Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Ursprungligen postat av junneboy
    Suverän tråd tycker jag. Kul att vara med hela resan. Har en liknande tråkighet att delge. För ca 20 år sen råkade jag ut för att ett innerfilter med en liten slang som skulle tillföra luft i vattenströmmen började pumpa ut vatten genom just nämnda lilla slang. 300 liter vatten på parketten blev resultatet. Nu till det närmast magiska. Vattnet bara försvann, grannarna under sa ingenting och endast ett par bitar i parketten hos mig "reste sig". Huset var ganska gammalt och någon sa att de använde sand i bjälklagen på den tiden huset byggdes, vattnet hamnade väl där. Jag avvaktade att någon skulle höra av sig men ingenting hände. Bodde i den lägenheten ytterligare ett par år och allt var frid och fröjd. Antar att det torkade ut med tiden.
    Hur som helst så minns jag ångesten när man kommer hem och hör en "torrpumpande" pump för att inte tala om ångesten de närmsta dagarna efter. Jag hade tur, men det jag lärde mig var att inte ens ett innerfilter med säkerhet håller vattnet kvar i karet.
    Hur som helst man kan inte leva utan akvarium så du gör helt rätt som inte ger upp.


    Fortsätt med den här tråden.
    /Jonas
    Ja då hade du tur. Här kommer det inte torka utan att riva upp :P
    Ett av akvariumen kommer jag nog att lägga ner. Det mindre, men det stora har jag svårt att slita mig i från
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Jag tänkte fortsätta med uppdateringar.
      Detta är lika mycket för mig själv som för er andra. Så jag har skrivit någonstans vad som är sagt och inte. (Har lappar som jag har skrivit på också )

      Idag har jag pratat med Bostaden, de har ingen aning om när renovering och sanering kommer hända (?)........
      Men med all säkerhet inom en kort framtid (vad de nu menar med det, för de kunde de inte svara på)..
      Och vi kommer inte kunna bo här.. Plus att de står inte för en evakueringsbostad.

      Har pratat med Folksam där jag har min hemförsäkring.
      Spånet jag pratade med lät väldigt tveksam till att försäkringen täckte detta efter som (jag citerar) "Det är en så ovanlig skada"...
      Hur kan vattenskada pga akvarium vara en ovanlig skada?
      Jaja..
      Hon skulle överlägga med andra och höra av sig.
      Och när hon gjorde det så blev det så här:
      Vi får ersättning för skadad egendom (byrå, skåp)
      Vi får ersättning för merkostnader (annat boende och eventuella kostnader utöver det vanliga pga av skadan)

      Jag frågade då hur det blir om fastighetsägaren kräver mig på pengar för sanering m.m.
      Det var en senare fråga. Det var en annan avdelning som tog hand om det.
      Så inget svar där. Men hennes egen åsikt (som antagligen inte räknas ett skit) var att vi borde få ersättning.
      Men deras åsikt överlag är att fastighetsägaren ska betala allt. Och fastighetsägaren i sin tur säger att de bara står för renoveringen...... Kul..

      OCH evakuerings boende får vi fixa fram själv.
      Jaaaaaaaa! Men vad bra! Umeå kommun har ju bara bostadsbrist..
      Att få tag i en lägenhet här är inte enkelt..

      Jag är fortfarande smått bitter. Men jag känner mig lugnare nu när jag vet att Folksam ställer upp. (Förhoppningsvis hela vägen)
      Problemet som kvarstår är att vi fortfarande inte har fått något datum eller ens någon hint om när vi ska vara ute här ifrån.

      Mjaa....
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag har också Folksam. Jag pratade med dem om att teckna en tilläggsförsäkring när jag körde igång mitt gamla 200L, men det var onödigt tyckte min handläggare där, eftersom hemförsäkringen redan täcker skador på min egendom som orsakas av att ett kar spruckit! "Spelar ingen roll om det är på 50 eller 5000 liter" sa han, däremot ersätter de inte fisken och själva karet om jag inte tecknar en allriskförsäkring. Alla skador på kåken (som inte är min) går på villaförsäkringen!

        Sedan måste du ju ha garanti på filtret när det är så pass nytt! Sprutar det vatten ur locket säger du? Och inga skador på hinken eller locket? Då måste det väl vara packningen som är trasig??
        Senast redigerad av Mr Woods; 09 January 2014, 15:14.

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          Jo garantin finns kvar.
          Jag vet inte vad som gör att det läcker.
          Men ska kolla närmare på det i helgen. Men vill inte ha isär någonting då de från Folksam eventuellt ville komma och titta på det.

          Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
          Mvh/ My

          Kommentar

          • BluesMan-63
            • December 2013
            • 99

            Hej Mysan!

            Hur går det för er? både med fiskar och resten??

            Hoppas allt blir till det bästa..

            Ha det.
            Ha det bra
            //Lars

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              Jodå, det går framåt. Vi har fått flyttat till en evakueringslägenhet och byggen har börjat riva lägenheten. Alla golv har rivits upp och alla väggar förutom ca 1 meter vägg i köket.
              Nu är det torktiden kvar. Sen ska allt byggas upp igen och renoveras. Det tar tid, men det får man nog räkna med.

              Fiskarna bor lite separerat. De små fiskarna bor hos min bror. Där vi riggat upp ett kar. Scalarerna bor hos en kille i obbola som har en akvarie affär. Så det löste sig hyffsat ändå.

              Det känns betydligt bättre nu, än förra veckan. Men det är ju ändå en process. Att panik flytta tex. Helvetet vad grejer man har samlat på sig

              Tack för omtanken

              Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
              Mvh/ My

              Kommentar

              • BluesMan-63
                • December 2013
                • 99

                Haha, jaa det blir ju lite "stökigt" om man säger så när sånt där händer..

                Skönt att det går åt rätt håll ialla fall..
                Ha det bra
                //Lars

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Ja. Har även fått en handläggare på försäkringsbolaget som är jätte bra. Så jag tror nog att det kommer bli bra

                  Sen är det ju som det är att bo i ett evakueringsboende. Större delen av tiden funderar vi på vart diverse köksgrejor är. Eller om ett visst klädesplagg är nedpackat eller framplockat.
                  Test av tålamod är det i alla fall

                  Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • BluesMan-63
                    • December 2013
                    • 99

                    Hoppas att det går framåt med renoveringen och allt.

                    Börjar det ta fart och starta upp igen snart?

                    Hoppas att allt går bra..
                    Ha det bra
                    //Lars

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Tjaaa.. det går långsamt. Lägenheten har varit uppriven i en månad nu och det är inte torrt än. Så vi får nog gilla läget i några veckor till.

                      Starta upp akvariet igen ska jag absolut göra har jag bestämt. Ska bara köpa ett annat ytterfilter inget mer sånt som jag hade.

                      Så det går sakta men säkert framåt.

                      Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Ursprungligen postat av Mysan__

                        Så det går sakta men säkert framåt.

                        Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                        Då går det ju fortfarande åt rätt håll iaf, skönt att höra

                        Kommentar

                        • Mysan__
                          • February 2008
                          • 407

                          Jadå, även om det går segt
                          Har suttit och funderat på vilket ytterfilter jag ska köpa.
                          Fluval har jag förstått har ganska bra grejor.

                          Någon som har ett tips?

                          Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                          Mvh/ My

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av Mysan__
                            Jadå, även om det går segt
                            Har suttit och funderat på vilket ytterfilter jag ska köpa.
                            Fluval har jag förstått har ganska bra grejor.

                            Någon som har ett tips?

                            Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                            Kanske är dax med bakgrundsfilter?

                            Jag gillar själv JBL nyare serie X01e om vi pratar ytterfilter.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Kanske är dax med bakgrundsfilter?

                              Jag gillar själv JBL nyare serie X01e om vi pratar ytterfilter.

                              Jag är små sugen på det. Känns lite säkrare.. (har blivit smått nervös över ytterfilter överlag)
                              Men jag vet verkligen inte hur man gör ett bakgrundsfilter.
                              Men Google finns ju alltid

                              Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Jag håller själv på hemma konstruktion men det är en del jobb, det finns ju nästan färdigt


                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...