Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Projekt: 375L

    Jag har just insett att namnge projekt inte är min starka sida.

    Hur som.. Jag köpte ett 375L aluram kar för någon månad sen. Har stått och trampat och vill få igång det. Fick dock ett ultimatum av han jag bor med: Sälj ett utav de andra akvariumen. Jaja.. Okej.. Sagt och gjort. Idag kommer den en kille och hämtar ett av de andra karen.

    Sååe att.. I morgon tar projektet fart. Så här har jag tänkt:

    Sand: Julas blästersand.

    Ljus: Det som sitter i rampen till akvariet jag köpte, ett aquaglow och ett powerglo. Så småningom så tänker jag sätta in någon typ av "spottar".

    Filtrering: Nu ifrån början så kommer jag använda det ytterfiltret jag hade i det gamla karet. Tetratec ex 700. Men ett tetratec ex 1200 ska beställas.

    Inredning
    : Rötter, lite sten, växter (som jag redan har just nu är javaormbunke, svärdsplanta, frogbit som väntar i hinkar i badrummet.)

    Invånare
    : Cupidociklid, rödmunnstetra (ev någon annan tetra, men gillar dessa), ancistrus eller annan mal. Eventuellt ett gäng corydoras julii. Sedan funderar jag på att eventuellt ha några nyckelhålciklider.

    I morgon som sagt startar projektet. Nu i starten kommer det få gå lite fiskar från det gamla karet i. Och köra in det.
    Bilder och dyligt kommer eftersom.
    Mvh/ My
  • Maria S. Edström
    • November 2012
    • 95

    #2
    En rubrik är ju i slutändan till för att berätta vad tråden kommer att handla om, och det är ju det som du har gjort

    Skall bli skoj att följa!
    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Ja, det är väl så Kändes lite vemodigt att tömma möbelkaret. Men, vad gör man inte för större
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #4
        Bild var det ja..
        Ser lite fattigt ut nu, men tror det kommer bli bättre när växterna har fått etablerat sig och börjat växa. Har ansat två av javaormbunkarna kraftigt eftersom de inte riktigt ville vara med i det andra karet. De fick trasiga blad och så. Men den som är i mitten är faktiskt fin. Fick även ansa svärdsplantorna ganska mycket, har haft en ancistrus som hellre har mumsat på dom än att äta på algtabletterna..
        Lite senare, då tempen har stabiliserat sig tänkte jag göra ett försök att få tag i några tetror i lillkaret.. Det känns som att det kommer bli ett riktigt test på mitt tålamod..

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,0 KB
ID: 2146352


        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0277.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,2 KB
ID: 2146353

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0278.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,8 KB
ID: 2146354
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #5
          Det här med att fånga tetror.. Nej, det gick ungefär lika bra som en dansande elefant i en porslinsbutik. För mycket hasselgrenar och rötter i vägen. De får vara kvar i det mindre karet.

          Jag har insett att någon ancistrus blir det inte. Det blir nog mest troligt ett stim med otocinclus. Tror mina svärdsplantor skulle blir ganska glada då. Men det stimmet blir inte inhandlat förrän senare.

          Jag är fortfarande lite fundersam, jag gillar ju rödmunnstetror. Men det vore ändå roligt att testa någon annan tetra. Har kikat lite på kittytetra, citrontetra, svart neontetra och kejsartetra. Tur att jag inte har någon brådska att bestämma mig. :P

          Angående PMDD, visst är det smartast att vänta med det tills rötter och dyligt har "satt" sig i karet?
          Det verkar då inte gå någon nöd på växterna nu, frogbiten och vattenspikbladen frodas och mår gott.

          Jo en annan sak. Hur fungerar det med både corydoras och cupidociklid? Tänkte, de är ju som båda lite bottenlevande.
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            #6
            Det blev rödmunnstetror till slut i alla fall. Det kommer nog alltid vara mina favoriter Så inhandlade 15 stycken i förrgår, alla har färgat ut fint och verkar trivas.
            Hur mycket belastning i fiskväg vågar jag börja med i karet? Är 15 stycken för lite eller för mycket?

            Jag går och funderar över karet, skulle vilja trycka ner lite vallisneria. Men konstigt nog så har inte DM någon vallis. Synd och skam att Aqvariefisken las ned. För där fanns de.

            Det har börjat kommit någonting vitt och luddigt på växterna. Är svårt att förklara hur de ser ut. Jag får lägga upp en bild senare idag.
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Synd att du bor långt bort. Jag slängde en 20l hink full med vallis för några dagar sen

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #8
                Ja, det är eländigt det där med avstånd. :P
                Men ska kolla på DM igen och även Arkens Zoo, brukar aldrig fara dit. Så kanske de finns där
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #9
                  Lite bilder i min monolog
                  Konsten att ta kort på ett stimm:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,3 KB
ID: 2146601

                  Vad är det för vitt ludd?
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,0 KB
ID: 2146602

                  Hela karet, har inte hänt så mycket. Förutom att det är stökigt runt akvariet. Men bilder är väl alltid roligt.
                  Blev ingen vallis idag, men ska fara och kika efter dem senare i veckan.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,8 KB
ID: 2146603
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Tycker inte att du behöver nån vallis, akvariet är ju snyggt ändå

                    Men du kanske inte ska lyssna på mig som har utvecklat en vallis-allergi. Det växer som f*n och sprider sig överallt

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #11
                      Tack Jag får bara en känsla av att någonting fattas när jag tittar på det. I och för sig så har ju inte de andra växterna hunnit repa sig sen jag klippte ner dem. Kan ju bli bättre då de har fått en chans att växa till sig lite.
                      Jo tack jag vet, jag har haft vallis förr. Och om de trivs så har man det man gör så det ska rensas
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Är det Limnophila sessiliflora som står längst till höger. I så fall när den har vuxit och blivit längre så klipper du bara av dom och planterar skotten på vänster sida i akvariet så blir det riktigt bra tror jag. Men visst blir det snyggt med vallis också. Gör det som du själv tycker blir bäst

                        Kommentar

                        • Maria S. Edström
                          • November 2012
                          • 95

                          #13
                          Riktigt fint har du fått till det! Och det blev ju bra med rödmunstetror Förstår att du gillar dem!
                          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Är det Limnophila sessiliflora som står längst till höger. I så fall när den har vuxit och blivit längre så klipper du bara av dom och planterar skotten på vänster sida i akvariet så blir det riktigt bra tror jag. Men visst blir det snyggt med vallis också. Gör det som du själv tycker blir bäst
                            Japp, det är den. Ja jag har tänkt göra så då den har tagit sig :-) låg och funderade igår kväll. Ska vänta
                            med vallis och se hur det blir först när javaormbunkarna och svärdsplanterna har tagit sig.
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #15
                              Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                              Riktigt fint har du fått till det! Och det blev ju bra med rödmunstetror Förstår att du gillar dem!
                              Ja jag gillar dem. Och igår hände någonting otroligt. Sambon uttryckte att han gillade dem. Han brukar bara gnälla så nått rätt har jag uppenbarligen gjort :-D
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              Arbetssätt...