Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Sv: Projekt: 375L

    Jag har gött om Taiwan hemma men den är lite bökig till rötter då den inte verkar fästa själv utan kräver en del omsorg och omlindning om man låter den bli för vildvuxen. Annars är den jäkligt snygg. Christmas har jag också men tyvärr ganska lite.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Ursprungligen postat av Maria S. Edström
      Jag måste bara instämma och tycka att grundscapen i "skitkaret" är himla mysig! Vill du ha javamossa kan du få tussen som jag har i ett hörn i mitt akvarium, den verkar ju onekligen trivas ihoprullad under en rot trots att jag bara lade den där för att jag inte ville ha den kvar Men jag tycker att du ska kika lite på andra mossor också, javan sprider sig rätt duktigt (skulle ju inte ens ha den i mitt stora kar, men nåt litet fragment måste ha följt med rötterna) och det finns nog andra mossor som ser lite mer spännande ut
      Ja jag ska göra ett nytt försök med det karet.
      Ja jag ska fundera på mossor. Taiwan som Moving Waves skriver om är skit snygg. Har sneglat på den ett tag.
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Jag har gött om Taiwan hemma men den är lite bökig till rötter då den inte verkar fästa själv utan kräver en del omsorg och omlindning om man låter den bli för vildvuxen. Annars är den jäkligt snygg. Christmas har jag också men tyvärr ganska lite.
        Linda är inga problem. Känns som jag blivit lite av en expert på det området
        Hur är taiwan mossan annars? Tänker på ljus, gödning?
        Christmas moss är fin, men inte lika fin som taiwan
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Projekt: 375L


          Här ser du min utan gödning och med ett normalt nanoljus.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            Ursprungligen postat av Bluewing

            Här ser du min utan gödning och med ett normalt nanoljus.
            Fint!
            Verkar ju klara sig bra. Kanske ska testa den
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Sv: Projekt: 375L

              Ja det är snarare en fördel att inte ge den så bra förutsättningar, då blir den mer lättskött. För precis som alla mossor växer den i princip i mörker...
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Ja det är snarare en fördel att inte ge den så bra förutsättningar, då blir den mer lättskött. För precis som alla mossor växer den i princip i mörker...
                Ja men det låter ju bra. Har aldrig haft mossor förut. Men bör väl testa det också nån gång
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Elände!
                  Satt och tog lite kort nu ikväll på det stora karet. Och ser, till min förfäran att en av mollysarna är full i vita prick!!
                  Den var hängig och eländig. Måste ha hänt snabbt eftersom jag satt och kikade igår också. Och då var allt normalt.
                  Den mollyn fick möta diskbänken snabbt.

                  Satt mig sedan och studerade resten av fiskarna. Ingen alls förutom eventuellt en annan molly ser frisk ut. Men den andra mollyn vet jag inte om det är vita prick eller om det bara var någon luftbubbla.. Den stack så snabbt jag fick syn på den.

                  Har höjt temperaturen lite grann.. Och jag hoppas innerligt att jag slipper medicinera!
                  Har haft en enda sjukdom tidigare i mitt "akvarieliv". Och det var vita prick.. Men dålig utgång dessutom.
                  Kändes mindre bra detta..
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Sv: Projekt: 375L

                    Tråkigt

                    Jag har också haft problem några gånger med vita prick sen jag började med mäsk och jag har ingen aning om det har nåt sammanband. Men roligt är det ju inte.
                    Ledsnade iaf på det för ett par veckor sen. Köpte medicin för 700:- och medicinerade allt.
                    Så hoppas att du slipper det, det är ju inte billigt med medicin :/

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Näää, bara till att köpa medicin då... Vita prick finns det ju bra medicin mot i alla fall!
                      Jag måste säga att jag blir mer och mer skeptisk till att sätta mäsk när jag läser din tråd, kanske skulle hålla mig till EC...

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Vilken medicin är bäst?

                        Nej inte behöver du vara skeptisk mot mäsk. Jag tror inte sjukdomen har nått med det att göra. Eftersom mollysarna är ny inköpta så tror jag att jag fick det då.
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Projekt: 375L

                          Nej vit prick är ju en parasit men jag tyckte det var märkligt att det bröt ut samtidigt med när jag började med mäsk.
                          Mysan har ju kört mäsk ett bra tag nu och jag är jättenöjd.
                          Kör mäsk i tre akvarier nu och det blir ett fjärde snart

                          Jag använde protozin

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            Ja jag är nöjd med mäsken. Kommer då inte tabort den!

                            Okej, ska kolla om DM har protozin.
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Det var så länge sedan jag fick skiten i ett guppykar så jag minns inte vad såsen hette, men funkade gjorde den!

                              Ang. mäsk så har jag ju redan förberett mig lite med en liten specialare från jobbet, men har kommit på att jag behöver ju en kork med två hål också, känns ju lite risky att köra rätt ner i karet...
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 081020131902.jpg
Visningar: 2
Storlek: 131,0 KB
ID: 2149882
                              Sedan har jag läst på lite och börjat oroa mig lite för svajigt pH osv...

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Sv: Projekt: 375L

                                Protozin är väldigt effektivt, kör på det.
                                Varför det dök upp hos Jesper i samband med mäsk kan helt enkelt vara för att mäsken tvärsänkte pH och pricken kom av stressen som kom med ändrat vattenvärde.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...