Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Tack tack
    Scalarerna blir bara finare och finare. Och ryggfenan på den ena är i princip läkt nu efter en dust med en annan
    Mvh/ My

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Projekt: 375L

      Det blev riktigt bra efter ommöbleringen, så harmoniskt.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jättefint! Håller med om att det känns lugnt och harmoniskt. Fiskarna verkar ha fått ett rejält mål mat nyss. Vilka magar
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          Haha! Ja, de var som mätta där Det krävs lite mutor ibland för att få fram nyckelhålen, och det var lite väl mycket mutor den gången
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            En uppdatering..
            Hur går ordspråket.. Ingenting ont som inte har någonting gott med sig..
            För mig har meningen slängt om orden lite.
            I mellandagarna fick jag beskedet att jag fixade slutprovet som jag hade innan jul i skolan.
            Så underbart!!
            Har varit nere i Jämtland en vecka och bara mått gott.
            Kom hem igår och då kom det "onda"..
            När jag öppnade dörren så slår en unken sur lukt mot mig och jag vänder mig om mot sambon och säger: Det är någonting som är fel nu..
            Går in i vardagsrummet där akvarierna står och ska tända lampan, den fungerade inte. En säkring hade gått. Och det som hann fara genom mitt huvud var massdöd i karen..
            Sambon vickar igång säkringen igen och alla lampor tänds. Det lilla karet är okej. Men det stora.
            Ungefär 10 % vatten är kvar i karet och jag ser på golvet att det är där allt vatten ligger..
            Poff.. Säkringen går igen.
            Ficklampor fram och letar (jag smått hysterisk i bristningsgränsen till gråt) efter eventuell el som slår ut säkringen. Vi hittar ingenting. Men ser hur det har runnit vatten ÖVERALLT.
            Halva vardagsrummet, hela hallen och hela sovrummet.
            Jag kan inte beskriva känslan.. Men med ett försök så blir det ungefär total panik samtidigt som jag var totalt lamslagen.
            Tillslut drar vi ur alla kontakter och slår på säkringen igen. Då håller den.
            Vi kör en snabb brainstorm och inser att vi måste ha fläktar och nått att suga upp vattnet med.
            Jag är som tur är städerska så vi har en vakumsug på jobbet. Och min mammas karl har en byggfläkt.
            Iväg i en jävla fart hämta allt och påbörja projekt uppsugning av vatten.
            Jag testar att fylla upp vattennivån lite grann i karet. Och det håller tätt.. Och till mig stora förvåning så lever ALLA fiskar!!!
            En liten lättnad kom där ett slag..
            Sen kör vi vattensugen och drar ut allt.. 6-7 timmar senare var vi klar med allt sugande.

            När vi gjort klart allt och lagt tidningspapper vid alla lister som fortfarande höll vatten så började jag strula med karen.
            I det lilla så gjorde jag rent pumpen och satt igång det igen.
            Sen gjorde jag rent pumpen i det stora.. Och sen kom granskandet. Finns inte en spricka alls i akvariet.
            Så jag startade ytterfiltret och det sprutar vatten ur det.
            Helvetets jävla skit!!
            Tar isär allting igen och kollar. Varken jag eller sambon ser nått fel alls.
            O-ringen är hel och ren insidan av locket är helt och rent.
            Vi försökte få ihop det i ungefär en timme tills vi gav upp.

            Så nu går det mindre ytterfiltret i det stora karet och en innerpump i det lilla..

            Vi har antagligen ex antal liter vatten i väggen och fin fina vattenskador i lister och upp i tapeterna.
            Nu står fläkten på högsta nivå och det är ett konstant korsdrag i lägenheten.
            Har kontaktat försäkringsbolaget (folksam) och de gör ingenting förrän i morgon.
            Så i morgon blir det ett jävla massa ringande..

            Så här härlig början på ett nytt år har jag nog aldrig haft....

            Just nu känns det som jag ger upp det här med akvarium.
            Jag ser allt jobb framåt. Renoveringen, inhysning av fisk någonstans..
            Nytt ytterfilter eventuellt..
            Känner mig smått bitter..
            Senast redigerad av Mysan__; 06 January 2014, 21:01.
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Hej, vill bara beklaga, jag vet hur det känns! För ett antal år sedan var vi borta över påsken 4-5 dagar, Det första jag hörde när vi kom hem var en pump som gick torr. 250 liter som stod i sovrummet högst upp(vi har tre våningar) var nästan tomt på vatten. Skador genom väggar och golv i tre plan och avfuktare som gick i många dagar med irriterande ljud!

              Bröt ihop, kom igen och har nu samlat mina kar i gillestugan, längst ner i källaren.

              Lycka till i allt elände!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Vilken tråkig start på det nya året Hoppas verkligen att ditt försäkringsbolag sköter sig bra och att processen blir så smärtfri som möjligt.
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Tack

                  Har ringt fastighetsägaren idag och han kommer hit och kikar om en timme ungefär. Men min känsla är inte bra. Två av väggarna i lägenheten är fuktiga. Är nästan 100 på att de håller ganska mycket vatten.

                  Har även pratat med försäkringsbolaget. De gjorde ingenting nu utan det blir en senare fråga. Men jag kollade upp om de står för skadorna som inte bostaden står för. Och det lät lovande. I och med att det var ytterfiltret som hade gått sönder.
                  Hade tydligen varit en helt annan grej om akvariet hade spruckit.

                  Kan ju också säga att sömnen är halv kass Får psykbryt på byggfläkten. Men kan inte gärna stänga av den.
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    Jaoohapp..
                    Jag tänker att jag fortsätter skriva här om detta elände.
                    Så jag får "spy" ur mig skiten någonstans.

                    Kvartersvärden har varit här idag, även en snubbe som var expert på vattenskador.
                    Och summan av kardemumman blev så här:
                    Vattenskadade väggar alla utom två i hela lägenheten.
                    Vattenskador i golven i två av tre rum.

                    Såeatt........ Kapning av väggar, upprivning av mattor..
                    Bara torktiden var tre veckor..
                    Sen renovering.. På hur lång tid det nu tar..

                    Så jag har små panik om jag ska vara helt ärlig.
                    Fiskarna måste hitta ett nytt temporärt hem.
                    Vi måste packa ihop hela hemmet och förflytta oss dit de skickar oss.
                    Och jag får ingen klarhet i när eller var.

                    Och som pricken över i:et så har vi fått in två stora avfuktare.
                    De är når ungefär till magen på mig (jag är 168) och låter som om vi bodde på motorvägen.

                    Jag känner på mig att jag kommer vara as less innan detta är över.
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • BluesMan-63
                      • December 2013
                      • 99

                      Usch! Fy F*n vad jag lider med dig/er.
                      Svårt å hitta stödhem åt fiskarna förstår jag..

                      Lycka till i alla fall, hoppas det löser sig till det bästa..
                      Ha det bra
                      //Lars

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Ja det verkar inte vara det enklaste.
                        Söker med ljus och lykta efter ett stödhem.
                        Men i värsta fall så får jag temporärt ställa upp akvariet i den "nya" bostaden.
                        Men det beror ju helt på vart vi hamnar.

                        Ja, det kan inte bli så mycket värre nu :P
                        Och det som är det bästa med allt är ju att det blir renoverat. Man får försöka se lite positivt på saken.
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • BluesMan-63
                          • December 2013
                          • 99

                          Haha, jaa, det är ju så, man får se att det kan väl knappast bli värre nurå.. :P
                          Ha det bra
                          //Lars

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            Shit vad trist! Bara höra av sig om du behöver låna något, tex innerfilter.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Shit vad trist! Bara höra av sig om du behöver låna något, tex innerfilter.
                              Tack. Funderar nästan på om jag behöver ett innerfilter ändå. Det jag använder nu i det lilla karet är inte bra. Tror det håller på att ge upp.
                              Men jag sms:ar dig om det behövs. Och om det är nödvändigt. Beror på hur snabbt jag måste packa ihop allting.
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Fy vad hemskt det var att läsa här idag.
                                Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...