Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #31
    Ledig dag! Fantastiskt skönt
    Ytterfiltret fastnade i Malmö, men fick det igår. Monterade ihop det igår kväll och hällde i "gammvatten" från det andra ytterfiltret ner i den nya burken. Så nu går de parallellt med varandra. Kan lova att det var ett bra drag i det nya! Drog ner lite på effektiviteten så scalarerna slipper sitta fastklistrad på andra sidan
    Annars så försöker jag få ut de sista luftbubblorna ur behållaren. Filtret brummar lite, men inte så det stör något nämnvärt.

    Har även fått tag i lite Hydrocotyle sp. "Japan". Grymt fin Hur fungerar det om man vill dela på den? Tänker så här, att om den trivs och växer på sig så funderar jag på att stoppa ner i lite i det mindre karet. Klipper man bara av en tuss och stoppar ner. Eller hur gör man?

    Förövrigt kunde jag ju önska att det inte regnade när jag är ledig. Men, är kanske ett tecken på att jag ska köra VB och lite stök inne i stället
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #32
      Om någon undrar vad mitt betyg på Tetratec ex 1200 är så kan jag bara säga att än så länge, så är det helt klart mvg ( jag vet att betygsskalan har ändrats).
      Tyst, effektivt och fruktansvärt lätt att hantera (koppla ihop och starta).
      Jag kan lite och ingenting om filter, men gillar verkligen detta.

      Scalarerna växer så det knakar. De var lite halv skraja när de kom hit, bleknade fort när jag kom mot akvariet. Men nu är det snarare tvärt om, när jag närmar mig eller sitter och tittar så blir deras ränder kolsvarta och man kan se hur de skimrar i blått De har även börjat fått tydligare prickar uppe på ryggen.

      Mycket jag är nöjd över nu Borde ta en bild.. Men massagekunder väntar, så det får bli senare.
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #33
        Ja fler bilder

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #34
          Kommer i morgon Akvariet hann släckas innan jag kom hem igen. :P
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            #35
            Dessa bilder blev inte riktigt av insåg jag nu då jag kikade in.
            Har fått cyano i karet, det är ganska lite, men ändå störande.
            Jag funderar på att mörklägga karet helt i tre dagar.
            Men, problemet kvarstår ju ändå. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
            Har läst lite och för vissa fungerar det utmärkt att bara mörklägga en gång så försvinner det för alltid.
            Medan andra har det kommit tillbaka hos.
            Det kan ju vara värt att mörklägga. Det kanske är så att det inte kommer tillbaka hos mig Vem vet..

            För övrigt så händer det inte så mycket i karet nu.
            De fiskar som är i karet tuffar på. Är ju tänkt att jag ska ha någon lite mindre jordätare i (cupido).
            Men känner mig samtidigt inte stressad över att köpa in och introducera nya fiskar just nu.
            Vill få ordning på karet ordentligt innan. Plus att jag inte riktigt har haft tid att engagera mig så mycket i karet förutom matning och vattenbyten.
            Har varit mycket runt omkring senaste tiden.

            Men till hösten tror jag att motivationen och inspirationen kommer tillbaka. Jag är nog lite av en periodare. Sommaren brukar bli lågsäsong för mig.
            Men ska hur som helst försöka få bort cyanon.
            Steg ett blir att släcka rampen helt.
            Steg två blir att mörklägga.
            Steg tre får vi se

            Fredags svammel på hög nivå känner jag. Men vad gör man inte i brist på annat.
            Ha en skön helg!
            Mvh/ My

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #36
              Mörkläggning funkar, men det tar inte bort orsaken till cyanon.
              Jag har fått cyano i 2 omgångar så helt klart ligger jag fel någonstans men jag kommer inte riktigt underfund med var.
              Jag mörklade i 3dagar i 2 omgångar med en veckas mellanrum. Sen var ALL cyano borta, sen kom det tillbaka efter ca 2månader då bombade jag på med General Tonic, det funkade ju också men nu har det sakta kommit krypande tillbaka igen. Blue Exit ska tydligen funka enligt vissa, fördelen med detta verkar vara att det är en helt klar vätska till skillnad mot General Tonic så man kan dosera det vid behov utan att hela burken ser ut som grönt slime.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #37
                Ja, jag skulle vilja kunna klura ut vad orsaken är. Har suttit och funderat mer än en gång på vad problemet är. Har inte gjort någonting annorlunda med detta kar som alla andra jag har haft och har, och har aldrig råkat ut för detta förr. Konstigt.
                Jag hoppas mörkläggning fungerar för mig. Vill helst slippa använda medel, men måste man så måste man

                Har för mig att jag har läst någonstans att man kunde "göda" bort cyanon. Fungerar detta? Och vad göder man mer av?
                Rätta mig om jag har fel, kan hända att jag har läst fel.

                Surt att det är på väg tillbaka Man vill ju helst slippa använda medel som GT.
                Mvh/ My

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #38
                  Det som alltid nämns är att hålla upp nivåerna av nitrat, så delen i PMDD som man ska köra mer av är KNO3.
                  Men lita inte för mycket på mig, jag misslyckas ju
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #39
                    Hallå! Jag har bråkat med cyano några år och verkar ha fått bukt med dem genom att belasta karet hårdare och färre vattenbyten. D v s mata firrarna frikostigt (ingen halvsvält) och ha rätt så många innevånare. Dock inte mata så att massa mat ligger och ruttnar. När jag mätte upp vattnet låg jag på höga nivåer av nitrat och fosfor men jäkligt lågt med nitrit. Lite lågt på järn. Tillsatte det och ny fart på växterna. Det jag vill ha sagt med det är att mitt kar genom firrar som lever om, käkar och skiter samt bra sprutt i ytterfiltret ger växterna näringen i stället för doserande med pmdd. Dock behövs nog s.k. spårämen (järn mm). Märkte även att blue exit funkar fint utan att färga ut hela karet i en grön dimma. Använde det initialt motvilligt när cyanon kom smygande. Men jag får erkänna att det verkar hålla vad det lovar. Växterna såg fortsatt välmående ut.

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #40
                      KristianE: Ja, det var så det var. Kanske är värt ett försök

                      Triumph: Ja, jag har också fått den ideén att jag kanske borde belasta karet mer. Är ganska försiktig med matningen. Jag kanske skulle kunna mata en gång till mer dag. Nej mat på botten försvinner då mina corydoras äter upp det mesta med nöje
                      Har även funderat på om jag trots allt skulle slänga i lite mer fiskar. Det är relativt tomt i karet egentligen.

                      Visst är det GT som slår ut bakterier?
                      Gör Blue Exit samma sak?

                      Jag är inget stjärnskott på vattenkemi, men känner mig små stolt över att jag faktiskt förstår lite grann
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #41
                        Tycker du har bra koll. Jag och många andra bara tror vi har det
                        GT slår ut bakterier men Blue Exit verkar inte ha den effekten. Jag är som sagt skeptisk till preparat, men blågrönt slem att tampas med i åratal gör att man omvärderar. Blue Exit har inte samma slagkraft som GT men sätter man in det vid måttligt angrepp verkar det funka fin fint.

                        Kommentar

                        • Mysan__
                          • February 2008
                          • 407

                          #42
                          Jag är också lite skeptisk. Men samtidigt så ibland så kan det vara enda lösningen.
                          Nu har jag ju inte översvämmat med cyano.. Än.. Peppar.. Peppar..
                          Ska testa och belasta lite mer, först och främst i matningen då. Och sänka ljustimmarna.
                          Sen mörklägga. Preparat blir sista utvägen känner jag.
                          Det är trots allt inte mycket cyano jag har, är lite på botten som jag dagligen skyfflar över med sand (vet inte om detta är en bra idé), sen så sätter det sig på svärdsplantornas blad, försöker ta bort det manuellt när jag ser.
                          Men det är en skit grej i karet i alla fall. Har sett i många trådar hur folk kämpar med det. Jag hoppas jag får bukt med det så det inte tar över helt.
                          Tänker så att börjar jag fixa redan nu när det inte är så mycket så är förutsättningarna kanske lite bättre
                          Mvh/ My

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #43
                            Hoppas du blir av med cyanon. Har själv drabbats ett par gånger men jag har haft tur och det har försvunnit lika fort som det har kommit. Nån gång har jag varit tvungen att mörklägga med bra resultat

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #44
                              Ja jag hoppas jag har samma tur. Har karet helt släckt nu, det står relativt mörkt redan. Men vet att vid mörkläggning får inte ett uns ljus komma in. Men tänkte testa detta först.
                              Jag har inga större problem med att det kommer alger. Men cyano stör mig. Alger ses av mig som mer normalt och naturligt än vad cyanon gör.
                              Men, detta gör mig antagligen en erfarenhet rikare, får se det positivt!.. Försöka i alla fall
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #45
                                När jag mörklade så var jag ganska noga, men inte helt galet som många säger att man måste vara. Visst det krävde 2 omgångar men mitt kar var rejält drabbat...
                                Bifogar 2 bilder

                                Innan första mörkläggningen
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130224_184551.jpg
Visningar: 2
Storlek: 155,9 KB
ID: 2148126

                                Min mörkläggning, man ser glipan längst till höger, sen har jag ett par hål på täcklocket och min ramp täcker bara halva burken.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130317_115801.jpg
Visningar: 2
Storlek: 99,8 KB
ID: 2148127
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...