Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Sv: Projekt: 375L

    Ok, det ska jag göra

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Ska försöka med vällingpulver nästa gång jag med
      1 msk / liter då eller?

      Nu när jag kom hem så bubblar det som tusan! Dock lite dålig sprutt i pumpen, men tycker co2:n borde fara runt i alla fall. Ytterfiltret skickar ju iväg det. Tänker att bubblorna far fysiskt inte med kraft ända bort till andra änden av karet med bara innerfiltret. Dock så puttar ytterfiltret iväg dem längs ytan ända längst bort. Räcker det? Om ni förstår vad jag menar
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

        Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Sv: Projekt: 375L

          1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
          Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
          5dl socker
          2msk vällingpulver
          2tsk bakpulver
          3krm torrjäst
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Sv: Projekt: 375L

            Ursprungligen postat av Moving Waves
            1 tsk (5 ml) till en liter mäsk.
            Detta är ju enkel matte men till 5l mäsk (kör 2*5l till 375l karet) blir det:
            5dl socker
            2msk vällingpulver
            2tsk bakpulver
            3krm torrjäst
            Hur mycket skulle du köra till ett 660l. Jag har 9l mäsk nu men det känns lite lite

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              Härligt med mycket svar och olika tillvägagångssätt

              Jag har tio liter mäsk till 375 L. Jag tror Moving Waves har likadant om jag inte missminner mig.
              Så rent logiskt borde du kunna använda mer :P

              En fundering, jag antar att det tar ett tag innan det börjar "bubbla" från växterna?
              Mina gör inte det än, men samtidigt så har det ju just startats
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Sv: Projekt: 375L

                Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

                Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
                Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta. Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Ja jag ska nog köra igång ett par dunkar till.

                    Det tog nog en 3-4 dagar innan växterna började bubbla hos mig.
                    Men kolla noga under bladen för det börjar med små små bubblor som knappt syns
                    Kollade nu och ser att de har börjat komma syrebubblor
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Visst är det spännande att leta syrebubblor på bladen Skulle ni förklara för vanligt folk hur man sitter och vrider skallen ur led och blir i ett euforiskt rus för man ser några bubblor under ett växtblad skulle de skaka på huvudet. Jag däremot förstår helt och fullt denna syrebubble-lycka. Man måste se och uppleva det för att förstå detta. Så strax Mysan så blir du i bubbel-trans du också.
                      Ja, antagligen så skulle de göra det.
                      Har suttit nu som ett tok på knä för att kolla under bladen. Ibland är det tur att ingen ser mig när jag håller på runt karet. Skulle mest troligt bli idiotförklarad :P
                      Men, tänker så här: Gör det mig lycklig, så spelar inget annat någon roll Och så är det med allt.
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Ursprungligen postat av Dopply
                        Jag kör sj'lv med havregryn i min häxblandning, och det har väl samma funktion om välling. Men jag har märkt att man slipper domdär jätte rusningarna i början när man har det i.. Nu har jag 1 bubbla i sekunden under nästan hela veckan.

                        Före havregrynen var det Kaos första dagen för att sedan lugna ner sig.
                        Ja, det har varit lite kaos här också. Tok-bubblat ut co2 dagen efter jag startat upp det. Kommer fortfarande ganska kraftigt med bubblor, dock med jämnare och lite längre mellanrum. Det stabiliserar väl sig snart antar jag
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Projekt: 375L

                          Hur går det, blir det nåt växtbubbel?

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Hur går det, blir det nåt växtbubbel?
                            Jodå! Det blir det. Dock inte så mycket som jag förväntat mig och inte på alla växter.
                            Har varit borta i helgen och nu när jag kom hem så dök jag ner och kikade. Mycket riktigt, javaormbunkarna stortrivs! Även windelöven, glasormbunkarna, men vissa av de andra växterna bubblar det inte ifrån. Men de ser inte hängiga ut.
                            Tänker att det kanske tar ett tag till innan de börjar bubbla, eller så bubblar kanske inte alla växter?
                            ELLER så har jag för dåligt med lyse :P
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Sv: Projekt: 375L

                              Alla mina växter bubblar inte heller, men som sagt jag behöver nog mer mäsk. Har inte orkat fixa det än
                              Men roligt att det är så bra fart på dina, det blir nog mer bubbel så småning om

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                Ja, det är väl en invänjningsperiod
                                Annars får jag väl skaffa extra lysrör. Har kanske ganska klent med ljus.

                                Hösten kommer snart, då brukar man bli mer peppad på att hålla på med akvariet. Sommaren är en dö period för mig. Jag har så mycket annat att göra då.
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...