Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Sv: Projekt: 375L

    Jag tror det är viktigt att det är torrjäst eller vad det heter. Annars spelar det nog ingen roll vilken sort eller fabrikat.

    Jag tror att det räcker att siliconet härdar tills imorn kväll. Det blir ju inga jättemängder som man häver på

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      Okej. Ja, färsk jäst tror jag inte är någon höjdare.
      Hur gör du ditt "recept"?

      Men tack! Det räddade min vecka. Höll på att få ett nervsammanbrott när jag läste på förpackningen. Men förstod nästan att det inte behövde härda så länge. Är ju som du säger inga mängder. Hoppas bara jag har fått det tätt
      En sak har jag upptäckt idag. Jag har för det mesta väldigt bra tålamod, i princip allt jag gör. Men detta var/är uppenbarligen min svaga sida :P
      Skulle helst vilja ha igång allt nu.. Jag får lov att hejda mig lite :P
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Sv: Projekt: 375L

        Jag är precis likadan. Man vill va färdig NU

        Receptet som jag följer är

        1l vatten (37 grader)
        1dl socker
        1krm jäst
        1krm bakpulver

        Blanda ihop allt och skaka.
        Färdigt

        Jäsningen brukar börja efter ett par timmar och efter ett dygn är det full fart på co2 produktionen.
        Jag byter mäsk en gång i veckan.
        Hälften av dunkarna/flaskorna en dag. Och resten dagen efter, så att det inte blir för stora skiftningar med co2.

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          Tack Ska köra det receptet jag med då.

          Okej, bra att veta att det tar ett dygn innan det är full rulle. Annars hade man väl börjat fundera
          Tänkte kolla silikonet i morgon ordentligt och har den härdat så tänkte jag starta det i morgon kväll.
          Har köpt en timmer till pumpen som ska driva ut co2:n. Givetvis var jag inte så smart så jag köpte en timer med två uttag.
          Så jag kan ju alltid roa mig med att synka pumptimern och ljusrampens timer
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            Nu är mäsken startad Känns lite surt att jag inte kan få se när det börjar "bubblar" eftersom jag bör sova :P
            Men återstår väl att se i morgon om jag har lyckats fått allt tätt och gjort blandningen rätt.
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Sv: Projekt: 375L

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Jag är precis likadan. Man vill va färdig NU

              Receptet som jag följer är

              1l vatten (37 grader)
              1dl socker
              1krm jäst
              1krm bakpulver

              Blanda ihop allt och skaka.
              Färdigt

              Jäsningen brukar börja efter ett par timmar och efter ett dygn är det full fart på co2 produktionen.
              Jag byter mäsk en gång i veckan.
              Hälften av dunkarna/flaskorna en dag. Och resten dagen efter, så att det inte blir för stora skiftningar med co2.
              Kör samma recept men med tillägget 1tsk vällingpulver för att ge jästen lite mer "mat".
              Men Jesper, byta båda flaskorna på 2 dar i följd? Då får du ju jäsningsexplosion de första dagarna och slösar även med råvaror på sätt och vis eftersom en sats lätt bubblar på 2 veckor. Eller missar jag nån smart tanke?
              Jag kör också 2 flaskor/dunkar men byter bara en av dem en gång/vecka. Tänker att då får jag ett jämt bubbel och låter all jäst jobba klart. Tycker mig inte ha ett behov av 2 flaskor på full fräs utan får god effekt ändå.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Sv: Projekt: 375L

                Välkommen till mäskträsket

                Jäsningen har nog kommit igång imorn bitti så att det kommer lite bubblor.

                Ska själv blanda ny mäsk imorn och försöka mig på att byta vatten i mina kar. Akvarierna har inte fått så mycket uppmärksamhet nu när jag har ont i ryggen.

                Lycka till nu och det blir nog bra nu när du till och med har privatlärare

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Moving Wave, kan man byta en av dunkarna om 7-10 dagar. Sedan den andra efter ännu 7-10 dagar efter man bytt den första?
                  Tänkte, du skrev att du inte behöver full fräs på bägge samtidigt.

                  Jag hann se att det bubblade igår innan det släcktes
                  Yeey
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    Jesper: jag förstår att det blir besvärligt med ryggen.
                    Har du fått reda på vad det är?
                    Håller på att läsa fysiologi och skadelära på skolan nu
                    så jag är helt inne i skador :-D haha
                    Nog tror jag läsken blir bra, märkte inga läckor i går heller.
                    Vore ju kanon om det är tätt redan på första försöket! :-)
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Mäsken, inte läsken... Skriva från telefon är ingen höjdare
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Sv: Projekt: 375L

                        Ursprungligen postat av Mysan__
                        Moving Wave, kan man byta en av dunkarna om 7-10 dagar. Sedan den andra efter ännu 7-10 dagar efter man bytt den första?
                        Tänkte, du skrev att du inte behöver full fräs på bägge samtidigt.

                        Jag hann se att det bubblade igår innan det släcktes
                        Yeey
                        Ja precis, det är så jag gör, byter en gång i veckan så varje dunk puttrar totalt 2 veckor.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Projekt: 375L

                          Kör du liknande recept på mäsken?

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            Sv: Projekt: 375L

                            Inte riktigt, Läs mitt inlägg lite högre upp, vi skrev samtidigt där..
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Sv: Projekt: 375L

                              Aha missade det inlägget.
                              Du tänker nog helt rätt med bytena av mäsk. Ska prova samma metod

                              Vad är det för vällingpulver du kör med?

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Sv: Projekt: 375L

                                Tror det är nestle fullkorn frukostvälling. För att jag tycker den är god, spelar nog ingen roll för mäsken..
                                Har sett att folk använder havregryn och annat också, sök runt lite på plantswap om du är nyfiken på olika alternativ.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...