Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    #16
    Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #17
      Ursprungligen postat av JonasOne
      Jag köpte mina första rödmunstetror för en vecka sedan och jag måste säga att dom är otroligt fina. Stimmar väldigt bra
      Ja, det har varit mina favoriter länge nu. De jag köpte in nu till detta kar stimmar jätte bra trots att de inte har någon större fisk som utgör något hot. Plus att de har sån vacker teckning
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #18
        Mjaha.. Var ett tag sedan jag uppdaterade någonting. Kanske för att det inte har hänt så super mycket.
        Kom lite alger för ett tag sedan, inte så farligt men köpte in 7 st otocinclus. DM sålde de som Otocinclus Affinis. Men är ganska jätte säker på att de inte är det, utan Otocinclus vittatus. Ska ta lite kort närmare kvällen.

        Fick även en liten påhälsning av cyano, det var i och för sig pytte lite som började komma i sanden på ett ställe. Jag grävde över det och minskade ljustimmarna. Då försvann det på en gång och har inte kommit tillbaka. Jag tror att jag har för liten belastning känns det som. Tror även att jag ska börja med pmdd nu. Har inte använt det än för att jag inbillade mig att växterna måste få "gå in sig" i karet innan. För att kunna tillgodose sig gödningen. Jag vet inte om jag har tänkt helt galet eller. Men kändes logiskt.

        Funderar även på att ta och utöka fiskantalet nu. Har ju inte tillkommit någonting förutom otosarna. Är lite små sugen på scalarer, vanligt färgade då. Inte någon odlingsfärg. Tror att de skulle passa in i beståndet.

        Otocinclus
        Rödmunnstetror
        Scalarer
        Biotodoma Cupido
        Ev. några Corydoras

        Vad tror vi om det?
        Bilder kommer i kväll
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #19
          Bilder var det ja. Vet inte vad kameran har fått för spel. Bilderna blev skit dåliga, har aldrig blivit det tidigare.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2146965Detta tycker inte jag ser ut som Otocinclus Affinis, utan snarare som en vittatus. Eller har jag fel?

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,8 KB
ID: 2146966

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,5 KB
ID: 2146967
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0256.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2146968

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0264.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2146969


          Dimmiga och tråkiga bilder. Men, ändå bilder.
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #20

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #21
              När en idé har satts i mitt huvud så släpper den inte så lätt. Scalarerna hade ju börjat spökat i huvudet. Att ja, det vore trevligt med såna. Mmm..
              Så nu simmar det fyra stycken honey blue ungdjur hos mig. De är fortfarande ganska små, men fina färger.
              Bilder kommer komma om en vecka ungefär. Då jag ska ner till Karlstad i morgon med skolan..
              Känns som mitt liv består av detta nu: Jobba, jobba, utöva praktiken, skola skola!
              Jag hade gärna bytt ut jobbet mot akvarietid just nu
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #22
                Efter att ha varit nere i Karlstad i nästan en vecka så har jag kommit hem.
                Oh, juste. Det där att solen alltid skiner i Karlstad? Gäller det enbart då inte jag är där? Det har regnat, snöat, regnat och varit mulet hela tiden. Men trevligt ställe med trevliga människor ändå!
                Hur som helst har jag fått uppdateringar av sambon med jämna mellanrum! Han satt sig verkligen in i detta! Vilket jag tycker var roligt!
                När jag slutade kursen på kvällarna så kollade jag alltid mobilen. Hade fått ett sms där det stod:
                Har matat fiskarna med en sån där kub idag (fryst artemia). Alla äter bra! Men är lite orolig att kurvcikliden (ja han har lärt sig namnet på dem ) är lite sur på de nya scalarerna. Den ser i och för sig bara nyfiken ut, men tänk om den är dum med dom?


                Då kände jag att, ah, han fixar detta galant! Härligt att få den känslan! Det sved lite att fara bort just efter jag köpt nya fiskar. Men han gick helhjärtat in och tog hand om dem Sen så har han till och med läst på! Han hade googlat på nitrit, för att han hade hört mig surrat om det någon gång. Och nu när han väl fick fullt ansvar över karet så blev han nog lite intresserad. Så. Summan av detta är att han fattar nitrit bättre än mig! :O Det känns ju.... Härligt... Nej, men det är roligt att han har skapat lite intresse.

                Givetvis kom jag hem så sent igår så karen hade släckts så jag såg ju ingenting. Och nu sitter jag och väntar på att de ska tändas så jag får kika lite på dom Och ta lite bilder, om nu min kamera vill vara med mig idag.
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #23
                  Jag blir smått frustrerad på min kamera. Det blir mjölkiga kort, suddigt, ser ut som fiskarna är jätte bleka.. :/
                  Överensstämmer inte riktigt med verkligheten..
                  Men men, kort kommer i alla fall.. Ber om ursäkt i förväg för vissa reflexer, det är hockey för fulla muggar i vardagsrummet

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0257.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,1 KB
ID: 2147160


                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2147161


                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2147162
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Emil Olsson
                    • June 2012
                    • 59

                    #24
                    Snyggt!

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #25
                      Tack

                      Ja, det rullar på i behagligt tempo här. Var in på DM och skulle kika efter corydoras julii. Men, de stackars få corydoras jag hittade var pandor som stod och tryckte i ett hörn. Jag kände att.. Nja.. För det första vill jag ha julii. För det andra så såg de inte så pigga ut.
                      Det fanns i och för sig sterbai också, men de var så snordyra så de skippade jag bara av priset (180:- st tror jag att de var).

                      De andra fiskarna lever och mår. Äter som grisar. Scalarerna har då inga problem att visa att de är hungriga.
                      Det som är lite synd är att jag sällan ser otosarna.

                      Har börjat funderat i banorna på cupidocikliderna. Ska beställa hem dem då jag känner mig säker på att karet är i "gott skick" för att ta hem dem. Att det är ordentligt inkört. Men det har ju gått ganska bra hittills Inga tydliga nitritspikar, inga algbomber och inga döingar

                      Nu har jag surrat klart för idag. Mjodå..
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Palmberg
                        • May 2010
                        • 164

                        #26
                        Tycker det är skitsnyggt, bra jobbat! Den där svängda roten till vänster var verkligen läcker.

                        Vad är det för växt som är där uppe mot ytan, till vänster?
                        Ha det! /Henke
                        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                        Kommentar

                        • Mysan__
                          • February 2008
                          • 407

                          #27
                          Tackar
                          Det är en flytväxt, frogbite kallas de. Vet inte vad det latinska namnet är. Växer som ogräs om de trivs
                          Mvh/ My

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #28
                            Har varit på DM idag och beställt corydoras julii. De kommer i slutet av veckan
                            När jag var in dit idag så fanns det corydoras paleatus. Men njaa, jag hade ju bestämt mig för att jag ville ha juliin. Så då väntar jag hellre än att impulsköpa fisk som jag ifrån början inte ville ha.

                            Funderar på att skola om 130 litarn. Just nu så går det några glödbandstetror, några kardinaltetror, ancistrus och en ensam ap. baenschi hona där i (hon jagade antagligen ihjäl hanen :/ ). Med rötter, hassel, frogbite och en totalt uppäten javaormbunke.
                            Jag tappade sugen på detta kar då jag stoppade ner några eklöv (som jag skållat först). Dagen efter när jag klev upp var det massdöd i akvariet. Tog upp eklöven och gjorde ett stort vattenbyte. Sedan dess har det varit helt normalt i karet. Jag antar att eklöven hade nått i sig som inte var riktigt bra.

                            Är sugen på att köra tanganyika i det karet. Har varit sugen på dessa raringar ett bra tag http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=626&SOK=1 . Men karet är för litet. Har kikat på några prinsessor också. Och snäcklekare. Men, jag får fundera lite innan

                            Nu tappade jag tråden lite.. 375:an var det ja..
                            Som sagt, corydoras julii är på intågande. Javaormbunkarna som jag klippte ner vid start av detta kar tar sig faktiskt bra med tanke på att jag bara göder med pmdd och ingen kolkälla.
                            Är det bara jag eller verkar javaormbunkarna inte uppskatta EC? Mina blev då inte fina då jag använde det.

                            Börjar bli lite sugen nu på att beställa cupidocikliderna nu faktiskt. Men jag sitta på händerna ett tag till

                            Blev en hel massa svammel idag.
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #29
                              Gör ett försök till att bryta min monolog här och försöka få in nya idéer

                              Sitter och funderar i min ensamhet, i brist på att sambon inte vill höra mina tankar kring akvarium något mer.
                              Cupidociklider.. Jag har hört många prata sig varma om dessa små jordätare.
                              Men, med den beslutsångesten jag har så sitter jag och kikar på artbeskrivningarna varje dag nästan.
                              Vad skulle du välja för jordätare om du vore jag? I ett 375l, med scalarer, rödmunnstetror, otosar och pansarmalar?
                              Vore bara roligt att höra andra tankar än mina egna ett tag Ös på bara!

                              Har även beställt ett nytt ytterfilter igår kväll. Tetratec ex 1200. Gillar det jag har nu (tetratec ex 700) så satsade på ett till tetratec
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                #30
                                Jag fortsätter mala på med mitt..
                                Hämtade corydoras juliisarna i torsdags. De har anpassat sig och blev ett fint tillskott till karet. Corydoras överlag tycker jag är otroligt festliga fiskar. De är lite som "dum dummare" i akvariet. De tok simmar åt alla håll och kanter, de simmar rakt in i scalarerna, krockar med tetrorna. Men de ser lika lyckliga ut för det

                                Jag lär få ytterfiltret i början av veckan nu som kommer. Sökte efter paketet och nu var det i Malmö. Så, yeey

                                Jag har lite funderingar kring mitt 130 liters kar också. Jag har bestämt mig att göra om det. När lusten faller mig in, blir inget projekt nu på en gång, utan det får komma när jag känner att orken finns.
                                Det blir ett tanga kar. Har suttit och kikat lite i artbeskrivningarna. Och den jag fastnade för mest var Lamprologus ocellatus. Verkar vara en intressant fisk, gräv beteendet de har är ju riktigt roligt att titta på (youtube är min vän )..
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...