade in. Och det var inte så farligt ändå

                                För er som är intresserade hur försäkringsärendet gick så kan jag meddela att det pågår fortfarande. Hyresvärden är inte direkt samarbetsvillig, de skickar kravbrev på kravbrev, trots att fakturan är bestriden (då får man inte skicka kravbrev enligt försäkringsbolaget). Folksam har kontaktat hyresvärden fyra gånger, där de ber om skadebesiktningsrapporten och några ord från dem varför de anser att jag ska betala fakturan. Detta är ju ganska självklart, men de måste ha underlägg givetvis för att kunna betala ut så mycket pengar..

                                Såeatt... Jag krigar fortfarande med detta. Antagligen därför jag hållit mig från att starta upp nått akvarium. Jag påminns ständigt av detta elände som hände.

                                Meeen, pilgiftsgrodorna som jag skrev om tidigare finns fortfarande i mitt huvud. Dock har jag börjat plugga. Och jag kan ju berätta för er som inte vet att litteratur är INTE billig.. Grodorna får vänta ett tag till

                                Så, nu har jag uppdaterat lite grann.
                                Huvve opp å fötterna ner!
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...