Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    #46
    Jag hade problem med cyano en längre tid och jag provade både mörkläggning och att höja KNO3-halten. Det senare fungerande inte och mörkläggning fungerade för studen men efter någon vecka var cyanon tillbaka. Sedan fick jag tipset att gå ner till 6 timmars belysning och detta visade sig fungera. Cyaonon tynade långsamt bort och idag är den nästan obefintlig. Det här är min erfarenhet av cyanobekämpning. Har aldrig använt Blue exit eller GT dock.

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #47
      Ursprungligen postat av KristianE
      När jag mörklade så var jag ganska noga, men inte helt galet som många säger att man måste vara. Visst det krävde 2 omgångar men mitt kar var rejält drabbat...
      Bifogar 2 bilder

      Innan första mörkläggningen
      [ATTACH=CONFIG]62398[/ATTACH]

      Min mörkläggning, man ser glipan längst till höger, sen har jag ett par hål på täcklocket och min ramp täcker bara halva burken.
      [ATTACH=CONFIG]62399[/ATTACH]
      Oj! Ja, det var rejält drabbat. Mitt syns nästan inte egentligen. Det är om man trycker näsan mot rutan och kikar. Sen är det några fläckar i sanden. Men jag har märkt att det som var i sanden har försvunnit efter att ha rampen släckt i en dag. Så kanske detta fungerar för mig.

      Man kanske inte behöver vara så extremt noga då med mörkläggningen. Jag hade fått för mig det.

      Har läst lite olika om varför cyano kommer.
      Har du lyckats luska ut varför den kommer hos dig?
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #48
        Ursprungligen postat av johnsson_82
        Jag hade problem med cyano en längre tid och jag provade både mörkläggning och att höja KNO3-halten. Det senare fungerande inte och mörkläggning fungerade för studen men efter någon vecka var cyanon tillbaka. Sedan fick jag tipset att gå ner till 6 timmars belysning och detta visade sig fungera. Cyaonon tynade långsamt bort och idag är den nästan obefintlig. Det här är min erfarenhet av cyanobekämpning. Har aldrig använt Blue exit eller GT dock.
        Vad härligt att det försvann!
        Ja, fungerar detta (har rampen släckt och karet står relativt mörkt) så kommer jag gå tillbaka på enbart 4 ljustimmar. Och fungerar det så ska jag låta det vara så ett tag.
        Det verkar vara olika saker som fungerar för olika kar.
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #49
          Uppdatering om cyanon..
          Jag testade som sagt att släcka ned karet i tre dagar, matade lite mer än vad jag brukar göra.
          Och poff, cyanon är borta.
          Nu kör jag till en början fyra ljustimmar med bara ett lysrör igång (har två i rampen).
          Fyllde på lite vatten idag (vet att jag ej bör göra det, men karet är öppet så det dunstar).
          Hällde i vanlig dos av pmdd, förutom KNO3 där jag tripplade dosen ( kanske var att ta i).

          Jag spekulerar för mig själv vad orsaken är.
          Det enda logiska jag kommer fram till är att karet är för rent, jag har för liten belastning.
          Jag tror att cyanon skulle hållas undan om jag te x stoppade i mer fisk.
          Vill inte vräka ner mat för att få nitratet att gå upp.
          I och med att jag satt och funderade på detta började jag tänka på om jag eventuellt skulle kunna ha nyckelhål tillsammans med scalarerna och biotodoma cupido. Eller blir karet för fullt....


          Jag har fått en ny annorlunda lärdom av detta kar.
          Att jag aldrig ska sätta mig och plugga i samma rum som akvariet. För min karaktär är inte bra!
          Så fort det blir lite klurig anatomi så börjar jag snegla mot karet och fundera på vad jag ska göra med det istället
          Effektiv studietid!!
          Mvh/ My

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #50
            Jag kör nyckelhål med mina Scalarer, funkar kanon rent sällskapsmässigt. Hur det skulle funka med din storlek vet jag inte, nyckelhålen håller ju sig generellt närmre botten så dom konkurrerar inte direkt om samma plats.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #51
              Okej. Ja då konkurrerar de ju om samma plats som de framtida jordätarna. Får ta mig en funderare. I och för sig är cupidocikliden fredlig, vilket nyckelhålen och är har jag fått för mig. Men de kan ju störa varann i alla fall..
              Jaja, trevlig midsommar! :-)
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #52
                Midsommarhelgen gick onekligen väldigt snabbt.
                Kom hem för ett tag sedan, gick direkt till 375L karet och kikade efter cyano.
                Och nej, det finns inget Inte än
                Har en fem timmars bilresa till stugan, så idag när vi for hem så somnade givetvis mitt sällskap (jag körde :P ). Passade då på att fundera på akvariet. Jag ska köpa några nyckelhål har jag bestämt. Det är ju relativt tomt egentligen.
                Problemet kan komma ifrån för lite belastning. Så jag testar, är ändå tid att stoppa i några fler.
                Jag tror mitt problem kan ha varit: För lite fisk och för mycket vattenbyten : för rent kar.

                Nu har de fått mat och allt är frid och fröjd. Tog även lite kort. Lovade dem förut, tog lite tid

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,5 KB
ID: 2148205

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0319.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,9 KB
ID: 2148206


                Ska bli fler bilder i denna tråd.
                Men ska fixa lite mer växter, var ett gäng som jag ansade bort i och med cyanon.
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #53
                  Sv: Projekt: 375L

                  Ser ju bra ut det där






                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #54
                    Tack
                    Jag ska stoppa ner lite mer växtlighet bara
                    Vore roligt att testa co2, men känns som jag är ute på väldigt djupt vatten.
                    Får läsa lite mer om det först.
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #55
                      Läs Bluewings tråd, han var ju också "rädd" för co2. Nu är han frälst.
                      Det är inte så svårt när väl grejerna står på plats, jag tror att det låter krångligare än vad det faktiskt är.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        #56
                        Det ska jag göra.
                        Det som tar emot mest är väl kanske kostnaden att köpa in allt ifrån början Fattiglapp som man är.
                        Men det är ju helt klart värt kostnaden när jag ser kar som har co2

                        Nu blir det att inhandla nycklar först och främst
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #57
                          Sv: Projekt: 375L

                          Själv tycker jag att det låter framför allt dyrt och visst, ganska svårt också

                          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #58
                            Jo det kostar ju ett par spänn, men har man inte bråttom så kan man ju hålla utkik på tex plantswap där brukar det dyka upp begagnade saker med jämna mellanrum å då blir det ju oftast småpengar.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #59
                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Själv tycker jag att det låter framför allt dyrt och visst, ganska svårt också

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              Jag har som fått för mig att det inte är så jätte svårt. Bara i början då allt är nytt och innan man har fått till en bra dosering.
                              Sen och hålla koll så ph:t inte svajjar. Det känns som en överkurs för mig just nu. Men jag får läsa på
                              Det sitter nog främst i pengarna för min del :P
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                #60
                                Sv: Projekt: 375L

                                Det har du ju rätt i

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...