Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Om jag säger så här. Trådalgerna frodas och ser ut att må mycket bra, en av anubisarna mår inte bra alls. Det lossnar blad och den ser allmänt trist ut. Windelöven ser lite små taskig ut.
    Jag tror att jag ska köpa in lite siameser..
    Mäskandet fungerar fortfarande bra, jag trodde dock i mitt stilla sinne att jag skulle komma ihåg vilken dunk jag hade bytt förra veckan. Men, uppenbarligen så hade jag inte så bra minne. Måste börjar märka upp dom :P
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Sv: Projekt: 375L

      Jag har inte heller något bra system på att hålla reda på dunkarna än så än kan jag inte ge dig några bra tips

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        Jag tror jag ska "efterapa" moving wave och lägga nått på dunken som ska bytas nästa gång
        Alltså den "gamla".
        Har du siameser i ditt kar eller har du tofsalgerna under kontroll?
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          Nu kommer en liten utstickare. Mitt 130L kar har som hamnat lite i skymundan. Jag har funderat och funderat på detta kar, vad jag egentligen vill göra med det. Det dyker upp så mycket olika alternativ. Hightec som jag surrat om förut. Men, har lämnat den planen. Känns som för mycket "pill" för mig. Så det som återstår av ideer är:
          Eventuellt ett tangakar med dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1183&SOK=1 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115&SOK=1. Då är tanken ett rent artakvarium, med sten, tomma snäckskal och någon vallisneria.

          ELLER

          Ett "mosskar", då har jag kvar alla rötter och hasselpinnar. Använder mig av javamossa och lite andra mossor som är tåliga. Har kvar flytväxterna och lummar till det med lite gälört och lite ekblad på botten. Invånare då blir körsbärsräkor, spixisnäckor och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 .
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Maria S. Edström
            • November 2012
            • 95

            Åh, båda skulle nog vara himla fina och intressanta! Men ett svårt val kanske. Jag gillar ju räkor och lummigt, och jag vet att du suktat efter galaxy hur länge som helst Å andra sidan är ju snäcklekare nåt hel annat jämfört med vad du har i dina akvarier nu, så det skulle säkert vara spännande att prova!
            Frågan är om 130 liter med räkor kommer upplevas som tomt? Eller i alla fall tommare än 130 liter med snäcklekare? Vet ej dock.

            Du får ta dig en ordentlig funderare!
            Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              Ja, galaxyn har jag suktat efter länge. Men det är som du säger att de och räkor tror jag passar bättre i ett mindre kar där de kommer fram bättre.
              Har suttit och kikat på videor på Lamprologus ocellatus. Och nu är jag störtkär.
              De har ett beteende som verkligen tilltalar mig, hur de gräver fram ingången till snäckor och "tokpiskar" med stjärtfenan för att fösa bort sand. För att sedan glida in i snäckan, vända tillbaka och kika fram ur öppningen.
              Och inte för att glömma finner jag de fruktansvärt vackra också
              From one of the African Great Lakes, Lake Tanganyika is home to the Lamprologus Ocellatus ''Gold'' or Gold Occie. A shell-dwelling cichlid, this spunky litt...
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                Ja jag förstår dig! Snäcklekare är något som jag också tycker är fascinerande Och du kan få komma hit och kolla på galaxy bara jag får tag på några Jag kan dock inte mycket om snäcklekare. Bildar de generationskolonier som en del andra tangyanikafiskar?
                Synd att jag hivat alla gamla äppelsnäcksskal, annars hade du ju ett startkapital på boenden för fisken där.
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Bra det Får skaffa mig ett nano och ha galaxy i någon gång :P
                  Jag kan inte heller så mycket om snäcklekare, och vet inte om de bildar generationskolonier.
                  Haha ja, funderar på om jag ska slå till med kritvit sand, det är dock någonting som jag har lite problem med, ser framför mig hur skitig den blir. Men verkar ju fungera fint i andra akvarium och jag har ju ett ganska bra tilltaget filter till det akvariet.
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    Bland tofsalger och aggressiva nyckelhål.
                    Trots bomben med tofsalger verkar tillväxten av dem har stannat av. Eventuellt att de även har "tillbakabildats" lite. Vilket jag inte gråter över
                    Jag har bytt mäskdunk idag då jag ska ner till Stockholm i morgon på morgonen och blir där till på måndag.

                    I övrigt mår fiskarna bra. Scalarerna blir bara snyggare och snyggare och större och större
                    Mina nyckelhål.. Ja jag kan inte hålla med dem som anser att de är blyga. Mina är ungefär tre centimeter och rå arga. Så fort jag matar eller kommer i närheten av karet så blir två av dem mörkbruna och spänner upp sig. När jag stoppar ner händerna i karet så får jag aldrig göra någonting i fred. För de far runt armen och mellan fingrarna.. Även då skit sura :P
                    Antagligen tycker de att en sån som jag inte har i karet att göra. De har till viss del rätt, men vissna löv måste bort ändå

                    Jordätarna.. Jag vet inte. Jag börjar känna att jag är relativt nöjd med mitt fiskbestånd. Scalarerna blir ju större, och det blir ju även nyckelhålen. Jag vill absolut inte att karet ska se för fullt ut. Så jag tänker så här att jag väntar och ser

                    En liten ciklid som jag har kikat lite på som verkar mycket intressant är schackbrädeciklid. En riktigt söt liten sak!
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Happ.. Har inhandlat tre stycken amanoräkor idag. De ligger för introducering nu
                      Har även bytt mäskdunk, håller på att byta vatten.. Akvariernas dag idag..
                      Tänkte vara lite duktig och ta lite kort ikväll.. Stellan (eller vad den nu heter, stjärnväxt?) verkar trivas bra Förutom att den förmodligen har lite för lite lyse. Bladen ner till blir inte lika snygga som de längre upp
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Bilder var utlovade.. Givetvis har telefonen ringt halva kvällen.. Och kombinationen av en dålig mobilkamera och lite tid att ta kort på.. Den är, med fina ord apdålig!
                        Men lyckades få några i alla fall.. Mindre bra

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0328.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,5 KB
ID: 2149497


                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,8 KB
ID: 2149498


                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,0 KB
ID: 2149499

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0327.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,5 KB
ID: 2149500

                        Där har vi räkorna också.. Har inte sett dem sen de lämnade påsen. Finns ju en hel del ställen att gömma sig på så att säga..


                        Får ta fler bilder i morgon eller någon dag då tålamodet finns där..
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Projekt: 375L

                          Fint
                          Det ser ju ut att växa på bra

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            Tack! Det gör tofsalgerna också Men hoppas räkorna håller undan dem lite. (Och inte hoppar ur)
                            Insåg idag när jag matade att nyckelhålscikliderna växer som grisar. Förutom en, den hänger inte riktigt med.. Får hoppas den tar sig.

                            En annan sak som jag lagt märke till är att två av de bolivianska fjärilarna är vackert färgade enligt mig, sen är det två som har samma framträdande och starka färger där det är färgstråk. Men de är gråare vid de ljusa partierna än de andra. Kände att detta blev en snurrig text. Men budskapet kommer nog fram ändå Kan det vara så att de helt enkelt är från olika uppfödare eller kullar? De ser inte sjuk ut och de äter med god aptit
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Karet ser mycket fint ut!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Karet ser mycket fint ut!
                                Tack! Roligt att höra. Har beundrat dina kar länge
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...