Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #61
    Ursprungligen postat av KristianE
    Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.
    Så är det. Jag får hålla lite koll på annonser
    Men ska kika allmänt först hur det fungerar i praktiken. Har mest bara spånat igenom lite om det.
    Får fördjupa mig i ämnet lite
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #62
      Sv: Projekt: 375L

      Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #63
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Kolla upp mäskvarianten, hemmabyggt system. Kör det i två kar med väldigt bra effekt och tycker det funkar så bra och billigt så jag är nöjd så.
        Ja! Det ska jag göra. Hade helt glömt bort den metoden
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #64
          Uppdatering..
          Cyanon är fortfarande borta, och ser inga spår på att den kommer krypandes tillbaka. Eftersom jag aldrig lidit av detta elände så vet jag inte heller hur snabbt det kan komma tillbaka när man mörklagt och fått bort det.

          Var igår och köpte fyra stycken bolivianska fjärilsciklider. Riktiga godingar måste jag säga. Fina färger och bra i hull.
          Nyckelhålsciklider fanns dock inte inne. Och kvinnan jag pratade med hon visste ingenting om fiskar (hon sa det själv). Så hon ville inte beställa åt mig för det kunde bli fel..... (?)..
          Men, får vänta tills ordinarie personal är tillbaka
          Mvh/ My

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #65
            Om man har fått bort all cyano så brukar det ta minst en månad innan man ser tendenser till att det kommer tillbaka. Sen börjar det ju alltid lite långsamt för att sen accelerera mer och mer.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #66
              Ah okej, jag får hålla lite koll då om några veckor
              Hur går det för dig med cyanon?
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #67
                I brist på annat att syssla med tänkte jag knåpa ihop lite text här, medan hårfärgen ska sitta i

                Cyanon har fortfarande inte kommit tillbaka. Men håller koll, kör fortfarande med halva rampen på och 5 h ljustid. Det får vara så tills det inte är så ljust ute längre. Tålamod
                Nu under sommaren har jag inte tänkt göra så mycket åt karet, mer än att byta vatten och mata. Men till hösten har jag tänkt köpa in lite växter, just nu är det bara javaormbunken som tar sig. Den växer som ogräs, medan svärdsplantorna inte vill vara med alls. Jag har förstått att de gärna vill ha bottengödning. Har kikat lite på såna "lerkulor". Men har en dålig erfarenhet av dem, för flera herrans år sedan använde jag mig av dessa, och det blev en algbomb utan dess like! Så jag passar på dem.
                Har även tänkt försöka mig på ett mäsksystem till hösten. Läser och läser och läser om detta. Så innan hösten borde jag ha lite koll på vad som behövs och hur det fungerar. (Förhoppningsvis )

                Har även tänkt så här: i och med cyanon är det ju uppenbarligen någonting som är i obalans i karet. Därför tänker jag inte köpa in jordätarna förrän jag är säker på att inte cyanon kommer tillbaka. Tänker så här också, att jag ska göra klart (så klar som man kan bli, finns ju alltid nya rötter/växter som man vill ha i) karet innan jag köper jordätarna. Ska nog försöka möblera lite så det finns lite större gömställen för dem.

                Har suttit nu i veckan och studerat karet och dess invånare. Det är otroligt vad jag kan fastna och bara sitta och stirra. Jag måste säga att jag längtar tills jag kan sitta vid det och känna mig nöjd. Tänker nu främst att svärdsplantorna inte mår mumma. Ser lite trist ut. Men, fiskar mår i alla fall bra Är väl egentligen huvudsaken.
                Är roligt att se hur scalarerna har vuxit på sig. Och hur de skimrar blått i vissa vinklar. Vackra djur
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #68
                  Sv: Projekt: 375L

                  Det är roligt när man har projekt att gå och tänka på. Och jag tror att man aldrig blir riktigt nöjd med sina akvarier

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #69
                    Så är det. Men vore skönt om växtligheten mådde bra också. Har börjat blivit så att växter är minst lika roligt som fiskarna.
                    Funderade ett tag på att börja med EC igen. Men jag upplevde att javan inte gillade det. De "vissnade" och ruttnade när jag använde mig av det.

                    Jag borde ta och göra om 130 liters karet till ett växtkar. Så jag kan experimentera lite. Egentligen.
                    Kan nog vara lärorikt
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Visst är det kul med växter När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
                      Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        #71
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Visst är det kul med växter När Javan blir svart och går ner sig så är det ofta ett tecken på att den "startar om" för att skapa nya plantor. Då svartnar bladen och det kommer små plantor i spetsarna på en del blad. Ser fult ut men inget tecken på att plantan mår dåligt.
                        Men när du så småningom kommer in i bubbelträsket då blir det fart på Javan. Det är så mycket bubblor under bladen på Javan att du inte kan se undersidan. Det ser ut som skimrande glas undertill och ovanför är ett dis med syre som fiskarna glider igenom njutningsfullt.
                        Jaså! Se där! Det visste jag inte Då kanske det kan vara en idé att börja med EC innan jag får igång något mäsksystem
                        Jag blir inte mindre sugen på att starta allt NU då du beskriver det så där Haha!
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Projekt: 375L

                          Idag så resonerar jag annorlunda och skulle nog hellre lägga krutet på Mäsk än EC. Det som är skönt med EC är att flera alger backar av det. Dock inte Cyano och Staghorn vad jag märkte.
                          Flera växter såsom Svärdsplantor och Cryptocoryne växte tydligt bättre. Men bubbel var det egentligen bara inledningsvis. Javaormbunken verkade inte trivas kanon av det men det funkade. Men Java älskar Co2
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Idag så resonerar jag annorlunda och skulle nog hellre lägga krutet på Mäsk än EC. Det som är skönt med EC är att flera alger backar av det. Dock inte Cyano och Staghorn vad jag märkte.
                            Flera växter såsom Svärdsplantor och Cryptocoryne växte tydligt bättre. Men bubbel var det egentligen bara inledningsvis. Javaormbunken verkade inte trivas kanon av det men det funkade. Men Java älskar Co2
                            Okej. Jag backar lite. Jag väntar helt enkelt med co2/EC till hösten.. Eller i alla fall till efter semestern :P Då jag kan ha full koll.
                            Jag håller med dig, när jag använde EC förut så hade jag inga alger alls nästan. Staghorn har jag aldrig haft, och hoppas jag slipper. Cyanon backar väl troligtvis inte eftersom det egentligen inte är en alg. Även om det är ett elände :P
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #74
                              Jag går lite i tankarna om att skola om 130 litaren jag har till ett rent växtakvarium.
                              Tänk nu på att detta är bara tankar och funderingar, jag drömmer lite..

                              Jag skulle vilja skära ner akvariet, för att de som silikonat det förut har gjort ett tätt och bra jobb, MEN det ser ut som att de har gått lös med silikonsprutan och kletat på hejvilt. Det ser inte bra ut. Någonstans..
                              Så, jag skulle vilja göra om det. Inte bara för utseendet, utan också för att ha testat att göra det själv.

                              I botten vore det roligt med något sorts "grus" som främjar tillväxten. (Kan ingenting om de olika sorterna som finns).
                              Sen skulle jag vilja ha lite sten och rötter. Tänker sån vit/grå sten som många använder i scaping och redmore rötter.
                              Och givetvis växter. Det jag tänker är att det vore kul med någon marktäckande, sen växter i olika storlekar och färger. Har inga speciella växter i tanke just nu. Men någon röd växt vore rolig att ha. Då de inte vill alls i mina akvarium. De verkar vara mer krävande än andra, te x papegojblad.

                              Sedan givetvis PMDD och co2 i form av antingen en riktig co2 anläggning eller ett mäsksystem som gödning.
                              Har ett tetratec ex 700 i detta kar, och det fungerar ypperligt.
                              Belysning.. Ja.. Har sett ramper som "kläms" fast i sidorna på karet också sträcker sig rampen från ena kortsidan till den andra. En sån skulle jag vilja ha. Och lysrör.. Det har jag inte tänkt på än
                              Sen som bakgrund, skulle jag vilja ha någonting som inte är så uppseendeväckande, en ljus ljus blå färg kanske. Någonting neutralt.

                              Sen som djur tänker jag räkor och galaxy rasboror.

                              Drömma kan man ju alltid göra tycker jag.
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                #75
                                Har varit "borta" på semester i två veckor.
                                Då har sambon tagit hand om karen. Alla fiskar lever, växterna har inte tynat bort. Allt ser ut som vanligt
                                Skönt..
                                Cyanon är inte heller tillbaka Känns som om den skulle ha kommit tillbaka så borde den ha gjort det nu.
                                Det jag känner nu är att jag borde köpa lite mer växter. Blev en ordentlig "nerklippning" då cyanon var lite här och var.
                                Dock blir jag lite tveksam på DM:s växter, i ett av växtkaren sås har de såna "mossbollar"/"algbollar". Har ju läst en tråd här som jag tror det var Bluewings tråd om cladophora.. Vill verkligen inte få in något sånt i karet.
                                Och det som är lite synd är att det är i det karet anubias, windelöv, javaormbunkar.. Ja.. Lite sånt som jag vill ha.
                                Får studera växterna väl..

                                Ska försöka fixa lite bilder i kväll. En nackdel med norrland ( ja det finns faktiskt en nackdel ) Är att det inte blir mörkt på sommaren :P
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...